منوی دسته بندی

لیست دمنوش های پرطرفدار در فرهنگ ایرانی

دمنوش های پرطرفدار
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

استفاده از دمنوش‌های متنوع از دیرباز تاکنون همواره در درمان بیماری‌های روحی و روانی، نقش بسیار مؤثری داشته است. امروزه نوشیدن دمنوش‌ها نیز مانند نوشیدن چای در میان مردم رواج زیادی دارد و از دمنوش های پرطرفدار زیاد مصرف می‌شوند. چون دمنوش‌های گیاهی علاوه بر رنگ و رایحه‌ی بی نظیرشان، داری خواص بی‌شمار درمانی و دارویی نیز هستند. دمنوش های پرطرفدار به‌دلیل خواص گوناگون و دسترسی که به آن‌ها وجود دارند، بین مردم پر استفاده می‌شوند. گاهی بهترین و سالم‌ترین انتخاب شما برای تسکین و بهبود بیماری‌ها می‌تواند نوشیدن یک دمنوش گیاهی باشد. دمنوش‌ها خواص مختلفی دارند و در شرایط متفاوت باید نوشیده شوند. مثلا عده‌ای دمنوش را به خاطر طعم و عطر خوبش، به عنوان یک نوشیدنی دلچسب در طی روز می‌نوشند. عده‌ای دیگر طبق نیاز جسم و روح خود، و برای خاصیت درمانی‌اش آن را می‌نوشند. علاوه بر خواصی که دمنوش‌ها در هر ساعتی از روز دارند، خوب است بهترین زمان مصرف هر دمنوش را با تحقیق و جستجو دریابید. با توجه به خواص و کاربرد دمنوش‌ها، در حالت‌های مختلفی می‌توانند سود بیشتری به شما برسانند.

دمنوش های پرطرفدار
دمنوش های پرطرفدار

در این مقاله سعی کرده‌ایم شما دوستان عزیز را با پرمصرف‌ترین و پرطرفدارترین دمنوش‌ها و خواص آنها آشنا سازیم. پس لطفا ما را همراهی کنید. در ادامه با المونوش همراه باشید.

دمنوش چیست

در ابتدا باید بگوییم که دمنوش در واقع یک نوشیدنی گیاهی خوش عطر و خوش طعم است که خواص دارویی بسیار زیادی دارد. اگر می‌خواهید دمنوش دم کنید، فقط کافیست تا کمی از ساقه، ریشه و برگ گیاهی که مد نظرتان است را با آب جوشیده مخلوط کنید. بعد این مخلوط را روی حرارت بگذارید تا حسابی دم بکشد. در واقع طرز درست کردن دمنوش مشابه دم کردن چای است. اما لازم به ذکر است که اگر زمان دم کشیدن چای طولانی شود، طعم و عطرش از بین می‌رود و کهنه می‌شود. اما برعکس هر چقدر مدت دم کشیدن دمنوش‌ها زیاد شود، طعم و عطر بهتری پیدا خواهد کرد. با کمی ابتکار می‌توانید طعم‌های خوبی را در بین دمنوش‌ها ایجاد کنید. گروهی از ترکیب گیاهان هستند که جزو پرطرفدارترین و بهترین دمنوش‌ها به حساب می‌آیند. حتی می‌توانید این ترکیبات را از سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید.

دمنوش پرطرفدار چیست

انواع دمنوش های پرطرفدار

نام دمنوش ردیف
دمنوش به لیمو ۱
دمنوش اسطوخودوس ۲
دمنوش گل گاو زبان ۳
دمنوش بابونه ۴
دمنوش آویشن ۵
دمنوش نعناع ۶
دمنوش بهار نارنج ۷
دمنوش زنجبیل ۸
دمنوش دارچین ۹
دمنوش باد رنجبویه ۱۰
چای ترش ۱۱

دمنوش به لیمو

از دیگر دمنوش های پرطرفدار، می‌توان نوشیدنی گیاهی به لیمو را نام برد. دمنوش به لیمو علاوه بر طعم و عطر دلنشینی که دارد، خواص درمانی و معجزه‌آسای زیادی دارد. این نوشیدنی پرطرفدار و پر مصرف اضطراب را کم می‌کند و سبب ایجاد آرامش در بدن می‌گردد. پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن یک خواب آرامبخش و مفید، یکی دو ساعت قبل از خوابیدن از نوشیدن این دمنوش بینظیر غافل نشوید. از خواص اصلی و مهم دمنوش به لیمو می‌توان به خاصیت ضد نفخ بودن آن اشاره کرد. همین امر سبب کاهش درد معده می‌شود. به لیمو سبب بالارفتن متابولیسم و سوخت و ساز بدن نیز می‌گردد. به دنبال همین فرآیند بدن دچار چربی سوزی و در نتیجه لاغری می‌شود. این دمنوش به عنوان یک دمنوش عضله ساز شناخته شده است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم پیش از حرکات ورزشی، از نوشیدن آن غافل نشوید.

دمنوش به لیمو

دمنوش اسطوخودوس

این گیاه به شکل سنبله و با رنگ بنفش یا قهوه‌ای در طبیعت و به شکل بوته رشد می‌کند. این دمنوش پرطرفدار به طور موثر سبب کاهش سردردهای میگرنی و شدید می‌گردد. در واقع می‌توان گفت که به عنوان یک مسکن عالی عمل می‌کند. اسطوخودوس برای بیماری‌های تنفسی نظیر آسم، بسیار مفید است. خاصیت مفید دیگر این دمنوش، آرامش بخش بودن آن است. همین امر سبب کاهش هیجانات مضر و استرس می‌گردد. پیشنهاد می‌شود پیش از خوابیدن، برای داشتن یک خواب راحت و آرام، از نوشیدن این دمنوش نیز غافل نشوید. مزاج دمنوش اسطوخودوس خشک و گرم است و طعم تلخی دارد. اما با این حال همچنان جزو دمنوش‌های پرطرفدار و مفید به حساب می‌آید. نوشیدن این دمنوش معجزه‌گر باعث درمان سرفه و آلرژی فصلی و همچنین سبب تنظیم ضربان قلب می‌گردد.

دمنوش اسطوخودوس

دمنوش گل گاو زبان

دمنوش گل گاو زبان به عنوان یک نوشیدنی آرام بخش، از معروفترین دمنوش های پرطرفدار به حساب می‌آید. این دمنوش با طعم مطبوع و عطر و رنگ بی‌نظیرش، برای از بین بردن اضطراب و استرس به شدت مفید است. در واقع به عنوان یک گیاه معجزه‌آسا، برای افرادی که مشکلات خواب دارند بسیار خوب است. اگر در زمان دم کردن گل گاو زبان، مقداری هم به آن گیاه سنبل الطیب اضافه نمایید، خاصیت آن دو چندان می‌شود. سنبل الطیب موجب کمک به بهبود صرع و تشنج شده و اسپاسم‌های عضلانی را درمان می‌کند. این دمنوش پر مصرف برای تسکین سردرد عصبی و کاهش فشار خون نیز بسیار عالی عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: چای سبز بهتر است یا چای سیاه

دمنوش پرطرفدار گل گاو زبان

دمنوش بابونه

یکی دیگر از مفیدترین و پرمصرف‌ترین دمنوش‌ها، دمنوش بابونه است که جنبه‌ی درمانی بالایی دارد. بهترین زمان مصرف دمنوش بابونه در صبحگاه و به‌صورت ناشتا است؛ در این حالت به بهبود سیستم گوارش و سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. با توجه به این دو نکته، به‌نوعی بهترین دمنوش برای صبحانه نیز به‌حساب می‌آید. این دمنوش به شدت سیستم ایمنی بدن را بالا برده و از ابتلا به امراض عفونی مانند سرماخوردگی جلوگیری می‌نماید. چنانچه این دمنوش، ناشتا نوشیده شود، سبب مداوای زخم، درد و ورم معده می‌شود. نوشیدن دمنوش بابونه برای خانم‌هایی که درد قاعدگی زیادی دارند، بسیار مناسب است. اگر به طور مداوم از این دمنوش استفاده کنید، به تقویت مو و پوست خود کمک قابل توجهی کرده‌اید. تقویت موها و کاهش حساسیت‌های پوستی نیز از دیگر فواید این دمنوش مفید به شمار می‌آید. چرا که آنتی اکسیدان زیادی در خود دارد. طرز دم کردن بابونه را در این محتوا بخوانید.

بابونه؛ از دمنوش های پرطرفدار

دمنوش آویشن

این دمنوش از روزگاران قدیم تا به امروز به عنوان دارویی جهت درمان سرماخوردگی معروف است. زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوید و سرفه زیاد و شدید، باعث اذیت شما می‌شود، از این دمنوش مفید غاغل نشوید. دمنوش آویشن به علت خاصیت خلط آوری که دارد برای مداوای سرماخوردگی بسیار سودمند است. این دمنوش جهت درمان سنگ‌های کلیوی کاملا مفید و موثر است. چون در گروه داروهای گیاهی ادرار آور قرار دارد. نوشیدن این دمنوش سبب نابودی بوی بد دهان می‌شود و باعث تقویت پوست سر می‌گردد. خواص دمنوش آویشن و در دسترس بودن آن، سبب تبدیل آن به یکی از دمنوش های پرطرفدار شده است.

آویشن از دمنوش های پرطرفدار است

دمنوش نعناع

یکی دیگر از گیاهانی که دارای خواص بیشماری است، نعنا می‌باشد. نعنا حتی در غذاهای روزمره‌ای که ما استفاده می‌کنیم هم کاربرد زیادی دارد. دمنوش نعنا از پرمصرف‌ترین دمنوش‌هاست که حتی در کافه‌ها نیز نوشیده می‌شود. این دمنوش خوش عطر طعمی تند دارد، بنابراین اگر همراه با نبات مصرف شود، طعم مطبوع‌تری به خود می‌گیرد. دمنوش نعنا برای درمان درد کبد، درد معده و در کل برای مشکلات سیستم گوارشی بدن بسیار نافع و مناسب است. ضمنا نوشیدن مرتب آن سبب از بین رفتن ضعف و سستی بدن می‌گردد. این دمنوش برای سرماخوردگی کودکان نیز مفید واقع می‌شود؛ زیرا باعث بالا رفتن ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود.

دمنوش بهارنارنج

این دمنوش همانطور که از اسمش پیداست، دارای حس و حال خوب و عطر و طعم دلچسب می‌باشد. دمنوش بهار نارنج به عنوان یک نوشیدنی پرمصرف و پرخاصیت، باعث شادی و افزایش انرژی در شما می‌شود. نوشیدن یه فنجان از این دمنوش خوش‌عطر و دلنشین، سبب برقراری آرامش و رفع بی‌حالی و خستگی شما می‌گردد. این دمنوش مفید تقریبا برای بیشتر افراد توصیه می‌شود. دمنوش بهارنارنج اشتها را زیاد می‌کند و به عنوان یه داروی تقویتی برای مغز و اعصاب بسیار نافع است. نوشیدن آن بعد از انجام فعالیت های روزانه، خوابی راحت و آرام را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل نیز یکی دیگر از پرمصرف‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌هاست که برای سلامتی و درمان بیماری‌ها بسیار مفید است. مصرف این گیاه معجزه‌آسا در حد اعتدال برای بدن بی‌خطر است. این دمنوش به راحتی می‌تواند جایگزین داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها شود. خواص بی‌نظیر دمنوش زنجبیل بسیار بی‌شمار است. این گیاه ارزشمند نقش مهمی در درمان اکثر بیماری‌ها دارد. از دمنوش زنجبیل می‌توان به عنوان دارویی برای دیابت، مشکلات قلبی، سرطان، آلزایمر، درد معده، درمان عفونت و کاهش درد مفاصل استفاده کرد. موارد ذکر شده تنها بخشی از خواص این دمنوش خوش عطر و دلچسب است. چون زنجبیل طبیعتی گرم دارد، سبب افزایش سریع فشارخون می‌گردد. بنابراین کسانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند باید آن را با احتیاط بیشتری مصرف نمایند.

دمنوش دارچین

دمنوش دارچین یکی دیگر از دمنوش های پرطرفدار بسیار خوشمزه و پرمصرف در جهان به حساب می‌آید. دارچین علاوه بر عطر و طعم فوق‌العاده‌ای اش، خواص فراوان و بینظیر درمانی هم دارد. طبعیت گرم و خشکی که این گیاه دارد سبب شده تا برای درمان سرماخوردگی و مشکلات دستگاه گوارش مفید عمل کند. این دمنوش گیاهی برای افزایش میل زنان مفید است و می‌تواند هورمون‌های جنسی را تحریک کند. کمک به تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، کمک به افزایش متابولیسم بدن و چربی سوزی و کاهش وزن، درمان کم خونی، درمان درد مفاصل، درمان عفونت قارچی و موارد بسیار دیگر. همچنین دمنوش دارچین می‌تواند باعث بهبود گردش خون، کنترل فشار خون و پاکسازی خون گردد. مواد مغذی این دمنوش مانند منگنز، آهن، کلسیم، فیبر و ویتامین سبب شده که این نوشیدنی هواداران زیادی پیدا کند. این دمنوش خوشمزه برای مهمانی و پذیرایی نیز سرو می‌شود. همچنین به علت طبع گرم آن، دمنوش دارچین برای فصل پاییز نیز توسط کارشناسان توصیه شده است.

دمنوش بادرنجبویه

از دیگر دمنوش های پرطرفدار، می‌توان به دمنوش بادرنجبویه اشاره کرد. دمنوش تابستانی بادرنجبویه به‌خصوص در فصول گرما مورد استقبال قرار می‌گیرد. نوشیدنی بادرنجبویه عطر و طعمی دلچسب، مشابه مرکبات دارد. ترکیب این دمنوش با عسل طعمی بسیار دلنشین و عالی به شما می‌دهد. این دمنوش پرمصرف و پر طرفدار در پیشگیری از مشکلات قلبی و بهبود حافظه و تقویت روحیه بسیار مفید است. بادرنجبویه به دلیل آنتی‌اکسیدان زیادی که دارد سبب سم زدایی بدن می‌گردد. این آنتی اکسیدان‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن، مانع بروز بیماری‌های مختلف می‌گردند. همچنین نوشیدن این دمنوش، سبب کشیدگی و تقویت پوست می‌شود که همین امر سبب جلوگیری از پیری زودرس می‌‌شود. پس سعی کنید از خواص بی‌نظیر این دمنوش نیز، غافل نشوید. این دمنوش برای رفع تشنگی نیز مناسب است و دمای بدن را پایین می‌آورد و آن را خنک می‌کند.

دمنوش معروف بادرنجبویه

چای ترش

دمنوش چای ترش نیز تنها در ایران، بلکه در جهان نیز از دمنوش های پرطرفدار به حساب می‌آید. چای ترش به دلیل نداشتن کافئین در گروه دمنوش‌ها قرار گرفته و محبوبیت زیادی دارد. این دمنوش به دلیل طعم و مزه ترشش، طرفداران زیادی دارد.از خواص بی‌نظیر این دمنوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. کاهنده‌ی فشار خون و وزن بدن، بهبود متابولیسم بدن، درمان التهاب دستگاه گوارش، درمان مشکلات کبدی و صفراوی. با مصرف دمنوش چای ترش به کاهش چربی و فشار خون بدن کمک زیادی خواهید کرد. علاوه بر اینها این دمنوش سرشار از مواد معدنی، ویتامین C و آنتی اکسیدان است که سبب سلامتی بدن می‌شود.

سخن پایانی

دمنوش‌ها برای سلامتی و رفع بسیاری از بیماری‌ها و تسکین دردها موثرند. سعی کنید با جایگزین کردن و نوشیدن دمنوش گیاهان مفید به جای مصرف قهوه و چای حال خوش را در خودتان ایجاد کنید. چون گیاهان سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، آنتوسیانین‌ها، مواد فلاونوییدی و خواص ضد سرطانی هستند. امیدواریم با ارائه‌ی مطالب فوق در این زمینه، کمک کوچکی به شما عزیزان کرده باشیم.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت آلمونوش را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *