منوی دسته بندی

خواص دمنوش بابونه: یک نوشیدنی با هزار فایده

خواص دمنوش بابونه
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بابونه گیاهی است که از گل‌های دیزی مانند از خانواده گیاهان Asteraceae می‌آید. گیاه بابونه از گیاهان پر خواص است و خواص دمنوش بابونه نیز برای بدن بسیار زیاد است. بسیاری از مردم از چای بابونه به عنوان جایگزینی بدون کافئین برای چای سیاه یا سبز و از طعم خاکی و تا حدودی شیرین آن لذت می‌برند. علاوه بر این، چای بابونه سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد. در ادامه با almonoush همراه باشید تا درباره فواید چای بابونه بیشتر بدانید.

خواص دمنوش بابونه

 

خواص دمنوش بابونه

چای بابونه از گل‌های خشک تهیه می‌شود و به تقویت ایمنی و همچنین کاهش استرس معروف است. چای بابونه فواید زیادی برای سلامتی دارد. بابونه در هندی بابونه کا فال نیز خوانده می‌شود. چای بابونه شهرت فوق العاده ای برای شفا بخشی دارد و دلیل خوبی هم دارد.

در ادامه با اعجاز و شگفتی‌های گیاه بابونه آشنا خواهید شد. خواص چای بابونه بسیار زیاد است که در فصول مختلف سال برای بدن شما بسیار مفید خواهد بود. می‌توانید به طور خلاصه و متمرکزتر خواص دمنوش بابونه برای مردان را در اینجا بخوانید.

۱. نوشیدن دمنوش بابونه کیفیت خواب را بهتر کند

بابونه خواص خاصی دارد که ممکن است خواب شما را بهتر کند. حاوی آپیژنین، آنتی اکسیدانی است که به گیرنده‌های خاصی در مغز شما متصل می‌شود که ممکن است باعث خواب آلودگی و کاهش بی خوابی یا ناتوانی مزمن در خواب شود.

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که ۲۷۰ میلی گرم عصاره بابونه را دو بار در روز به مدت ۲۸ روز مصرف کردند، یک سوم کمتر از خواب شبانه بیدار شدند و ۱۵ دقیقه سریعتر به خواب رفتند. اگر در به خواب رفتن یا ماندن در خواب مشکل دارید، آن را امتحان کنید.

خواص دمنوش بابونه برای خواب

خلاصه خواص دمنوش بابونه برای خواب

بابونه دارای آنتی اکسیدان‌هایی می‌باشد که ممکن است سبب خواب آلودگی شود و نوشیدن چای بابونه کیفیت کلی خواب را بهتر می‌کند.

مطلب پیشنهادی: تفاوت چای سبز و چای سیاه

 

۲. بهبود سلامت گوارش

هضم مناسب برای سلامت کلی شما خیلی مهم می‌باشد. شواهد نشان‌دهنده آن است که بابونه می‌تواند با کاهش خطر بعضی از بیماری‌های گوارشی، جهت بهبود هضم بهتر موثر باشد.

چند مطالعه نشان داده اند که عصاره بابونه پتانسیل محافظت در برابر اسهال در موش‌ها را دارد. این به علت خاصیت ضد التهابی آن می‌باشد.

مطالعه دیگری روی موش‌ها نشان داد که خواص چای بابونه برای پیشگیری از زخم معده مفید است، زیرا ممکن است اسیدیته معده را کاهش داده و از رشد باکتری‌هایی که در ایجاد زخم نقش دارند، جلوگیری کند.

با وجود این یافته‌ها، تحقیقات انسانی بیشتری برای تایید نقش بابونه در هضم غذا مورد نیاز است.

با این وجود، ادعاهای زیادی وجود دارد درباره‌ی اینکه نوشیدن چای بابونه تسکین دهنده معده است. به طور سنتی، از آن برای درمان چندین بیماری گوارشی، از جمله حالت تهوع و نفخ استفاده می‌شده است.

جمع‌بندی

چای بابونه ممکن است به دلیل اثرات ضدالتهابی که دارد انسان را در برابر اسهال، زخم معده، حالت تهوع و نفخ محافظت کند.

۳. ممکن است در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کند

آنتی اکسیدان‌های موجود در چای بابونه با کاهش بروز انواع خاصی از سرطان مرتبط است.

بابونه حاوی آنتی اکسیدان آپیژنین است. در مطالعات لوله آزمایش نشان داده شده است که آپیژنین با سلول‌های سرطانی، به ویژه سینه، دستگاه گوارش، پوست، پروستات و رحم مبارزه می‌کند.۸منبع مورد اعتماد، ۹منبع مورد اعتماد، ۱۰منبع مورد اعتماد).

علاوه بر این، یک مطالعه روی ۵۳۷ نفر مشاهده کرد که افرادی که ۲ تا ۶ بار در هفته چای بابونه می‌نوشیدند نسبت به افرادی که چای بابونه نمی‌نوشیدند، به طور قابل ‌توجهی کمتر در معرض ابتلا به سرطان تیروئید بودند.

این یافته‌ها امیدوار کننده هستند، اما تحقیقات انسانی با کیفیت‌تر برای نتیجه ‌گیری در مورد نقش چای بابونه در پیشگیری از سرطان ضروری است. چای بابونه حاوی آنتی اکسیدان آپیژنین است که ممکن است به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان کمک کند.

مطلب پیشنهادی: خواص دمنوش گیاهی آویشن

 

۴. بابونه برای قلب

بابونه برای قلب نیز دارای فوایدی است. چای بابونه سرشار از فلاون‌ها، دسته ای از آنتی اکسیدان‌ها، است. یک مطالعه روی ۶۴ بیمار دیابتی نشان داد افرادی که چای بابونه را همراه با وعده‌های غذایی می‌نوشیدند در مقایسه با افرادی که آب می‌نوشیدند، بهبود قابل توجهی در سطح کلسترول داشتند.

تحقیقات بیشتری برای تایید نقش چای بابونه در ارتقای سلامت قلب ضروری است، اما مطمئناً گنجاندن آن در رژیم غذایی ضررتی ندارد.

خواص دمنوش بابونه برای قلب

نکته نهایی درباره سلامت قلب

بابونه یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌های فلاون است که ممکن است در بهبود سلامت قلب نقش داشته باشد.

۵. خواب را تقویت می‌کند و بی خوابی را درمان می‌کند

به گفته متخصص تغذیه، Anshul Jaibharat، “چای بابونه اعصاب را آرام می‌کند و سیستم عصبی را آرام می‌کند، بنابراین به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید فاقد کافئین است و بهتر است قبل از خواب مصرف شود.”

چای بابونه اعصاب را آرام می‌کند و سیستم عصبی را آرام می‌کند.

۶. تقویت ایمنی بدن با خواص دمنوش بابونه

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که چای بابونه نه تنها بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه عالی عمل می‌کند. دکتر آهوجا از بیمارستان فورتیس می‌گوید: «با باکتری‌های مضر مبارزه می‌کند و این توانایی را دارد که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند».

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه دمنوش بابونه

 

۷. سرماخوردگی را درمان می‌کند

از سرماخوردگی وحشتناک رنج می‌برید؟ یکی از بهترین فواید بابونه دم کرده در اینجا به چشم می‌خورد. نوشیدن یک فنجان چای بابونه داغ را در نظر بگیرید و بگذارید جادوی خود را عمل کند. همچنین می‌توانید بخار چای بابونه استنشاق کنید تا احتقان بینی، آبریزش بینی و گلودرد را کاهش دهید. برای کسب اطلاعات کامل درباره بهبود سرماخوردگی، مطلب «دمنوش سرماخوردگی» را مطالعه بفرمایید.

نوشیدن یک فنجان چای بابونه دم کرده داغ می‌تواند به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند.

خواص چای بابونه برای سرماخوردگی

۸. اسپاسم عضلانی و درد پریود را کاهش می‌دهد

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله کشاورزی و شیمی منتشر شده است، یکی از خواص دمنوش بابونه تسکین دادن درد و ضد اسپاسم بودن است. رحم را شل می‌کند و تولید پروستاگلاندین‌ها (مواد هورمون مانند که باعث التهاب و درد می‌شود) را کاهش می‌دهد. همچین دمنوش رازیانه برای پریودی خاصیت دارد و به کاهش درد بدن شما در دوران قاعدگی کمک می‌کند.

۹. معده درد را تسکین می‌دهد

با توجه به مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، “چای بابونه به عنوان یک شل کننده گوارشی ارزشمند بوده و برای درمان اختلالات گوارشی مختلف از جمله نفخ، سوء‌هاضمه، اسهال، بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ استفاده می‌شود.

۱۰. بریدگی‌ها، زخم‌ها و شرایط پوستی را درمان می‌کند

 آیا می‌دانستید که چای بابونه توسط رومی‌ها، یونانی‌ها و مصری‌ها برای درمان زخم‌ها و بهبود التیام استفاده می‌شده است؟ این به این دلیل است که چای گیاه بابونه از Matricaria chamomilla L مشتق شده است که دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. همچنین خاصیت بابونه دم کرده بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را درمان می‌کند.

 ۱۱. استرس را کاهش می‌دهد

 دنیای شلوغ و پر هرج و مرج امروز ما را به طور فزاینده ای احساس اضطراب و استرس می‌کند. به گفته متخصص تغذیه، Anshul Jaibharat، “چای بابونه یک آرام بخش ملایم است و به عنوان یک آرام بخش طبیعی موثر عمل می‌کند و در نتیجه استرس را کاهش می‌دهد.”

۱۲. روشن کننده پوست

نوشیدن چای داغ بابونه می‌تواند برای پوست شما نیز معجزه کند! از این معجون جادویی می‌توان به عنوان سفید کننده طبیعی پوست استفاده کرد. چای بابونه سرشار از آنتی اکسیدان است که به تقویت سلامت پوست شما کمک می‌کند. رنگ چهره را روشن می‌کند و همچنین درخششی را که همیشه می‌خواستید به شما می‌دهد. از این معجون جادویی می‌توان به عنوان سفید کننده طبیعی پوست استفاده کرد.

۱۳. فواید چای بابونه برای پوست

بابونه که در هندی به آن “بابونه کا فال” نیز گفته می‌شود، شهرت فوق العاده‌ای برای شفا دارد و دلیل خوبی دارد. از گل‌های خشک تهیه می‌شود و رایحه ای از آرامش را به ارمغان می‌آورد. گل زیبای بابونه بومی آسیا، اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی است و در اوایل تابستان گل می‌دهد. چای بابونه حاوی Chamazulene، یک ترکیب شیمیایی معطر است که دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و ضد اسپاسم است.

یکی از خواص دمنوش بابونه ویژگی ضد استرس و اضطراب آن است. چه کار زیاد دارید یا از سرماخوردگی رنج می‌برید، «یک فنجان چای بابونه داغ را دم کنید، عطر گل‌های شگفت‌انگیز آن را استشمام کنید و سپس با نوشیدن این دم نوش طلایی جادویی، نگرانی‌هایتان را ناپدید کنید».

چای بابونه یک نوشیدنی پر طرفدار در سراسر جهان است، این نوشیدنی سرشار از فواید سلامتی و پوستی است که در بسیاری از چای‌های دیگر به سختی یافت می‌شود. فواید چای بابونه به وفور یافت می‌شود. این ماده نه تنها تسکین دهنده و طراوت بخش است، بلکه می‌تواند به بیش از یک مورد برای شما مفید باشد.

فواید چای بابونه برای پوست

۱۴. آکنه را کاهش می‌دهد

نه تنها منجر به درخشش پوست می‌شود، چای بابونه می‌تواند به پایان دادن به جنگ شما با آکنه‌های مکرر نیز کمک کند. چای بابونه به دلیل خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی به محو شدن لکه‌ها، از بین بردن جای جوش و مبارزه با جوش‌ها، در صورت استفاده موضعی، کمک می‌کند

۱۵. ضد پیری

این گیاه منبعی از آنتی اکسیدان‌ها است و خواص بابونه برای پوست، حفاظت از آن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد است. بازسازی سلول‌ها و بافت‌ها را تسریع می‌کند، به سفت شدن منافذ و کاهش روند پیری کمک می‌کند. چای بابونه از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.۵. آفتاب سوختگی را درمان می‌کند

اشعه مضر ماوراء بنفش (UV) خورشید می‌تواند مشکلات مختلفی را برای پوست شما ایجاد کند. چای بابونه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، تسکین دهنده و ضد التهابی آن شناخته شده است. می‌توانید چای را دم کنید، آن را کاملا سرد کنید، حوله ای را در آن خیس کنید و سپس روی ناحیه آفتاب سوخته بمالید. چای بابونه به دلیل خواص تسکین دهنده و ضد التهابی آن شناخته شده است.

مطلب پیشنهادی: دمنوش سرماخوردگی

 

۱۶. حلقه‌های تیره زیر چشم را کاهش می‌دهد

دمنوش بابونه حلقه‌های تیره زیر چشم را کاهش می‌دهد. سوپارنا تریخا، متخصص زیبایی در هند می‌گوید: «هرگز چای کیسه ای بابونه را بعد از استفاده دور نیندازید و به جای آن در یخچال بگذارید چرا که می‌توانید چای کیسه ای خنک شده را روی چشمان خود قرار دهید (مخصوصاً بعد از انجام ماساژ چشم) تا ناحیه چشم به طور چشمگیری روشن شود و پف آن کاهش یابد. پس از آن، فوراً تفاوتی در ظاهر چشمانتان پیدا خواهید کرد.”

۱۷. از شوره خلاص می‌شود

از شوره سر خسته شده‌اید؟ یک فنجان چای بابونه بنوشید. بله ما جدی هستیم چای بابونه به از بین بردن و جلوگیری از شوره سر کمک می‌کند، تحریک پوست سر را تسکین می‌دهد و سلامتی را ارتقا می‌دهد. بعد از شستن موها می‌توانید از آن به عنوان آبکشی نهایی استفاده کنید. به همین سادگی است!

سایر مزایای دمنوش بابونه برای سلامتی

فواید سلامتی زیر چای بابونه عمدتاً حکایتی است و توسط تحقیقات علمی تأیید نشده است:

سلامت سیستم ایمنی را تقویت می‌کند: چای بابونه اغلب به عنوان یک استراتژی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی تبلیغ می‌شود، اما شواهدی برای این موضوع وجود ندارد. همچنین گفته شده است که برای گلودرد تسکین دهنده است

 سلامت پوست را بهبود می‌بخشد: گزارش شده است که استفاده از بابونه روی پوست از طریق محصولات آرایشی مانند لوسیون‌ها، کرم‌های دور چشم و صابون‌ها ممکن است مرطوب کننده و برای کاهش التهاب پوست مفید باشد.

 از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کند: برخی ادعا می‌کنند که چای بابونه ممکن است در جلوگیری از تحلیل استخوان که منجر به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان می‌شود، نقش داشته باشد. با این حال، شواهد برای این ضعیف است.

اگرچه این ادعاهای بهداشتی فاقد شواهد هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها نادرست هستند. آنها به سادگی هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته اند و ممکن است در آینده بررسی شوند.

خلاصه:

در حال حاضر شواهد محکمی مبنی بر اینکه نوشیدن چای بابونه باعث بهبود ایمنی، سلامت استخوان و پوست می‌شود وجود ندارد. علاوه بر این، تحقیقات در مورد نقش آن در اضطراب و افسردگی وجود ندارد.

عوارض جانبی چای بابونه

گزارش‌هایی از آلرژی بابونه وجود دارد که به احتمال زیاد در افرادی که به گیاهان خانواده گل‌های مروارید حساسیت دارند، مانند ابروسیا و گل داوودی بروز می‌کند.

علاوه بر این، محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی بابونه در صورت تماس مستقیم با چشم، ممکن است باعث تحریک چشم شوند. این ممکن است منجر به ورم ملتحمه شود که التهاب پوشش داخلی چشم شما است.

همچنین لازم به ذکر است که بی خطر بودن نوشیدن چای بابونه در کودکان خردسال، زنان باردار یا شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا کلیوی ثابت نشده است.

چه کسانی باید از خوردن چای بابونه اجتناب کنند؟

افراد زیر باید از مصرف بابونه اجتناب نمایند، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری نماید:

افراد دارای سابقه آلرژی شدید، مخصوصا آلرژی به گرده‌ها: بابونه ممکن است به گرده گیاهان دیگر آلوده گردیده باشد، پس ممکن است سبب واکنش آلرژیک گردد.

افرادی که قبلا یک واکنش آلرژیک، حتی خفیف، به محصولات بابونه داشته اند: آنها باید از مصرف بابونه اجتناب کنند، زیرا واکنش‌های آلرژیک می‌تواند با گذشت زمان بدتر شود.

نوزادان و کودکان بسیار خردسال: این نوع چای ممکن است آلوده به اسپورهای بوتولیسم باشد. بیشتر بزرگسالان سالم می‌توانند با عفونت مبارزه کنند، اما نوزادان ممکن است نتوانند. بسیاری از پزشکان به نوزادان و کودکان خردسال توصیه می‌کنند از عسل اجتناب کنند و همچنین باید از محصولات بابونه اجتناب کنند.

سخن پایانی

چای بابونه یک نوشیدنی سالم است. سرشار از برخی از آنتی اکسیدان‌های قوی است که ممکن است فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر سرطان و بیماری قلبی داشته باشد. اگرچه تحقیقات مربوط به چای بابونه امیدوار کننده است، اما مطالعات کافی برای نتیجه‌ گیری در مورد اثرات آن بر سلامتی انجام نشده است.

بسیاری از مطالعات مربوط به خواص دمنوش بابونه بر روی حیوانات و لوله‌های آزمایش انجام شده است و نتایج را نمی‌توان به انسان تعمیم کرد. با این وجود، نوشیدنی بابونه بسیار بی خطر است و بسیاری از مردم به دلیل طعم لذیذ و عطر دلپذیرش از نوشیدن آن لذت می‌برند. اگر می‌خواهید مزایای بالقوه چای بابونه را کشف کنید، قطعا ارزش آن را دارد که در رژیم غذایی خود گنجانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *