منوی دسته بندی

چای سبز بهتر است یا چای سیاه؟ مقایسه خواص این دو نوشیدنی محبوب

چای سبز بهتر است یا چای سیاه
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

چای سبز و چای سیاه هر دو از نوشیدنی‌های محبوب ایرانی‌ها هستند. به طور روزانه چند هزار لیتر از این دو نوشیدنی در کشور ما مصرف می‌شود و افراد هر روز از خواص آن‌ها بهره می‌برند. سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که چای سبز بهتر است یا چای سیاه و تفاوت بین این دو چه است؟ اسم این دو نوشیدنی مانند یکدیگر است و به یک روش تهیه می‌شوند و به نوعی از یک خانواده هستند. تفاوت چای سبز و چای سیاه در خواص و نحوه استفاده آن است. برای فهمیدن اینکه چای سبز بهتر است یا چای سیاه، آلمو نوش را تا انتها بخوانید تا به طور کامل متوجه شوید.

چای سبز بهتر است یا چای سیاه
چای سبز بهتر است یا چای سیاه

چای داغ بنوشید!

یک روز بارانی پاییزی را تصور کنید که در ایوان یا تراس خانه خود نشسته‌اید و از موسیقی باران لذت می‌برید. یک لیوان چای در دست دارید که هر بار رسیدن رایحه آن به مشام شما، روحتان را شاداب می‌کند. این یکی از بهترین حس‌هایی است که یک شخص می‌تواند در زندگی خود تجربه کند.

گفتیم یک لیوان چای داغ، اما نگفتیم چای سبز است یا سیاه! این همان سوالی است که اکثر افراد می‌خواهند جوابش را بدانند، چای سبز بهتر است یا چای سیاه؟ بیهوده است اگر ذکر کنیم که جهان بین این طرفداران دو نوشیدنی تقسیم شده است. در حالی که با مدرنیزه شدن وضعیت زندگی افراد به سمت دمنوش چای سبز روی آوردند، اما هنوز خبره‌های چای‌نوشی از انواع چای سیاه مثل چای آسام، دارجلینگ، سیلان سیاه، ارل گِرِی و چای صبحانه ایرلندی استفاده می‌کنند. امروز قرار نیست گزینه مشخصی را برای شما انتخاب کنیم. تنها به مقایسه چای سبز و سیاه می‌پردازیم و ویژگی‌های آنها را بیان می‌کنیم. دیگر انتخاب با شماست که در کدام سمت میز قرار بگیرید.

نوشیدن چای داغ در یک بعد از ظهر پاییزی
نوشیدن چای داغ در یک بعد از ظهر پاییزی

خواص نوشیدنی چای سبز برای سلامتی

چای سبز از برگ‌‌های اکسید نشده گیاه کامیلیا سینِنسیس (Camellia sinensis) تولید می‌شود. این نوشیدنی نقش همیشه نقش برجسته‌ای در پزشکی سنتی هندی و چینی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و پلی فنول های مفید آن بازی کرده است. به‌خصوص در فرهنگ غرب آسیا چای سیاه در برابر چای سبز مغلوب بوده است و چای سبز در فرهنگ غذایی آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. در برخی خواص آن را مختصر و مفید شرح می‌دهیم.

کمک به کاهش وزن

این دمنوش برای لاغری و کم کردن وزن موثر است و می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. چیزی که خیلی زیاد در جاهای مختلف از آن می‌شنوید و مردم عام درباره چای سبز می‌دانند. هرچند به طور مستقیم روی کم کردن وزن و چربی‌سوزی تأثیر نمی‌گذارد. یک مقاله منتشر شد و آشکار کرد که تأثیر چای سبز روی کاهش وزن به‌طور مستقیم نیست؛ بلکه دارای کاتچین و کافئین است که می‌تواند متابولیسم انرژی را افزایش داده و به کم کردن چربی کمک کند. در نتیجه اگر می‌‌خواهید بدانید برای کاهش وزن چای سبز بهتر است یا چای سیاه، بهتر است گزینه اول انتخاب مناسب‌تری است.

کاهش التهاب با چای سبز

طبق تحقیقات، ثابت شده است که یکی از اصلی‌ترین اجزای چای سبز، اپیگَلوکاتچین-۳-گالاته (Epigallocatechin-3-gallate) خواص ضد التهابی برای بدن دارد. محققان همچنین دریافته‌اند که وقتی چای سبز به صورت موضعی استفاده شود، التهاب پوست را تسکین می‌دهد. می‌توانید برای کاهش التهاب خود از دمنوش بابونه و آویشن نیز استفاده کنید. اگر با روش دم کردن دمنوش بابونه آشنایی ندارید، می‌توانید در وبسایت آلمونوش طرز تهیه دمنوش بابونه را مشاهده کنید.

پایین آوردن سطح کلسترول

تحقیقات منتشر شده توسط نشریه آمریکایی کلینیک تغذیه نشان می‌دهد که هم نوشیدنی چای سبز و هم مکمل‌های دارای عصاره چای سبز می‌توانند به طرز چشم‌گیری سطح کلسترول تام و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را در خون را کاهش دهند. هر چند چای سبز روی کلسترول با لیپوپروتئین چگالی بالا (LDL) که به عنوان کلسترول مفید شناخته می‌شود تأثیری ندارد. با پایین آوردن سطح کلسترول، همچنین چای سبز در کاهش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی مشارکت می‌کند. این ویژگی است که چای سیاه در برابر چای سبز ندارد و چای سبز را برای افرادی که کلسترول خون آن‌ها بالاست از چای سیاه متمایز می‌کند.

کاهش خطر دیابت با چای سبز

طی تحقیقاتی مشخص شد که پلی‌فنول‌های موجود در رژیم‌های غذایی گیاهی می‌تواند مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو را بهبود بخشد. چای سبز نیز سرشار از پلی‌فنول‌های مفید است و در پایین آوردن احتمال ریسک دیابت نوع ۲ موثر است. اگر دیابت دارید و برای مصرف نوشیدنی روزمره خود به دنبال آن هستید که چای سبز بهتر است یا چای سیاه، مورد اول برای شا

کاهش ریسک اختلالات شناختی

کاتچین و کافئین موجود در چای سبز در جلوگیری از بروز اختلالات شناختی موثر شناخته شده‌اند. در یک تحقیقات جامع محققین دریافتند احتمال بروز اختلالات شناختی در افرادی که هر روز میزان مناسبی چای سبز مصرف می‌کنند، کمتر است.

مضرات استفاده از چای سبز

هر سکه‌ای دو رو دارد؛ مصرف هیچ چیزی بدون ضرر نخواهد بود و در شرایطی استفاده از آن برای شما مفید نخواهد بود. طبیعتا نوشیدن چای سبز که دارای خواص درمانی زیادی است نیز برخی مضراتی نیز دارد. گفته می‌شود که یک فنجان چای سبز بین ۳۰ تا ۵۰ میلی‌گرم کافئین دارد. این مقدار می‌تواند سبب پرخاشگری، مشکلات معده، مشکل خواب و حالت تهوع شود. به علاوه مصرف مقدار زیادی از نوشیدنی یا عصاره چای سبز در کنار یک داروی محرک، می‌تواند به افزایش فشار خون و تپش قلب منتهی شود.

مضرات نوشیدن چای سبز

اما این موارد دلیل محکمی برای قضاوت اینکه چای سبز بهتر است یا چای سیاه نیست. در ادامه به برخی فواید و ضررهای چای سیاه که نوشیدنی روزمره اکثر ما ایرانی‌هاست نیز اشاره می‌شود.

فواید چای سیاه برای سلامتی

مانند چای سبز، چای سیاه از همان گیاه کاملیا سینِنسیس تهیه می‌شود. با این تفاوت که برای تولید چای سیاه برگ‌های گیاه، تحت مراحل پژمرده شدن، خشک شدن، نَوَرد و اکسیداسیون قرار می‌گیرند. فرایند اکسیداسیون نه تنها عطر و رایحه‌ی دلپذیری به این چای می‌دهد، بلکه با تبدیل کاتچین‌های موجود در چای سبز به فلاونول‌ها، تآروبیگین‌ها و تافلاوین‌ها آن را مغذی می‌کند. در ادامه با مطالعه فواید چای سیاه، تفاوت چای سبز و چای سیاه را بهتر متوجه خواهید شد.

فواید نوشیدن چای سیاه برای سلامتی

کاهش ریسک سرطان با چای سیاه

ارائه یک گزارش تحقیقاتی نشان می‌دهد کاتچین‌های موجود در چای سبز و تافلاوین‌های موجود در چای سیاه می‌توانند بر روی سرطان پوست، سینه، ریه و پروستات اثر معکوس بگذارند. در این گزارش آمده است که مصرف چای سیاه خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی پوست (نوعی سرطان پوست) را کاهش داده است. همچنین مشخص شده است که چای سیاه در زنانی که سیگار نمی‌کشند، یک نوع اثر محافظتی در برابر سرطان ریه دارد. نوشیدن این چای همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در مردان و زنان کاهش دهد.

چای سیاه حاوی تأثیرات ضد التهابی است

این خاصیت چای سیاه در برابر چای سبز تقریبا یکسان است. به دلیل داشتن اثرات ضد التهاب، مصرف مستمر عصاره‌های چای سیاه می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. استرس اکسیداتیو بالا می‌تواند ارگان‌ها و عضوهای حیاتی بدن را مورد آسیب قرار دهد.

پایین آوردن خطر روماتیسم مفصلی

یک مطالعه انجام شده در بریتانیا گزارش داده افرادی که چای سیاه مصرف کرده‌اند تراکم معدنی استخوان بیشتری داشته‌اند. در همان تحقیق دانشمندان دریافتند ریسک روماتیسم مفصلی در زنانی که روزانه ۳ فنجان چای می‌نوشیدند نسبت به زنانی که هیچوقت چای ننوشیده‌اند، کمتر است.

کاهش ریسک و خطر اختلال پارکینسون

تفاوت چای سبز و چای سیاه در تأثیر آن‌ها بر اختلالات عصبی نیز هست. اپیگالوکاتچین-۳-گالات (epigallocatechin-3-gallate) موجود در چای سیاه در برابر اختلالات عصبی تأثیر محافظتی دارند. بر اساس مطالعات و تحقیقات، احتمال ابتلا به اختلال پارکینسون در افرادی که روزانه حداقل ۳ فنجان چای می‌نوشیده‌اند کمتر بوده است.

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه دمنوش رازیانه  

مضرات همراه با نوشیدن چای سبز

همانند چای سبز نوشیدن چای سیاه فراتر از نیاز و بیش از حد، همراه با مضراتی همراه است که به آن‌ها نیز باید توجه داشت. برخی عناصر حاضر در این نوشیدنی دوست داشتنی مثل سرب و آلومینیوم اگر در مقادیر زیاد مصرف شوند، می‌توانند سمی باشند. همچنین چای سیاه حاوی ۴% کافئین است که در صورت نوشیدن بیش از حد چای،دچار بی‌خوابی، مشکل معدوی و خشم می‌شوید. به علاوه تحقیقات نشان داده است که وقتی فردی چای سیاه را به مقدار زیاد مصرف می‌کند، تانن‌های (tannins) موجود در آن عملکرد بدن را برای جذب آهن کاهش می‌دهد. در بلندمدت این عمل منجل به کم‌خونی می‌شود.

خلاصه‌ای از این داستان طولانی

تلاش ما در این مقاله این بود برخی تفاوت‌های چای سبز و سیاه را برای شما توضیح دهیم. روی هم رفته، تصمیم اینکه چای سبز بهتر است یا چای سیاه به همین سادگی نیست. هر دو با مزایا و معایب خوب می‌آیند اما تصمیم استفاده از چای سبز یا چای سیاه بر عهده شماست. اگر نظر ما را درباره آن بپرسید، به شما می‌گوییم بهتر است از هر کدام به میزان مناسبی مصرف کنید تا از خواص هر دو لذت ببرید. اما اگر از نظر طعم و ضائقه می‌خواهید تصمیم بگیرید، این دیگر سلیقه شماست.

پیروز و سلامت باشید?

منبع: apollo247

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت آلمونوش را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *