منوی دسته بندی

۱۰ دمنوش برای پاییز که فصلتان را سالم‌تر می‌کند

دمنوش برای فصل پاییز
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

با شروع فصل سرما نوشیدنی‌های گرم همانند دمنوش‌ها، چای، قهوه و… آرامش خاصی به بدن می‌دهند و سبب ثبات دلنشینی در ذهن می‌شوند؛ مخصوصا دمنوش برای فصل پاییز مناسب است تا علاوه بر گرمای دلپذیر آن، از خواص دارویی و ضد سرماخوردگی آن نیز استفاده کنید.
چای، همان برگ‌های سبز و براق که بعداً تبدیل به چای سبز، سفید و سیاه می‌شوند و نوشیدنی داغ اغلب ما ایرانی‌هاست. اما تنها چیزی نیست که می‌توانیم درروزهای سرد پاییز و زمستان بنوشیم، بلکه دمنوش ‌های رنگارنگ و فوق‌العاده نیز، فصول سرد سال را به گرم‌ترین فصل ها تبدیل می‌کنند، اما فراموش نکنید که دمنوش‌ها را به عادت همیشگی خود بدل نکنید و تنها به عنوان هوسانه روزهای سرد از آن بهره ببرید. در ادامه این مقاله از المونوش، ۱۰ دمنوش مناسب برای فصل پاییز معرفی شده است.

۱۰ دمنوش برای فصل پاییز

فصل پاییز که شروع سردی و خشکی هواست می‌تواند مسبب دردهای مختلفی برای بدن شما باشد؛ دردهایی مثل کمردرد، بیماری‌های پوستی، حساسیت و تورم مخاط‌های گوش و حلق و بینی و بهترین راه برای مبارزه با این ناراحتی‌ها استفاده از دمنوش‌های پاییزی است که علاوه بر این که طرز تهیه راحتی دارند بسیاری از مشکلات شما را حل می‌کنند.

9 دمنوش برای فصل پاییز
۹ دمنوش برای فصل پاییز

۱_ دمنوش پاییزی زنجبیل

دمنوش زنجبیل به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی مواد مغذی است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر نفوذ میکروب و ویروس‌های فصل پاییز می‌شود. برای از بین بردن انقباضات دردناک و گرفتگی عضلات و همچنین برای درمان سرماخوردگی می‌توان از دمنوش زنجبیل استفاده کرد.

دمنوش زنجبیل
دمنوش زنجبیل

۲_ دمنوش پاییزی آویشن

دمنوش گیاهی آویشن به دلیل اینکه خاصیت ضدعفونی و ضد باکتری دارد از بروز بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آرتروز که باعث آسیب وارد شدن به بدن افراد می‌شود جلوگیری می‌کند.
این دمنوش برای از بین بردن درد مفاصل، نقرس، ورم مفاصل و درد سیاتیک، دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی، برونشیت، سیاه سرفه و التهاب دستگاه تنفسی مفید است. همچنین آویشن ضد سرفه و خلط آور است.

دمنوش آویشن
دمنوش آویشن

۳_ دمنوش پاییزی میخک

یکی دیگر از دمنوش‌ها برای فصل پاییز، دمنوش پاییزی میخک است. میخک، اثر نیرودهنده و ضدعفونی‌کننده دارد، محرک اشتها و تقویت‌کننده بدن است و برای درد کمر نیز مفید است.

۴_ دمنوش پاییزی نعناع

مهم‌ترین خاصیت این دمنوش برای فصل پاییز، تأثیر آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است. همچنین برای رفع سینه درد و سرفه نیز بسیار مؤثر است. سوزش، درد، دشواری در تنفس و تولید خلط تنها تعدادی از نشانه‌های بسیار ناراحت‌کننده سرماخوردگی است که حتماً تجربه کرده‌اید اما مصرف برگ‌های نعناع می‌تواند به تسکین دادن بخش عمده از اثرات آزاردهنده ناشی از بیماری کمک کند. خواص دمنوش نعناع را در این مطلب به طور کامل بخوانید!

دمنوش نعناع
دمنوش نعناع

۵_ دمنوش پاییزی دارچین

دارچین نیز یک دمنوش برای فصل پاییز است که می‌تواند در ان فصل بسیار کارآمد باشد. دارچین مصونیت بدن را در مقابل امراض بالا می‌برد. اگر حس می‌کنید ضعیف شده‌اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید.
دمنوش دارچین برای دردهای عضلانی مفید است. به‌عنوان تب بر از آن استفاده می‌شود ، رگ‌ها را باز می‌کند و باعث بهبود گردش خون می‌شود.

مطلب پیشنهادی: خواص دمنوش گزنه

 

۶_ دمنوش پاییزی جعفری

دمنوش جعفری برای بهبود بیماری‌هایی مانند التهاب مفاصل و استخوان‌ها و روماتیسم مفید است. موجب حفاظت افراد در برابر التهابات پلی‌آرتریت می‌شود و از آن به‌عنوان مسکن برای پایین آوردن تب استفاده می‌شود. این دمنوش برای فصل پاییز بسیار مفید است و در دیگر فصل‌ها هم مصرف آن خالی از لطف نیست. مقادیر بالای ویتامین C و ویتامین A موجود در دمنوش جعفری باعث تقویت ایمنی بدن شده و با افزایش تولید گلبول‌های سفید خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می‌دهد. علاوه بر این چای و دمنوش جعفری یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای پاک سازی ریه هاست؛ بتاکاروتن موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به حملات آسم را کاهش می‌دهد و خواص ضد عفونی کننده‌ی آن برای درمان سرفه مفید می‌باشد. دمنوش جعفری یک آنتی هیستامین طبیعی است و نوشیدن آن به درمان حساسیت یا آلرژی، تب یونجه و سایر بیماری های تنفسی کمک می‌کند.

دمنوش جعفری برای پاییز
دمنوش جعفری برای پاییز

۷_دمنوش پاییزی پونه

از دمنوش پونه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردردها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم استفاده می‌شود. این دمنوش برای پاییز مناسب است زیرا هنگام سرماخوردگی این چای به دلیل داشتن مقدار زیادی منتول خاصیت خلط آوری دارد و به تخلیه‌ی ترشحات انباشته شده در ریه‌ها کمک می‌کند و برای کسانی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، مفید است.

۸_دمنوش اسطوخودوس

یک رژیم سلامت زمستانی، علاوه بر حمایت از سیستم ایمنی باید استرس را هم مدیریت کند، از آن جایی که تعطیلات زمستانه و جنب و جوش و پرخوری‌های آن به خصوص غذاهای چرب می‌تواند روال عادی زندگی را به هم بزند، بهتر است از این چای سنتی به عنوان آرام بخش و بهبود خواب خود استفاده کنید.
اگر اسطوخودوس را به همراه بابونه که یکی دیگر از چای‌های حمایت کننده سیستم عصبی است، میل کنید، می توانید همزمان از خواص هر دوی آن‌ها بهره‌مند شوید.

دمنوش پاییزی اسطوخودوس
دمنوش پاییزی اسطوخودوس

۹_ تکه‌های سیب و گردو

حتی اسمش هم خوشمزه به نظر میاد! هوس شکر را با این دسر خوشمزه در یک فنجان چای درمان کنید. تکه‌های سیب، دارچین و بادام برای این دمنوش خوشمزه ترکیب می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: دمنوش بهاری

 

۱۰- چای کدو حلوایی مناسب برای فصل پاییز

یکی از اصلی‌ترین میوه‌ها و محصولاتی که در این فصل موجود است و توسط مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد، کدوحلوایی است. خود این میوه به صورت مستقیم استفاده نمی‌شود ولی غذاها، دسرها و کیک‌هایی که در پخت آن از کدوحلوایی استفاده می‌شود خیلی خوشمزه و محبوب هستند. علاوه بر کیک و دسر، نوشیدنی و دمنوش پاییزی کدوحلوایی نیز نوشیدنی مخصوص این فصل هست و نباید از آن غافل شد. می‌توانید با ترکیب کدوتنبل با ادویه‌جاتی مثل زنجبیل، جوز هندی، دارچین و میخک یک فنجان دمنوش مناسب پاییز و خوش‌طعم درست کنید.

چای سیاه و کدو حلوایی: ترکیب برنده دمنوش مناسب پاییز

بهتر از تمام ادویه‌جات بالا، ترکیب چای سیاه با کدوتنبل برای فصل پاییز است که خواص بسیار دارد. این نوشیدنی فاقد هرگونه قند و کالری است؛ در نتیجه یک دمنوش گیاهی عالی برای لاغری به شمار می‌رود و کاملا رژیمی است و می‌تواند جایگزین لاته کدو شود. علاوه بر بدون قند بودن، دمنوش ترکیبی چای سیاه و کدوحلوایی می‌تواند سطح ایمنی بدن را افزایش بدهد و خصوصا مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها و حساسیت‌های فصل پاییز بالا ببرد.

تعدادی از دمنوش‌های ترکیبی فصل پاییز

یکی از دم نوش‌هایی که برای درمان سرفه، سرما خوردگی، گرفتگی بینی و دردهای مفصلی که در فصل پاییز شاهد افزایش این بیماری‌ها هستیم مناسب است، دمنوش ترکیب آویشن، زنجبیل و عسل است.

از دردهای قائدگی خلاص شوید

ترکیب زنجبیل، عناب و نبات  برای یبوست، کولیک عصبی، دردهای قائدگی، دردهای گوارشی مناسب است.
با این دمنوش افسردگی پاییزی را قورت دهید
ترکیب سنبل الطیب، گل گاو زبان، لیمو عمانی، زعفران و اسطوخودوس با هم یک دمنوش بی نظیر است که برای افرادی که افسردگی در فصل پاییز به سراغشان آمده است، معجزه می کند.

آرامش را به خوابتان بیاورید

ترکیب چای سبز، گل محمدی و بابونه باهم که برای تسکین اعصاب و رسیدن به آرامش مفید است که توصیه می‌شود این دمنوش را قبل ازخواب بنوشید تا خواب آرامی داشته باشید.

معجزه‌ای برای سرفه‌های خشک

ترکیب کاکوتی، عسل و دارچین  دمنوش مفیدی برای کم شدن سرفه‌های خشک و بهتر شدن جریان خون در ریه هاست.

دمنوش زعفران

مخلوط زعفران، گلاب و رزشک برای افزایش جریان خون مفید است.

دمنوش گیاهی زعفران برای پاییز
دمنوش گیاهی زعفران برای پاییز

دمنوش به

از این دمنوش برای فصل پاییز نیز استفاده می‌شود. با ترکیب به تازه و یا خشک شده و هل دمنوشی تهیه کنید که  علائم سرما خوردگی تان راکاهش می‌دهد وهمچنین باعث باز شدن تارهای صوتی می‌شود.

کلام اخر

در فصول سرد سال، احتمال مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی بسیار رایج است. از آنجا که همه شنیده‌ایم پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است با نوشیدن دمنوش برای پاییز سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و از بیمار‌های دور بمانید.

چه دمنوشی برای فصل پاییز مناسب است؟

از آنجایی که پاییز شروع فصول سرد سال و فصل انواع مختلف بیماری مانند سرماخوردگی است، بهتر است دمنوش‌های با طبع گرم بنوشید

دمنوش‌های پاییزی را از کجا تهیه کنیم؟

می‌توانید گیاهان مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ها و عطاری‌های معتبر خریداری کنید. اما اگر تخصص ندارید خودتان مستقیما گیاه را نچینید و مورد استفاده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *