منوی دسته بندی

۵ دمنوش خوشمزه برای مهمانی که جایگزین چای هستند+روش طرز تهیه

دمنوش خوشمزه برای مهمانی
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ما ایرانی‌‌ها به نوشیدن نوشیدنی‌های گرم و گوناگون مانند چای در مهمانی و مجالس عادت داریم. چه بهتر که از دمنوش خوشمزه برای مهمانی استفاده کنیم تا علاوه بر طعم دلنشین آن، از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شویم.

انتخاب دمنوش خوشمزه برای مهمانی

استفاده از انواع دمنوش برای مهمانی یک روش خلاقانه برای پذیرایی و اهمیت دادن به سلامت خود و دیگران به‌طور همزمان است. استفاده از نوشیدنی‌های گیاهی برای پذیرایی علاقه شما به طبیعت و حوزه سلامت را نشان می‌دهد. در گذشته انتخاب چای برای پذیرایی از مهمانان بسیار پر رونق و قابل توجه بود. اما امروزه با وجود انواع دمنوش‌ها و همچنین دسترسی ساده به انواع گیاهان پرخاصیت و لذیذ، انتخاب یک دمنوش بی‌نظیر برای پذیرایی از مهمانان خاص، بسیار ایده‌آل به شمار می‌رود.

انتخاب دمنوش خوشمزه برای مهمانی
انتخاب دمنوش خوشمزه برای مهمانی

آیا شما دمنوش‌هایی را می‌شناسید که بتوان از آنها برای پذیرایی از مهمانان استفاده کرد و یک خاطره فراموش نشدنی را به یادگار گذاشت؟ در قسمت نظرات بنویسید

چه دمنوشی برای مهمانی مناسب است

زائقه ایرانیان خیلی با طعم‌های تلخ و ترش سازگاری ندارد؛ برخی از دمنوش‌ها طعمی تلخ، ترش یا طعمی برخلاف سلیقه غذایی ایرانی دارند. با شناسایی آن‌ها خواهید دانست که چگونه آن‌ها را سرو کنید تا با زائقه مهمانان شما سازگار باشند. اما دمنوش خوشمزه برای مهمانی نیاز نیست به تنهایی سرو شود و اگر قصد سرو دمنوشی را دارید که طعمی این چنین دارد، می‌توانید برای شیرین کردن آن از نبات یا چیزهایی دیگر در کنار آن استفاده کنید. اما برای کم کردن دردسر استفاده از دمنوش گیاهی برای مهمانی، می‌توانید دمنوشی انتخاب کنید که مزه آن ملایم و دلنشین باشید. در این مقاله همراه آلمونوش باشید تا با دمنوش‌های خوشمزه برای مهمانی آشنا شوید.

معرفی دمنوش خوشمزه برای مهمانی

حال می‌رسیم به قسمت اصلی ماجرا. در ادامه انواع دمنوش خوشمزه برای مهمانی را به شما معرفی خواهیم کرد تا از آن‌ها برای پذیرایی در مهمانی‌های خود استفاده کنید.

۱) دمنوش زعفران؛ دمنوش خوش‌بو و خوشمزه برای مهمانی

زعفران گیاهی با خواص و گران است که ایران اولین تأمین‌کننده آن در جهان است. زعفران در گلخانه و در فضای آزاد کشت می‌شود که می‌توانید آن را به‌طور مستقیم از تولیدکننده یا به صورت بسته‌ای از فروشگاه‌ها خریداری کنید. از آنجا که زعفران بسیار با خاصیت و خوش طعم است، یک دمنوش عالی برای مهمانی به حساب می‌آید. علاوه بر طعم و مزه خوبی که این دمنوش دارد، عطر و رایحه‌ی فوق العاده‌ای نیز همراه آن است و دمنوش زعفران برای پذیرایی در مهمانی انتخابی ایده‌آل به حساب می‌آید. اما دمنوش زعفران نه تنها خوشمزه و خوش رایحه است، بلکه خواص بسیاری نیز دارد که در اینجا به صورت مختصر به برخی خواص آن اشاره می‌کنیم.

دمنوش عالی زعفران برای مهمانی
دمنوش عالی زعفران برای مهمانی

خواص دمنوش زعفران برای مهمانی

زعفران علاوه بر اینکه دمنوش بسیاری خوشمزه‌ای است، خاصیت‌های بسیاری نیز برای بدن دارد و برای سلامتی بسیار مفید است.

  • ضد افسردگی
  • آرام‌بخش
  • تقویت هوش
  • آسان کردن هضم غذا
  • تصفیه و تقویت کبد
  • تقویت قوای جنسی
  • و بسیار خواص دیگر

طرز تهیه دمنوش زعفران

حال که با خواص و ویژگی‌های این دمنوش برای مهمانی آشنا شدید، بهتر است در همینجا با طرز تهیه دمنوش زعفران برای مهمانی آشنا شوید تا بتوانید یک دمنوش عالی برای پذیرایی از مهمانان خود تهیه کنید.

(ویدیو از کانال آپارات کشمون)

اگر نمی‌توانید ویدیو بالا را مشاهده کنید این متن را مطالعه بفرمایید تا با روش تهیه دمنوش زعفران برای مهمانی آشنا شوید.

  1. چند رشته زعفران بردارید. تعداد رشته‌ها و مقدار آن‌ها بستگی به کیفیت زعفرانی دارد که از آن استفاده می‌کنید. می‌توانید برای بهتر شدن کیفیت و طعم دمنوش رشته‌های زعفران را آسیاب نیز کنید.
  2. رشته‌ها را داخل لیوان آب جوش بریزید و در لیوان رو بپوشانید.
  3. بعد از حدود ۱۵ دقیقه می‌توانید از عطر و طعم آن لذت ببرید 🙂

مطلب پیشنهادی: دمنوش برای پاییز  

۲) دمنوش به‌لیمو یک دمنوش عالی برای مهمانی و پرطرفدار

دمنوش به‌لیمو مانند دمنوش زعفران علاوه بر طعم فوق العاده‌ای که دارد، عطر بسیار دلنشینی نیز دارد و رایحه آن باب طبع انسان است. اما تنها مزیت آن عطر خوش و طعم خوب نیست و علاوه بر این دو، سرشار از عناصر مدنی مانند: منیزیم، کلسیم، اسیدسیتریک و همچنین برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین C است. به‌لیمو دارای آنتی اکسیدان‌های فراوان است که موجب تعادل هورمونی در بدن می‌شوند در نتیجه آرامش‌بخش است و این دمنوش برای کاهش اضطراب بسیار مفید و تأثیرگذار است.

پذیرایی در مهمانی با دمنوش بهار نارنج
پذیرایی در مهمانی با دمنوش بهار نارنج

دمنوش به لیمو برای پذیرایی و خواص آن

  • کمک به کاهش وزن
  • کاهش التهاب
  • کمک به هضم غذا
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش اضطراب
  • و بسیاری خاصیت دیگر

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه دمنوش رازیانه  

نحوه درست کردن دمنوش به لیمو برای مهمانی

حال که با خواص و ویژگی‌های این دمنوش برای مهمانی آشنا شدید، بهتر است در همینجا با طرز تهیه دمنوش به لیمو برای مهمانی آشنا شوید تا بتوانید یک دمنوش عالی برای پذیرایی از مهمانان خود تهیه کنید.

  1. یک قوری بردارید و داخل آن گیاه به لیمو بیندازید. برای قوری متوسط مقدار ۱ یا ۲ قاشق مربا خوری معادل ۱۰ تا ۱۵ گرم گیاه به لیمو می‌شود. این مقدار دمنوش برای مهمانی کوچک بستگی به میزان مصرف شما مناسب است. اگر تعداد افرادی که باید از آن‌ها پذیرایی کنید بیشتر است، با همین نسبت میزان گیاه را بیشتر کنید. به مقدار گیاهی که استفاده می‌کنید دقت کنید؛ زیرا مقدار بیش از حد آن می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.
  2. داخل قوری به میزان مناسب آب جوش بریزید. این مقدار باید به اندازه‌ای باشد که هوا کمتر در قوری جریان داشته باشد.
  3. در قوری را بگذارید و آن را روی حرارت غیر مستقیم مانند بخار سماور قرار دهید. بعد از ریختن به لیمو داخل قوری نباید آن را در معرض مستقیم حرارت قرار دهید.
  4. دمنوش خوشمزه برای مهمانی شما ۲۰ دقیقه دیگر آماده می‌شود و می‌توانید از آن لذت ببرید.

۳) دمنوش دارچین

در میان دمنوش‌های مناسب برای پذیرایی از مهمان، نباید دمنوش خوشمزه دارچین را از قلم انداخت. این دمنوش از طبع گرم برخوردار بوده که مصرف آن برای اکثر افراد مناسب می‌باشد. دارچین یکی از دمنوش‌هایی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف آن توصیه می‌شود. به خصوص نوشیدن این دمنوش در فصل پاییز و فصل زمستان که فصول سرد سال می‌باشند و مریضی‌هایی مثل سرما خوردگی و آنفلوآنزا بیشتر هستند، توصیه می‌شود. تقویت سیستم ایمنی بدن باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف در افراد خواهد شد. به همین منظور پیشنهاد می‌شود علاوه بر سرو دمنوش دارچین در مهمانی، مصرف دمنوش مفید دارچین را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

دمنوش دارچین برای پذیرایی در مهمانی
دمنوش دارچین برای پذیرایی در مهمانی

خواص دمنوش دارچین برای مصرف کننده

  • بهبود ناراحتی معده
  • پاک‌کننده سینه و حنجره
  • تقویت قوای جنسی
  • کاهش درد کمر و مفاصل
  • بهبود درد استخوان‌ها
  • پایین آورنده تب
  • افزایش سطح ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها

مطلب پیشنهادی: دمنوش گزنه برای چی خوبه  

طرز تهیه دارچین یک دمنوش عالی برای مهمانی

حال که با خواص و ویژگی‌های این دمنوش برای مهمانی آشنا شدید، بهتر است در همینجا با طرز تهیه دمنوش خوشمزه دارچین برای مهمانی آشنا شوید تا بتوانید یک دمنوش عالی برای پذیرایی از مهمانان خود تهیه کنید.

  1. دو یا سه عدد چوب دارچین را با آب سرد شسته، و سپس خرد کنید.
  2. چوب دارچین را داخل یک قوری انداخته و روی آن‌ آب جوش (دمای ۸۰-۹۰ درجه سانتی‌گراد) بریزید.
  3. دمنوش دارچین را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم کرده و در صورت تمایل و برای تعدیل طبع گرم دارچین، آن را با لیموترش تازه میل نمایید.
  4. می‌توانید برای شیرین‌شدن دمنوش دارچین، موقع دم‌کشیدن داخل قوری یک تکه نبات بیندازید.

۴) یکی دیگر از انواع دمنوش برای مهمانی؛ دمنوش بهار نارنج

دمنوش بهار نارنج ویژگی دارد که برای مهمانی‌ها در شب بسیار خوشایند است؛ این دمنوش خوشمزه برای مهمانی کسالت و خستگی را برطرف می‌کند و باعث ایجاد اوقاتی خوش و پرانرژی برای مصرف‌کننده می‌شود. دمنوش بهار نارنج دارای طبع گرم و سرشار از نشاط، عطر، طعم و حال خوب است. این دمنوش همان نوشیدنی است که در هنگام خستگی به آن نیاز دارید و باعث بازیابی انرژی شما می‌شود. مصرف دمنوش بهار نارنج در روزهای پرمشغله زندگی نیز می‌تواند خیلی به شما کمک بکند و پس از روز پرخستگی کاری، حسابی شما را سرِ حال بیاورد.

دمنوش عالی بابونه برای مهمانی
دمنوش بهار نارنج برای مهمانی

خاصیت‌های دمنوش بهار نارنج برای بدن انسان

  • آرامش‌بخشی و دفع هیجانات عصبی
  • بهبود سلامت پوست
  • دفع کننده صفرا
  • درمان خشکی و التهابات خشکی کودکان
  • تنظیم سطح فشار خون

روش تهیه دمنوش بهار نارنج برای مهمانی

حال که با خواص و ویژگی‌های این دمنوش خوشمزه برای مهمانی آشنا شدید، بهتر است در همین جا با طرز تهیه دمنوش خوشمزه بهار نارنج برای مهمانی آشنا شوید تا بتوانید یک دمنوش عالی برای پذیرایی از مهمانان خود تهیه کنید.

برای تهیه این دمنوش خوشمزه برای مهمانی، مقداری کمی از گلبرگ خشک شده آن را در آب داغ بجوشانید. بیش از حد از آن استفاده نکنید زیرا طعم و مزه‌ای قوی دارد. برای هر فنجان فقط ۱ قاشق چای خوری کافی است. هنگامی که شکوفه دوباره هیدراته می‌شود اندازه آن نیز بزرگ می‌شود. پس از دم کردن این نوشیدنی گرم بهتر است آن را شیرین کنید. بهترین گزینه عسل است. عسل طبیعی طعم و مزه دمنوش بهار نارنج را دو چندان لذت
بخش می‌کند.
نکته: در صورت بارداری و همچنین حساسیت به مصرف میوه مرکبات، این نوشیدنی توصیه نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی: رازیانه برای چی خوبه  

۵) دمنوش خوش طعم بابونه برای پذیرایی

از ایران قدیم استفاده از دمنوش بابونه در فرهنگ ما به دلیل خاصیت و فواید مهمی که دارد رواج داشته است. گیاه دارویی بابونه خواص بسیاری دارد و یکی دمنوش خوشمزه برای مهمانی نیز می‌باشد. سرو کردن این دمنوش که همزمان بسیار مفید است و خوش طعم، به مراتب بهتر از دیگر نوشیدنی‌ها می‌تواند باشد. به خصوص در فصول سرد، بابونه باعث بالا رفتن سطح ایمنی بدن می‌شود و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. سعی کنید هر چند روز یک بار به‌خصوص در زمان‌هایی از سال که بیماری و مریضی فراوان است بنوشید و سطح ایمنی بدن را در برابر مریضی‌ها بالا ببرید. طرز دم کردن بابونه را می‌توانید در وبسایت المونوش بخوانید.

استفاده از دمنوش خوشمزه بابونه برای پذیرایی
استفاده از دمنوش خوشمزه بابونه برای پذیرایی

فواید دمنوش پرخاصیت بابونه

  • بالا بردن ایمنی بدن
  • رفع گرفتگی عضلانی
  • تسکین درد شکم
  • بهبود عملکرد کبد
  • کاهش آکنه به کمک بابونه
  • کاهش استرس
  • کمک به خواب

مطلب پیشنهادی: بهترین دمنوش برای نعوظ  

نحوه دم کردن درست دمنوش بابونه برای مهمان

حال که با خواص و ویژگی‌های این دمنوش خوشمزه برای مهمانی آشنا شدید، بهتر است در همین جا با طرز تهیه دمنوش عالی بابونه برای مهمانی آشنا شوید تا بتوانید یک دمنوش عالی برای پذیرایی از مهمانان خود تهیه کنید.

بابونه خشک شده را در یک فنجان بریزید. روی آن آب جوشیده بریزید.اجازه دهید ۳ دقیقه بماند تا دم بکشد. می توانید روی آنرا بپوشانید تا زودتر و بهتر دم شود یا اگر از لیوان های مخصوص دمنوش استفاده می کنید درب آن را بگذارید. همچنین می توانید بابونه به تعداد بیشتری در قوری بریزید و پس از آماده شدن در فنجان بریزید. سپس به کمک چای صاف کن آنرا در فنجان بریزید. بنابه ذائقه تان می توانید مقداری عسل یا آب لیموی تازه داخل آن بریزید. و بعد این دمنوش خوش عطر و پرخاصیت را نوش جان کنید.

نکته: مصرف دمنوش ها و داروهای گیاهی نیز مانند هرچیز دیگر مقدار و اندازه معین دارد. مصرف بیش از حد دمنوش بابونه ممکن است موجب ناراحتی معده و اسهال شود. همچنین اگر باردار هستید برای مصرف این دمنوش با دکتر خود مشورت کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. آلمونوش مسئولیت هرگونه سوء برداشت از این مطلب و عوارض استفاده از دمنوش‌ها را نمی‌پذیرد. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت آلمونوش را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *