منوی دسته بندی

۶ تا از بهترین عرقیجات و دمنوش‌های گیاهی برای رفع تشنگی

دمنوش برای رفع تشنگی
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

کم کم داریم به روزهای گرم سال می‌رسیم و رفته رفته هوا در حال گرم شدن است. تشنگی در افرادی که به خصوص بیشتر بیرون از منزل فعالیت دارند شایع است و نوشیدن دمنوش برای رفع تشنگی، می‌تواند عبور از آن را راحت‌تر کند.

گرما و تشنگی تأثیرات زیادی بر روی روح و روان و وضعیت جسمانی انسان دارد و ممکن است باعث مشکلاتی برای شما بشود. به خصوص در ماه مبارک رمضان و برای روزه داران، نوشیدن دمنوش رفع عطش که بتواند در طول روز آن‌ها را سرحال نگه دارد بسیار اهمیت دارد. آب مایه حیات است و ۶۰ درصد حجم بدن انسان را تشکیل می‌دهد. کمبود این مایه ارزشمند باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند کمبود انرژی، کاهش تمرکز و تغییر رفتار و خلق و خو را به همراه دارد. البته که بهترین روش برای برطرف کردن تشنگی نوشیدن آب گواراست و بهترین گزینه برای رفع عطش نیز همین آب است. در این محتوا، درباره نوشیدنی سنتی برای رفع تشنگی و گرمازدگی صحبت می‌کنیم که می‌توانند در فصل‌های گرم سال، جان شما را روحی تازه بخشند و به حفظ آب در بدن و پایین آمدن دمای آن کمک کنند. در ادامه با آلمونوش همراه باشید.

دمنوش برای رفع تشنگی
دمنوش برای رفع تشنگی

دلیل تشنگی انسان چیست

اول از همه به دلایلی می‌پردازیم که چرا انسان تشنه می‌شود تا شاید بتوانید برای رفع عطش و تشنگی از اقدامات خاصی پرهیز کنید. به نقل از فرارو، پس از تحقیقات محققان در دانشگاه کالیفرنیا مداری در مغز به نام مدار تشنگی قرار دارد. این مدار با خوردن خوراکی‌های گوناگون تحریک می‌شود و با کاهش دمای بدن فروکش می‌کند.

اگر دمای بدن کاهش یابد، غلظت خون افزایش یابد یا حجم خون کاهش یابد، سلول‌های این مدار و نورون‌ها تحریک می‌شوند و ما احساس تشنگی می‌کنیم. این حس تشنگی پس از خوردن غذا و خوراکی فعال می‌شود و پس از نوشیدن مقداری آب یا انواع مایعات فروکش می‌کند.

۴ دمنوش برای رفع تشنگی

حال به بخش معرفی بهترین دمنوش‌ها برای رفع تشنگی می‌رسیم. این محتوا شامل چند بخش است که در ادامه انواع شربت‌ها، عرقیجات نوشیدنی‌های گیاهی را معرفی خواهیم کرد تا برای رفع عطش به خصوص در ماه رمضان از آن‌ها استفاده کنید. البته دمنوش‌های مناسب تابستان نیز می‌توانند در این زمینه به حال شما کمک کنند. تا انتها همراه آلمونوش باشید و نوشیدنی‌های گیاهی برای رفع عطش را بشناسید.

۱) رفع عطش و تشنگی با دمنوش بابونه

بر اساس طب سنتی ایران دمنوش بابونه طبعی گرم و خشک دارد؛ به همین دلیل این دمنوش برای رفع تشنگی توصیه شده است. بابونه خواص بسیاری دارد و از آن استفاده‌های گوناگونی می‌شود. بابونه یک گیاه ضد التهابی است که چای آن به خصوص برای رفع تشنگی در ماه رمضان به افراد توصیه می‌شود. علاوه بر آن به‌تسکین ورم معده کمک کرده و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. اگر می‌خواهید طرز تهیه دمنوش بابونه را در کمتر از ده دقیقه یاد بگیرید، این محتوا را مشاهده فرمایید.

دمنوش رفع تشنگی بابونه
دمنوش رفع تشنگی بابونه

۲) دمنوش برای رفع تشنگی روزه داران؛ گل گاو زبان

چند سالی است که در کشور ما ماه مبارک رمضان مصادف شده است با فصول گرمِ سال. گرما به تنهایی برای کلافگی و از کوره در رفتن کافی است؛ حال اگر تشنگی حاصل از روزه را به آن اضافه کنید واقعا شرایط سختی پیش رو خواهید داشت. برای جلوگیری از این موضوع، می‌توانید در سحر از این دمنوش برای رفع تشنگی استفاده کنید تا در طول روز کمتر تشنگی را احساس کنید. علاوه بر برطرف کردن عطش، گل گاو زبان برای اعصاب رو روان نیز خوب است و نوشیدن این دمنوش برای کاهش استرس نیز مفید است.

روش تهیه دمنوش گل گاو زبان

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل گاو زبان نیز بسیار ساده است. داخل قوری گل گاو زبان و گل محمدی بریزید و روی آن به میزان مناسب آب جوش بریزید. سپس درب قوری را ببندید، آن را روی حرارت بسیار کم مانند حرارت آب جوش قرار دهید. در مرحله آخر حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دمنوش دم بکشد و رنگ آن به بنفش تغییر پیدا کند. سپس مواد داخل قوری را از صافی رد کنید و داخل فنجان بریزید و با نبات نوش جان کنید.

دمنوش برای رفع تشنگی روزه داران؛ گل گاو زبان

۳) دمنوش خنک نعناع برای رفع عطش و تشنگی

نوشیدنی نعناع، یک دمنوش برای رفع عطش به خصوص برای روزه داران در رمضان است. نوشیدنی نعناع برای بهبود اختلال سیستم گوارش و نفخ مفید است. از آن جهت نیز که در ماه رمضان برای زمانی طولانی معده خالی است، مصرف آن برای این ماه عزیز نیز توصیه می‌شود. علاوه بر آن چون در کل نعناع گیاهی با طبع سرد و خنک است، نوشیدن یک لیوان از دمنوش خنک آن جان را روح تازه‌ای می‌بخشد. به علاوه برای جلوگیری از بوی بد دهان نیز مصرف نعناع پیشنهاد شده است دمای بدن را نیز پایین نگه می‌دارد.

دمنوش خنک نعناع برای رفع عطش و تشنگی
دمنوش خنک نعناع برای رفع عطش و تشنگی

۴) دمنوش سنبل الطیب برای رهایی از سردردها

برخی افراد هستند که به گرما و نور خورشید و تشنگی بسیار حساس هستند و ممکن است در اثر تشنگی دچار سردرد شوند. به خصوص برای ماه رمضان که اگر تشنگی و گرسنگی با گرما همراه شوند، فرد به احتمال زیاد دچار مشکل خواهد شد. برای پیشگیری یا رهایی از این سردرد‌ها، دمنوش سردرد سنبل الطیب را می‌توانید استفاده کنید با بهره‌گیری از خواص آن، مشکلات خود را برطرف کنید.

دمنوش سنبل الطیب برای رهایی از سردردها
دمنوش سنبل الطیب برای رهایی از سردردها

عرقیات گیاهی برای رفع تشنگی

حال پس از دمنوش برای رفع تشنگی، به عرقیجاتی گیاهی برای رفع عطش در تابستان و دیگر فصول سال می‌رسیم. با توجه به سابقه و قدمت طب پزشکی در ایران، از گذشته استفاده‌های گوناگونی از گیاهان می‌شد که یکی از آن‌ها، درست کردن عرقیات از گیاهان است. یکی از پر استفاده‌ترین روش‌های استفاده از گیاهان تهیه عرق آن‌ها است. امروز در ایران بیش از ۴۰ نوع گیاه عرق‌گیری شده‌اند. اگر برای شما سوال است که عرق گیاهی چیست؟ باید بگوییم که عرق گیاهی در واقع رایحه، عطر یا اسانس گیاهان است که آن را با آب مخلوط می‌کنند و برای کاربردهای گوناگون از جمله طبی، مورد استفاده قرار می‌دهند. حال به معرفی و شرح عرقیات گیاهی برای رفع تشنگی می‌پردازیم تا بدن خود را با نوشیدن آن سیراب کنید.

۵) رفع عطش با عرق شاه‌تره

عرق شاه‌تره یکی از بهترین گزینه‌ها برای برطرف کردن تشنگی به خصوص برای ماه رمضان و سر سفره افطار است. اگر معده و دستگاه گوارش شما حساس است، نوشیدن این عرق برای شما مناسب است. بین افطار تا سحر، نوشیدن چند فنجان از آن از خشک شدن دهان و گلو جلوگیری می‌کند و تشنگی را از بین می‌برد. به خصوص که در کشور ما چندین سال است که ماه رمضان در ماه‌های گرم سال قرار دارد، روزه داران می‌توانند با نوشیدن این عرق مقاومت بدن خود را نسبت به گرما بالا ببرند. در بقیه زمان‌های سال نیز هرگاه که احساس تشنگی کنید می‌توانید از عرق شاه‌تره برای رفع تشنگی بنوشید و آب مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید.

عرق شاه تره
عرق شاه تره

عرق کاسنی برای رفع تشنگی

یکی از راه‌هایی که بدن خود را در برابر گرمای تابستان و تشنگی بیش از حد مقاوم کنید، نوشیدن و استفاده از عرق کاسنی است. زیرا این عرق گیاهی دارای طبع سرد است و از بهترین گزینه‌های شما است. این نوشیدنی می‌تواند دمای درون بدن را کاهش و مقاومت اندام‌های درونی را در برابر گرما افزایش دهد. علاوه بر تقویت اندام‌های داخلی در برابر گرما، باعث بهبود عملکرد معده و سیستم گوارشی می‌شود و کلسترول خون را نیز کنترل می‌کند. در روزهای گرم سال توصیه می‌شود روزی ۲ فنجان خنک از عرق کاسنی میل کنید تا راحت‌تر بتوانید گرما را تحمل کنید. حتی از این نوشیدنی برای مهمانی هم می‌توانید استفاده کنید و با استفاده از سکنجبیل و خیار رنده شده، آن را برای مهمانان خود سرو کنید.

عرق کاسنی
عرق کاسنی

کلام پایانی

در آخر نیز باید بگوییم نوشیدن عرق و دمنوش برای رفع عطش و تشنگی، بسیار بهتر و مفیدتر از استفاده از نوشیدنی‌های صنعتی مانند انرژی‌زا و انواع نوشابه است. این نوشیدنی‌ها از دل طبیعت می‌آیند و با حیات و بدن انسان سازگاری بسیار بیشتری دارند و به هیچ عنوان برای شما مضر نیستند؛ مگر آنکه حساسیت خاصی داشته باشید یا در مصرف زیاده‌روی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *