منوی دسته بندی

دمنوش گزنه برای چی خوبه؟ ۷ خواص دمنوش گزنه که نمی‌دانستید!

خواص دمنوش گزنه
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

گزنه یکی از گیاهانی است که برخلاف آزارهایی که در تماس با پوست می‌دهد، اما خاصیت‌های دارویی و درمانی فراوانی دارد و از زمان‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خواص دمنوش گزنه سبب می‌شده است تا در مواقع گوناگون توسط پزشکان عهد قدیم تجویز شود. تا انتهای این مطلب با آلمونوش همراه باشید تا درباره خواص گزنه و دمنوش این گیاه اطلاعات کامل کسب کنید.

خواص دمنوش گزنه
خواص دمنوش گزنه

مطلب پیشنهادی: دمنوش سرماخوردگی

 

گیاه گزنه

گزنه (با نام علمی urtica) گیاهی علفی و یک ساله یا پایا هستند. این گیاهان بر اساس نوع گونه، مواد مغذی خاک و سایر موارد محیطی، ۱ تا ۳ متر رشد می‌کنند. گونه‌های پایای گزنه دارای زمین ساقه هستند. برخی از گونه‌های گزنه اثر مهاری بر آنزیم‌های لیپواکسیژناز و سیکلواکسیژناز دارند. این دو آنزیم مسئول تبدیل اسید آراشیدونیک به پروستاگلاندین‌ها و لکوترین‌ها است. استفاده از این گیاه در رینیت آلرژیک بسیار مؤثر بوده‌است. بنابر نتایج تحقیقات دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، گزنه به علت دارا بودن ترکیبات آنتی‌هیستامین و ضدالتهاب، داروی طبیعی برای بیماری اگزما است. همچنین گفته می‌شود گزنه دارای خواص دارویی برای خون و بهبود تب یونجه است.

گیاه گزنه

همانطور که گفته شد، تماس با گزنه موجب ایجاد حساسیت پوستی می‌شود. دمنوش و داروهایی که از این گیاه تولید می‌شود از برگ و ریشه آن گرفته می‌شود؛ به خصوص خواص دمنوش گزنه از برگ‌های گیاه گزنه نشأت می‌گیرد.

طرز تهیه دمنوش گزنه

پیش از دانستن درباره خواص گیاه گزنه، بهتر است با طرز تهیه دمنوش گزنه آشنا شوید.

  1. برای تهیه دمنوش گزنه ابتدا مقداری گزنه را در قوی بریزید.
  2. سپس روی آن آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید.
  3. سپس ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خوب دم بکشد. اگر نیاز داشتید دمنوش گزنه شما هر چه سریع‌تر آماده شود، می‌توانید قوری خود را روی چای‌ساز و یا حرارت سماور نیز قرار دهید.
  4. پس از دم کشیدن دمنوش، محتویات آن را از صافی رد کنید. برای شیرین شدن دمنوش گزنه می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.
  5. چای گزنه خود را نوش جان کنید!

می‌توانید مراحلی که در بالا توضیح داده شد را در ویدیو ذیل مشاهده فرمایید.

منبع ویدیو: آپارات

خواص دمنوش گزنه

حال به بررسی و توضیح برخی خواص دمنوش گزنه را شرح می‌دهیم. دمنوش گزنه از جوشاندن برگ‌ها و ریشه‌های گیاه گزنه به دست می‌آید و به دو صورت جوشانده و دم کرده می‌تواند آماده شود. همچنین می‌توان با استفاده از دیگر گیاهان، دمنوشی ترکیبی با گزنه از آنها درست کرد.

برای مصرف و استفاده از این دمنوش نیز با متخصص مشورت کنید و به طور خود سرانه به نوشیدن مقدار زیادی از آن در روز روی نیاورید.

مطلب پیشنهادی: خواص چای بابونه

 

۱) خاصیت گزنه برای قند و فشار خون

مصرف چای گزنه روی کنترل سطح قند و فشار خون تأثیر مثبتی دارد. با پایدار نگه داشتن آنها، گزنه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته و حمله قلبی را کاهش دهد. علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ از این واقعیت حمایت می‌کند که عصاره برگ گزنه سطح گلوکز خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد.

خواص گزنه برای قند خون و فشار خون
خواص گزنه برای قند خون و فشار خون

۲) خواص گزنه در بیماری زنان

یکی از دلایل پرطرفداری این چای، خواص دمنوش گزنه برای سلامت زنان است. چای گزنه می‌تواند دردهای پیش از شروع دوران قاعدگی مانند نفخ و گرفتگی را کاهش دهد. به علاوه با انقباض عروق در کاهش میزان خونریزی این دوران از ماه موثر است.  این گیاه حالت‌های گذار را برای خانم‌هایی که در معرض یائسگی هستند راحت‌تر می‌کند و به‌عنوان ماده‌ای نیروبخش عمل می‌نماید، بنابراین تغییرات هورمونی در این دوره ناراحت‌کننده نخواهد بود.

۳) خواص دمنوش گزنه برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف

یک مطالعه منتشر شده در مجله Scientific World نشان داد که چای گزنه منبع ترکیب پلی فنول (یک ماده شیمیایی گیاهی) است که به پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و چاقی کمک می‌کند. علاوه بر این، چای گزنه دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به تنظیم هضم غذا و کاهش موارد یبوست و اسهال کمک کند.

۴) تسکین درد

چای گزنه به دلیل خواص ضد التهابی که دارد ممکن است به کاهش علائم درد کمک کند. نوشیدن دمنوش گزنه می‌تواند به کاهش دردهایی مانند درد عضلانی، درد مفاصل و سردرد کمک کند. طبق تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۸ در مجله Molecules، گزنه می‌تواند به تسکین درد مفاصل، به طور معمول در دست‌ها، زانوها، باسن و ستون فقرات کمک کند.

خواص دمنوش گزنه برای تسکین درد

۵) خواص گزنه برای ریزش مو

یکی دیگر از خواص دمنوش گزنه، تقویت و جلوگیری از ریزش مو است. ویتامین B و منیزیم موجود در گزنه موجب تقویت مو می‌شود و از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر ویتامین‌های موجود در گزنه ویتامین C است که باعث تنظیم چربی کف سر شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند. جوشانده گزنه را دور از نور خورشید قرار دهید و آن را روی کف سر خود بریزید و یا جوشانده گزنه را با خاک رس ترکیب کنید و ترکیب حاصل را به موهای خود زده و پس از ده دقیقه آب‌کشی کنید.

۶) دمنوش گزنه آلرژی و تحریک پوست را تسکین می‌دهد

در حالی که برگ‌ها گاهی اوقات برای پوست تحریک‌کننده هستند، فواید چای گزنه از کاهش تحریک پوست تا کاهش علائم آلرژیک را شامل می‌شود. خواص آنتی هیستامینی، ضد التهابی و ضد میکروبی گزنه کمک زیادی به درمان مشکلات پوستی مانند اگزما و آکنه می کند. در واقع، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در مجله تحقیقات دارویی ایران منتشر شد، نشان می‌دهد که تب یونجه یک آلرژی است که می‌توان آن را با چای گزنه درمان کرد.

۷) دمنوش گزنه برای پروستات

چای گزنه برای درمان عفونت های دستگاه ادراری (UTI)، مشکلات کلیوی و پروستات استفاده می‌شود. گزنه به عنوان یک ادرار آور، می‌تواند ادرار سالم را تقویت کند و همچنین از رشد پاتوژن‌هایی که باعث عفونت ادراری و سنگ کلیه می‌شوند، جلوگیری می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در گزارش‌های پزشکی مولکولی منتشر شد، نشان می‌دهد که چای گزنه می‌تواند تجمع کریستال‌های اگزالات کلسیم را در کلیه‌ها، که علت اصلی سنگ‌های کلیه است، کاهش دهد.

خواص گزنه برای کلیه، ادرار و پروستات
خواص گزنه برای کلیه، ادرار و پروستات

۸) فواید دمنوش گزنه برای رحم

دم کرده گزنه از بهترین‌ دارو‌های گیاهی برای درمانار کیست تخمدان است. چای گزنه برای تنظیم قاعدگی و بهبود خون‌ریزی بسیار مفید است و جریان خون را در بدن به سمت رحم و لگن هدایت می‌کند. دمنوش گزنه رحم را ضد عفونی می‌کند و با از بین بردن سموم موجود در رحم باعث به حداقل رساندن مشکلاتی مانند ناباروری می‌شود.

خواص عرق گزنه

عرق گزنه دارای ویتامین های c ،k و ویتامین‌های گروه b و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و آهن است. اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند. در پاسخ به سوال “عرق گزنه برای چی خوبه؟” تقریبا می‌توان گفت برای همه چی! عرق گزنه با خاصیت ادرار آوری فوق العاده‌ای که دارد، یک سم‌زدای قوی است و به دفع مواد شیمیایی مضر و مایعات اضافی در بدن کمک می‌کند. همچنین خواص عرق گزنه باعث گردش خون و سلامت قلب و عروق می‌شود و جذب ویتامین C در بدن را بهبود می‌بخشد. برای خلاصه شدن کلام، باقی فواید عرق گزنه را در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

  • حاوی کلسیم، منیزیم، آهن و بور
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • کاهش خونریزی در دوران قاعدگی
  • درمان آرتریت روماتوئید
  • کاهش فشار خون
  • تقویت مو
  • کاهش دردهای عضلانی
  • ضد میکروب
  • دارای خاصیت آنتی هستامینی
  • مانع شدن از بروز چاقی و اضافه وزن
خواص عرق گزنه

مضرات دمنوش گزنه

علاوه بر خواص بی‌شمار دمنوش گزنه، این دمنوش مضراتی نیز دارد که باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود. از جمله مضرات دمنوش گزنه احتمال اختلال دارویی با برخی داروها مثل داروهای مدر، فشار خون، دیابت و داروهای رقیق‌کننده است. کودکان و زنان باردار باید از مصرف این دمنوش پرهیز کنند و همچنین زیاده‌روی در مصرف آن مشکلاتی مانند فشار خون بالا، نامنظم شدن قاعدگی و قند خون بالا را به همراه دارد.

مطلب پیشنهادی:دمنوش آویشن

 

دمنوش‌های ترکیبی گزنه

حال که با تعدادی کمی از خواص دمنوش گزنه آشنا شدید، خوب است چند تا از ترکیب‌های این دمنوش با گیاهان دیگر را بشناسید و از آنها نیز استفاده کنید.

دمنوش گزنه و لیمو

لیمو ترش سرشار از ویتامین C بوده و برای پاکسازی، سم زدایی بدن و همچنین بهبود جذب آهن مفید است. دمنوش گزنه و لیمو ترش، یک درمان طبیعی و سالم برای درمان کم خونی محسوب می شود. برای تهیه این دمنوش، یک عدد لیمو ترش را به همراه پنج گرم گزنه در یک لیوان آب جوشیده مخلوط کنید. بهتر است برای حفظ خواص لیمو ترش ابتدا گزنه را در آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد؛ سپس آب لیمو ترش را اضافه کنید.

دمنوش گزنه و لیمو

خواص دمنوش گزنه و پونه

خواص دمنوش گزنه و پونه برای بدن بسیار مفید است. پونه دارای کلسیم، مواد معدنی و ویتامین های A، B و C است و برای درمان دردهای شکمی، مشکلات تنفسی و سرماخوردگی استفاده می شود. دمنوش گزنه و پونه، می تواند در کاهش دردهای روماتیسمی، درمان عفونت های مثانه و دفع سنگ مثانه، درمان زخم، کاهش تب و تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر باشد. برای تهیه این دمنوش یک قاشق چای خوری پونه و یک قاشق چای خوری گزنه را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند؛ سپس دمنوش را از صافی بگذرانید و میل کنید.

مطلب پیشنهادی:دمنوش برای سردرد

 

خواص دمنوش گزنه و دارچین

این چای خوش عطر و مقوی برای رفع درد مفاصل، ریزش مو و پیشگیری از پوکی استخوان مفید است. برای تهیه دمنوش گزنه و دارچین، یک قاشق چای خوری گزنه را همراه چند چوب دارچین در قوری بریزید و یک لیوان آب به آن اضافه کنید. قوری را به مدت سی دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا چای کاملا دم شود. برای اطلاعات بیشتر درباره خواص دمنوش دارچین، این محتوا را مطالعه فرمایید.

کلام آخر

خواص دمنوش گزنه بسیار است و مصرف درست و به اندازه آن بدن شما را در حالت بهتری قرار می‌دهد. همچنین قبل از مصرف آن سعی کنید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید یا مشکلی برای شما به وجود نمی‌آورد.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت آلمونوش را بخوانید.

دمنوش گزنه برای چی خوبه

خواص دمنوش گزنه بسیار زیاد است و برای مواردی مثل: تسکین درد، ریزش مو، آلرژی و حساسیت پوستی، قاعدگی زنان و… مفید است.

مضرات دمنوش گزنه

دمنوش گزنه احتمال اختلال دارویی با برخی داروها مثل داروهای مدر، فشار خون، دیابت و داروهای رقیق‌کننده است. باقی موارد را به طور کامل می‌توانید در این مطلب بخوانید.

خواص گزنه در بیماری زنان

. چای گزنه می‌تواند دردهای پیش از شروع دوران قاعدگی مانند نفخ و گرفتگی را کاهش دهد.

طرز تهیه دمنوش گزنه برای پروستات

برای تهیه دمنوش گزنه کافی است یک قاشق چای خوری گزنه خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و درب فنجان را بگذارید و اجازه دهید پنج دقیقه بماند؛ سپس دمنوش را از صافی بگذرانید و با نبات یا عسل میل کنید.

یک نظر

  • محسن گفت:

    لذت بردم از توضیحات کامل و مفیدتون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *