منوی دسته بندی

۲۳ خواص دمنوش رازیانه که شما را “قطعا” ترقیب به مصرف آن می‌کند!

دمنوش برای کاهش اشتها
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

 رازیانه با نام علمی Foeniculum vulgare یک گیاه معطر (از خانواده هویج) است. خواص دمنوش رازیانه از زمان‌های قدیم شناخته شده است. این ماده بیشتر در غذاهای آسیایی و خاورمیانه‌ای کاربرد دارد و  به دلیل کاربردهای دارویی و غذایی خود مشهور است.

مطلب پیشنهادی: دمنوش افزایش میل زنان

 

دانه‌های رازیانه قهوه‌ای مایل به سبز برای تهیه چای خیس می‌شوند. این چای مملو از خواص رازیانه است و حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی قوی مانند ویتامین‌های A، B-complex، C و D، در میان سایر ترکیبات زیست فعال مفید است.

چای رازیانه می‌تواند به مدیریت وزن و بهبود هضم کمک کند . علاوه بر این، به تقویت سلامت قلب، روده، چشم و لثه کمک می‌کند. در این مقاله به اهمیت رازیانه، خواص دمنوش رازیانه، فواید، دستور پخت و عوارض جانبی احتمالی آن می‌پردازیم. پس تا انتها با آلمونوش همراه باشید.

خواص دمنوش رازیانه
خواص دمنوش رازیانه

رازیانه چیست؟

در قرون وسطی، در شب نیمه تابستان، مردم رازیانه را بالای درها آویزان می‌کردند تا از خانه در برابر ارواح شیطانی محافظت کنند. گر چه رازیانه دیگر به عنوان یک تزئین محافظتی استفاده نمی‌شود، رازیانه هنوز هم یکی از گیاهان دارویی پرمصرف است که برای همه چیز از قولنج گرفته تا ورم ملتحمه پیشنهاد می‌شود.فواید چای رازیانه هم غذایی و هم درمانی است. رازیانه در بسیاری از غذاهای مختلف، از هندی گرفته تا ایتالیایی، از گذشته تا معاصر استفاده می‌شود و از تمام قسمت‌های گیاه از جمله برگ‌ها، دانه‌ها و پیاز آن استفاده می‌شود.

رازیانه چیست

رازیانه که بومی منطقه مدیترانه است، اکنون در سراسر جهان یافت می‌شود و کاربردهای آن به اندازه مکان‌هایی است که در آن رشد می‌کند.رازیانه گیاهی است بلند با ساقه‌های توخالی و گل‌های زرد رنگ. این گیاه قرن‌ها به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای رازیانه را می‌توان تقریباً در هر سوپرمارکت یا فروشگاه مواد غذایی بهداشتی خریداری کرد. مدت‌ها تصور می‌شد که رازیانه باعث تقویت بینایی، تنظیم هورمون‌ها، بهبود هضم و کمک به حافظه می‌شود. رازیانه خوش طعم و معطر به روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • به عنوان ادویه
  • خام
  • خشک شده
  • آب پز
  • کباب شده
  • قطعه قطعه شده
  • خورشتی

رازیانه طعم خاصی شبیه شیرین بیان دارد و در سالاد، سوسیس، بستنی، کوکی‌ها، نوشیدنی‌های الکلی، غذاهای پاستا و غیره استفاده می‌شود. طعم چای رازیانه کمی شبیه شیرین بیان است، با رایحه‌ای آرامش بخش و طعم کمی تلخ.

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه دمنوش رازیانه

 

حقایقی کوتاه در مورد رازیانه

  1. نام لاتین رازیانه foeniculum vulgare است.
  2. یونانیان و رومیان باستان فکر می‌کردند رازیانه می‌تواند قدرت و استحکام را به ارمغان بیاورد و به زندگی طولانی‌تر منجر شود.
  3. خواص دمنوش رازیانه بسیار شبیه به مزایای حاصل از دانه رازیانه است.

رازیانه برای چی خوبه؟

سوالی خودمانی که به وفور از ما در این وبسایت پرسیده می‌شود:رازیانه برای چی خوبه؟! فواید چای رازیانه سود بسیاری برای سلامتی دارد. حاوی آنتی اکسیدان‌های مختلف و ترکیبات دیگری است که بسیار مفید هستند. برخی از مزایای آن عبارتند از: بهبود عملکرد دستگاه گوارش و افزایش ایمنی و سلامت چشم.

در واقع خواص سلامتی چای رازیانه آنقدر زیاد بود که در کشورهایی مانند هند و چین از آن برای درمان گزش مار و حشرات استفاده می‌شد. در یونان باستان، ورزشکاران المپیک از رازیانه برای افزایش استقامت و افزایش طول عمر استفاده می‌کردند.

رازیانه سرشار از ویتامین‌های A، B کمپلکس، C و D، اسیدهای آمینه و بسیاری از مواد مغذی دیگر، بدون شک یکی از موادی است که همه ما باید در رژیم غذایی خود بگنجانیم. با توجه به خواص رازیانه، توصیه می‌شود سه فنجان از آن در طول روز بنوشیم.

اکنون، با جزئیات بیشتر به فواید چای رازیانه برای سلامتی می‌رسیم!

فواید چای رازیانه

خواص دمنوش رازیانه

چای رازیانه مدت‌هاست که به دلیل طعم آن مورد علاقه قرار می‌گیرد، اگر چه بسیاری آن‌ها را به دلیل فواید سلامتی آن می‌نوشند.

در طول قرن‌ها، ادعاهای بهداشتی زیادی برای رازیانه مطرح شده است و نوشیدن چای رازیانه یک روش ثابت در طب سنتی در سراسر جهان است.

اگر چه علم غربی همه این فواید را تأیید نکرده است، انسان‌ها از رازیانه برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • رفع نفخ
  • افزایش دفعات ادرار
  • افزایش متابولیسم
  • درمان فشار خون بالا
  • بهبود بینایی
  • جلوگیری از گلوکوم
  • تنظیم اشتها
  • پاک کردن مخاط تنفسی
  • تحریک تولید شیر در زنان شیرده
  • سرعت هضم
  • کاهش استرس سم زدایی بدن

چای رازیانه ممکن است به هضم کامل کمک کند. نفخ یا گرفتگی عضلات را درمان کند و همچنین ممکن است به عنوان یک ادرارآور عمل کند.

 

به گفته متخصصان گیاهان دارویی ، یکی از خواص دمنوش رازیانه کمک به هضم غذا است. این گیاه می‌تواند به عضلات صاف دستگاه گوارش کمک کند تا آرام شوند و نفخ و گرفتگی معده را کاهش دهند.

در واقع، چای ساخته شده از دانه‌های رازیانه را می‌توان برای درمان اسپاسم عضلانی معده ناشی از سندرم روده تحریک پذیر ، کولیت، بیماری کرون و سایر شرایطی که بر سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارد، استفاده کرد.

رازیانه همچنین ممکن است در ترکیب با سایر داروهای گیاهی برای اصلاح عوارض جانبی فرمول‌های گیاهی مورد استفاده به عنوان ملین یا سایر درمان‌ها برای مشکلات گوارشی استفاده شود.

به طور کلی، فواید چای رازیانه عبارتند از:

۱. پریودی‌های دردناک

پریودی‌های دردناک یا دیسمنوره یک مشکل رایج برای بسیاری از زنان است که اغلب از داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای درمان درد استفاده می‌کنند. برای تحمل درد عادت ماهیانه می‌توانید از خواص دمنوش رازیانه بهره‌مند شوید.

با این حال، تقریباً 10 تا ۲۰ درصد از زنانی که از گرفتگی و ناراحتی شدید در طول دوره قاعدگی خود رنج می‌برند، با این روش تسکین نمی‌یابند. برای توضیحات کامل خواص رازیانه برای پریودی را مطالعه بفرمایید.

بسیاری به جای آن به درمان‌های جایگزین یا مکمل روی می‌آورند و مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که رازیانه می‌تواند در این زمینه مفید باشد. محققان حدس می‌زنند که رازیانه به جلوگیری از انقباض رحم کمک کند.

چای رازیانه همچنین می‌تواند به تنظیم تیروئید شما کمک کند تا بتوانید جریان خون سالمی داشته باشید.

در یک کارآزمایی با کنترل دارونما، رازیانه به طور قابل توجهی درد قاعدگی را کاهش می‌دهد. مطالعه ایرانی دیگری بیان کرده بود که مصرف رازیانه می‌تواند علائم قاعدگی مانند حالت تهوع و ضعف را کاهش دهد.

بر اساس برخی مطالعات، درد قاعدگی احتمالاً ناشی از انقباض بیش از حد ماهیچه‌های رحم است که منجر به کاهش خون می‌شود. مشخص شده است که رازیانه این ماهیچه‌ها را شل می‌کند و در نتیجه علائم را التیام می‌بخشد.

درمان پریودهای دردناک با چای رازیانه
درمان پریودهای دردناک با چای رازیانه

۲. قولنج

یکی از فواید دمنوش رازیانه خاصیت ضد اسپاسم آن است. به همین دلیل، برخی افراد معتقدند که چای رازیانه ممکن است در کاهش علائم قولنج در نوزادان نیز نقش داشته باشد.

۳. تنظیم قند خون

بسیاری از گیاهان دارویی و پزشکان مکمل، چای رازیانه را به عنوان راهی برای تنظیم قند خون توصیه می‌کنند.

مطالعه‌ای در بنگلادش که در آن موش‌ها با عصاره‌ای ساخته شده از دانه‌های رازیانه منتول‌دار تحت درمان قرار گرفتند، نشان داد که در برخی سطوح دوز، این عصاره سطح گلوکز خون را با سرعتی قابل مقایسه با داروهای استاندارد ضد هیپرگلیسمی کاهش می‌دهد.

تنظیم قند خون را رازیانه

۴. خواص دمنوش رازیانه برای تسکین درد

رازیانه همچنین برای تسکین درد مفید است. همین مطالعه در بنگلادش نشان داد که عصاره رازیانه علائم درد را در سطحی نزدیک به سطحی که توسط آسپرین ارائه می‌شود کاهش می‌دهد .

۵. آبرسانیِ رازیانه

هیدراته ماندن برای سلامت کلی مهم است، بنابراین یکی از خواص دمنوش رازیانه به طور مستقیم این است که نوشیدنی خوشمزه و بدون کافئین را برای افراد فراهم می‌کند.

۶. می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند

خواص دمنوش رازیانه برای مبارزه با عفونت‌ها بسیار مناسب است. چای رازیانه یک عامل ضد میکروبی و ضد ویروسی است. چنان چه احساس می‌کنید سرما خورده‌اید، نوشیدن مقداری چای رازیانه می‌تواند به بدن شما کمک کند تا در برابر عوامل بیماری زا که به سیستم ایمنی شما حمله می‌کنند مقابله کند. همچنین خواص رازیانه رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند.

 

۷. می‌تواند به خوابیدن شما کمک کند

یک وعده چای داغ یک راه عالی برای استراحت پس از یک روز طولانی است و قرار دادن رازیانه در دم کرده سلامتی بیشتری به شما می‌دهد. از آن جایی که رازیانه می‌تواند عضلات شما – از جمله ماهیچه‌های گوارشی شما را شل کند – ممکن است بعد از نوشیدن آن احساس آمادگی بیشتری برای خواب کنید. یکی از خواص دمنوش رازیانه که از گذشته در نسخه طبیبان تجویز می‌شده است، کمک به بی‌خوابی است.

کمک به خوابیدن در شب با خواص چای رازیانه

۸. می‌تواند به تولید شیر مادر کمک کند

رازیانه برای قرن‌ها به عنوان یک ماده‌ای برای افزایش کیفیت و کمیت شیر مادر در مادران شیرده استفاده می‌شود. اما شواهد و حتی برخی از ادبیات پزشکی موافقند که رازیانه می‌تواند این امکان را فراهم کند. مادرانی که مشکل در شیردهی به فرزند خود دارند، باید از این خواص دمنوش رازیانه بهره‌مند شوند و از این نوشیدنی گیاهی استفاده کنند.

۹. می‌تواند از هضم غذا پشتیبانی کند

چنان چه ناراحتی معده، نفخ یا اسهال دارید، ممکن است بخواهید خودتان را با چای رازیانه درمان کنید. آب گرم چای ممکن است هضم شما را آرام کند و خود رازیانه برای کمک به مشکلات گوارشی مفید است.

۱۰. مقدار آنتی اکسیدان‌ها را در بدن شما افزایش می‌دهد

چای رازیانه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که بدن شما برای مبارزه با چیزهای مضر محیطی که به طور مرتب در معرض آن هستید به آن نیاز دارد. هنگامی که چای رازیانه می‌نوشید، آنتی اکسیدان‌ها به مولکول‌های خون شما متصل می‌شوند که با آسیب اکسیداتیو مبارزه می‌کنند.

۱۱. استفاده از خواص چای رازیانه برای رفع بوی بد دهان

یکی از خواص دمنوش رازیانه رفع بوی بد دهان است. این ممکن است به دلیل خواص ضد باکتریایی آن باشد، که پاتوژن‌هایی را که باعث بوی بد تنفس شما می‌شوند، پاک می‌کند. در هر صورت، نوشیدن یک فنجان چای رازیانه قبل از خواب یا زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، بوب بد دهان را از بین می‌برد.

استفاده از خواص چای رازیانه برای رفع بوی بد دهان

۱۲. می‌تواند یبوست را برطرف کند

چای رازیانه ماهیچه‌های گوارشی شما را آرام می‌کند، که اگر با حرکات منظم روده مشکل دارید، ممکن است همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید. نوشیدن مقداری چای رازیانه به پاکسازی بدن و انتقال سموم از طریق سیستم شما کمک می‌کند.

۱۳. کمک به دستگاه گوارشی

دانه‌های رازیانه باعث شل شدن ماهیچه‌ها و تحریک جریان صفرا می‌شود که در نهایت درد را کاهش می‌دهد – این کار در نهایت می‌تواند هضم را بهبود بخشد. رازیانه یکی از آن گیاهانی است که خاصیت تقویت کننده هضم دارد .رازیانه همچنین گازهای بدن را دفع می‌کند و نفخ را برطرف می‌کند. گردش خون در دستگاه گوارش را تشویق می‌کند و در نتیجه روند کلی گوارش را بهبود می‌بخشد.

به گفته محققان سنتی پارسی، رازیانه یکی از معدود ترکیبات گیاهی است که می‌تواند به رفع نفخ کمک کند و مطالعات پزشکی متعدد توانایی رازیانه در بهبود سلامت دستگاه گوارش را ثابت کرده است. از آنجایی که منبع خوبی از فیبر است، روده بزرگ را سالم نگه می‌دارد رازیانه همچنین یکی از آن ادویه‌هایی است که به کاهش تولید گاز روده کمک می‌کند.

اگر چه شواهد قابل توجهی وجود دارد، اما شواهد حکایتی وجود دارد که نشان می‌دهد چای رازیانه می‌تواند علائم IBS (سندرم روده تحریک پذیر) را کاهش دهد.

۱۴. خواص دمنوش رازیانه برای لاغری

 چای رازیانه چگونه برای کاهش وزن مفید است؟ خوب، بله اینطور است! همه اینها به توانایی رازیانه برای کمک به هضم غذا خلاصه می‌شود. هضم بهتر بدن شما را قادر می‌سازد تا مواد مغذی را بهتر جذب کند. این کار شما را سیر نگه می‌دارد و اشتها را کاهش می‌دهد. در نهایت، این به کاهش وزن کمک می‌کند.

رازیانه همچنین به عنوان یک گیاه گرم مزاج در نظر گرفته می‌شود و به کاهش سطح گلوکز سرم کمک می‌کند و باعث کنترل وزن در انسان می‌شود. همچنین اشتها را سرکوب می‌کند و به خلاص شدن از شر مایعات اضافی و مواد زائد از بدن کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: خواص دمنوش بابونه

 

۱۵. به درمان بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند

یک مطالعه مصری بیان می‌کند که رازیانه قرن‌ها برای درمان اختلالات تنفسی استفاده می‌شود. این گیاه همچنین برای درمان آب مروارید (تجمع بیش از حد مخاط) در دستگاه تنفسی فوقانی استفاده می‌شود.

رازیانه همچنین به آرام کردن اسپاسم در سیستم تنفسی کمک می‌کند. مجاری برونش را تمیز می‌کند و از بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند. به گفته وب سایت Nutrition Geography، رازیانه برای ریه‌ها فوق العاده مفید است.

در مطالعه‌ای که توسط کالج دامپزشکی انتاریو انجام شد، یک ترکیب گیاهی حاوی رازیانه برای کاهش علائم اختلالات تنفسی در اسب‌ها یافت شد. نتایج مشابهی در انسان نیز امکان پذیر بود.

چای رازیانه به درمان بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند

۱۶. خواص چای رازیانه برای قلب

 کبد محل تولید و تجزیه کلسترول است. یک کبد سالم کلسترول را به طور موثرتر تجزیه می‌کند و آن را نیز تنظیم می‌کند. رازیانه یکی از مواد غذایی است که از عملکرد کبد حمایت می‌کند و به طور غیرمستقیم سلامت قلب را ارتقا می‌دهد.

رازیانه همچنین منبع عالی فیبر است. فیبر از جذب مجدد کلسترول جلوگیری می‌کند و با مصرف خواص دمنوش رازیانه می‌توان از بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد.

رازیانه که منبع عالی پتاسیم است، به کنترل فشار خون کمک می‌کند و با اثرات نامطلوب سدیم مقابله می‌کند. این ماده از فشار خون بالا و در نهایت از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.

بهبود سلامت قلب با دمنوش رازیانه

۱۷. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

رازیانه منبع عالی ویتامین C است، یک آنتی اکسیدان قوی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. رازیانه همچنین حاوی سلنیوم است که می‌تواند تولید سلول‌های T را تحریک کند (سلول‌های T شرکت کنندگان فعال در پاسخ ایمنی هستند).

رازیانه همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که بیشتر به تقویت ایمنی کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: فواید دمنوش آویشن

 

۱۸. سلامت چشم را ارتقا می‌دهد

شما می‌توانید از چای رازیانه به عنوان تونیک چشم استفاده کنید – مستقیماً به عنوان قطره چشم یا به عنوان کمپرس استفاده کنید.

طبق یک مطالعه ایرانی، عصاره رازیانه در بهبود بینایی مفید است . ویتامین C، یکی از مواد مغذی رازیانه که بسیار غنی از آن است، نقش مهمی در محافظت از چشم دارد. از آن جایی که چشم‌ها میزان متابولیسم بالاتری دارند، نیاز بیشتری به محافظت آنتی اکسیدانی دارند – که به دلیل محتوای بالای ویتامین C، به راحتی توسط رازیانه ارائه می‌شود.

طبق  گفته دانشگاه ایالتی اورگان، سطوح پایین ویتامین C در عدسی چشم می‌تواند خطر تشکیل آب مروارید را افزایش دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در رازیانه از چشم‌ها در برابر اثرات دژنراسیون ماکولا محافظت می‌کند. افراد خاصی هستند که برای درمان ورم ملتحمه چشم خود را با چای رازیانه می‌شویند. رازیانه همچنین می‌تواند برای درمان التهاب چشم استفاده شود.

بهبود سلامت چشم با خواص چای رازیانه

۱۹. تعادل هورمونی را بهبود می‌بخشد

رازیانه یکی از غذاهای حاوی فیتواستروژن است که طبق یک مطالعه ایتالیایی، تعادل هورمونی را تقویت می‌کند. طبق یک مطالعه آمریکایی دیگر، دانه‌های رازیانه توانایی قابل توجهی در درمان PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) نشان دادند که یک اختلال هورمونی شایع‌ترین در زنان در سنین باروری است.

محتوای فیتواستروژن در رازیانه چیزی است که این گیاه را برای کاهش علائم مربوط به عدم تعادل هورمونی ایده آل می‌کند. رازیانه همچنین حاوی هورمون‌های گیاهی است که به تنظیم هورمون‌های بدن کمک می‌کند و از هرگونه عدم تعادل احتمالی جلوگیری می‌کند. رازیانه دارای مواد پروژسترونیک است.

۲۰. خواص دمنوش رازیانه به تسکین آرتروز کمک می‌کند

در یک مطالعه، برخی از بیماری‌های التهابی به خوبی به رازیانه پاسخ می‌دهند. این گیاه همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی به نام سوپراکسید دیسموتاز را افزایش می‌دهد که به کاهش سطح التهاب کمک می‌کند.

طبق یک مطالعه در بمبئی، رازیانه یکی از گیاهانی است که به طور گسترده برای درمان علائم آرتریت استفاده می‌شود.  رازیانه هم پوکی استخوان هم جلوگیری می‌کند.

۲۱. سلامت لثه را ارتقا می‌دهد

رازیانه، با توجه به خاصیت ضد میکروبی بودنش، به درمان التهاب لثه کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: خواص دمنوش نعناع

 

۲۲. چای رازیانه برای نوزادان

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، یکی از خواص دمنوش رازیانه کاهش علائم قولنج است. زیرا این گیاه دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد و گاز را دفع می‌کند. رازیانه می‌تواند اثر آرامش بخشی بر روده کودک داشته باشد.  البته برای نوزادان زیر ۴ ماه توصیه نمی‌شود.

طبق یک مطالعه ایتالیایی، دم کرده رازیانه به جلوگیری از نفخ و اسپاسم قولنج در نوزادان کمک می‌کند. با این حال، در چند مورد، رازیانه برای نوزادان ناامن است. لطفا قبل از استفاده از چای رازیانه برای نوزادان با پزشک خود مشورت کنید.

۲۳. به کشتن انگل‌های داخلی کمک می‌کند

رازیانه یک کرم‌زدای گیاهی محسوب می‌شود و می‌توان از آن برای از بین بردن انگل‌های داخلی استفاده کرد. چای رازیانه دارای خواص ملین است که حرکت روده را تقویت می‌کند و این به دفع کرم‌ها از سیستم شما کمک می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که دانه‌های رازیانه به عنوان یک آرام بخش برای کرم‌ها عمل می‌کند. برخی مطالعات فرض می‌کنند که کرم‌ها در حالت استراحت نمی‌توانند تخم بگذارند و از این رو رازیانه از تکثیر آنها جلوگیری می‌کند.

فواید چای رازیانه برای کشتن انگل‌های داخلی

۲۴. کمک به درمان دیابت

در یک مطالعه هندی، رازیانه یکی از ۱۰ ماده غذایی بود که دارای خواصی بود که عوارض دیابت را کاهش دهد.

در مطالعه منتشر شده دیگری، ۲۵۰ میلی گرم رازیانه به طور قابل توجهی سطح گلوکز خون را در موش‌های آزمایش شده کاهش داد، که نشان دهنده احتمالات مشابه در انسان است.

رازیانه که منبع خوبی از ویتامین C است، می‌تواند به بیماران دیابتی نیز کمک کند. مصرف زیاد این ویتامین ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

مطلب پیشنهادی: خواص دمنوش گزنه

 

یکی از داروهایی که به افرادی که سطح قند خون بالایی دارند داده می‌شود گلوکونورم-۵ و یکی از ترکیبات آن رازیانه است. اعتقاد بر این است که اثر کاهش دهنده گلوکز Gluconorm-5 نتیجه برخی از مواد تشکیل دهنده است که رازیانه یکی از آنهاست. رازیانه مثل باقی سبزیجات غیر نشاسته‌ای شاخص گلیسمی پایینی دارد. این باعث می‌شود که این گیاه برای کنترل گلوکز خون و یک غذای مفید در رژیم غذایی دیابتی مفیدتر باشد . هم سبزی و هم دانه‌های آن حاوی مواد شیمیایی خاصی هستند که می‌توانند علیه دیابت عمل کنند .

یکی دیگر از دلایلی که رازیانه یک ابر غذای دیابتی است، محتوای پتاسیم آن است. مشخص شده است که پتاسیم باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود و از این رو برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود . .

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، یک مطالعه بالینی بزرگ که بر روی بیش از ۲۰۰۰ نفر انجام شد، نشان داد که سطوح کافی منیزیم در رژیم غذایی می‌تواند از دیابت نوع ۲ محافظت کند. رازیانه یک غذای غنی از منیزیم است و از این رو می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.

مطلب پیشنهادی: دمنوش برای سرماخوردگی

 

۲۵. فواید چای رازیانه برای مردان

رازیانه به عنوان یک تقویت کننده میل جنسی شناخته می‌شود و می‌تواند میل جنسی را به ویژه در مردان بهبود بخشد. همچنین می‌تواند مسائل مربوط به مثانه و پروستات را تسکین دهد و همچنین ارگاسم را طولانی کند.

فواید چای رازیانه برای مردان

۲۶. به درمان آکنه کمک می‌کند

رازیانه به خارج شدن مایعات اضافی از پوست کمک می‌کند، که در غیر این صورت ممکن است به آکنه کمک کند. گیاه رازیانه حاوی مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. دم کرده رازیانه در تشکیل کلاژن اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین از پیری پوست جلوگیری می‌کند و به طراوت و شادابی آن کمک می‌کند.

این از فواید چای دانه رازیانه است. اما در مورد دوز چطور؟ چه مقدار رازیانه می‌توانید در روز مصرف کنید؟

اشکال و دوز

اگر می‌توانید دانه‌های رازیانه تازه را از گیاه خود یا از یک فروشگاه مواد غذایی سالم تهیه کنید، می‌توانید چای رازیانه خود را درست کنید. می‌توانید دانه‌ها را با قرار دادن در صافی و پختن و قرار دادن آن‌ها در آفتاب به مدت دو یا سه روز خشکشان کنید، یا می‌توانید با مایکروویو کردن دانه‌ها به مدت ۳۰ ثانیه و بررسی مرتب آن‌ها، این فرآیند را تسریع کنید. سپس به سادگی دانه‌ها را خرد کرده و در یک گلوله چای یا چای کیسه ای خالی استفاده کنید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب داغ قرار دهید.

شما همچنین می‌توانید چای دانه رازیانه را که آماده دم کردن است خریداری کنید. به یاد داشته باشید که هر چه مدت زمان بیشتری چای را دم کنید، طعم دم آن قوی‌تر می‌شود. هیچ محدودیت روزانه توصیه شده‌ای برای نوشیدن چای رازیانه وجود ندارد.

در حالت ایده آل، می‌توانید روزانه ۵ تا ۷ گرم دانه رازیانه در چای استفاده کنید. دوز ۵۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند پیلوارکسیون و کاهش اشتها شود.

از آنجایی که چای رازیانه بر هضم غذا تأثیر می‌گذارد، هر بار با یک فنجان شروع کنید و ببینید که بدن شما به نوشیدن آن چه واکنشی نشان می‌دهد

کلام پایانی

خواص دمنوش رازیانه بسیار زیاد است که مصرف آن را برای سلامت ما واجب می‌کند. مواردی که شرح داده شد، تنها بخشی از فواید چای رازیانه برای بدن است. این نوشیدنی می‌تواند جایگزین مناسبی برای دیگر نوشیدنی‌های صنعتی یا مضری که مصرف می‌کنیم باشد.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت آلمونوش را بخوانید.

خواص دمنوش رازیانه برای قاعدگی چیست؟

در یک کارآزمایی با کنترل دارونما، رازیانه به طور قابل توجهی درد قاعدگی را کاهش می‌دهد. مطالعه ایرانی دیگری بیان کرده بود که مصرف رازیانه می‌تواند علائم قاعدگی مانند حالت تهوع و ضعف را کاهش دهد. برای اطلاعات کامل محتوای دمنوش رازیانه برای قاعدگیذر را بخوانید.

خواص دمنوش رازیانه برای لاغری چیست؟

هضم بهتر بدن شما را قادر می‌سازد تا مواد مغذی را بهتر جذب کند. این کار شما را سیر نگه می‌دارد و اشتها را کاهش می‌دهد. در نهایت، این به کاهش وزن کمک می‌کند.

آیا تهیه دمنوش رازیانه سخت است؟

خیر. می‌توانید با استفاده از گیاه رازیانه در خانه به سادگی دمنوش رازیانه دم کنید.

چه زمانی دمنوش رازیانه بخوریم؟

اگر روزی یک لیوان دمنوش رازیانه دم کنید و بنوشید، برای تقویت سلامتتان بسیار کمک کننده است. اما در کل در بعضی منابع زمان مصرف دمنوش رازیانه برای لاغری، صبح قبل از صبحانه و برای پاکسازی رحم شب قبل از خواب (به غیر از ایام قاعدگی) ذکر شده است.

خواص دمنوش رازیانه برای مردان چیست؟

خواص دمنوش رازیانه تقریبا برای مردان و زنان یکسان است. چای رازیانه در مردان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت قلب، ارتقا سلامت مغز، خوشبو کردن دهان و بسیاری خواص دیگر می‌شود. همچنین مصرف بیش از اندازه و در مواقع خاص از این نوشیدنی هم عوارضی در پی خواهد داشت.

خواص رازیانه برای زنان

خواص رازیانه برای زنان شامل: تحریک تولید شیر در زنان شیرده، کاهش درد قاعدگی، کمک به تعادل هورمونی و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *