منوی دسته بندی

معرفی ۲۲ تا از بهترین دمنوش‌ها برای نوشیدن در تابستان

20 دمنوش خنک تابستانی
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

همه ما از این آگاه هستیم که دمنوش‌ها برای بدن فواید بسیار زیاد و متفاوتی دارند؛ دمنوش تابستانی بیشتر از گل‌های تابستانی‌ تهیه می‌شوند. این دمنوش‌ها باعث می‌شوند گرمای بدن کنترل شود و بدن در این فصل ایمن‌تر باشد؛ ما می‌خواهیم چند دمنوش مناسب برای تابستان یا به اصطلاح (سردنوش) را به شما معرفی کنیم. دمنوش های سرد برای تابستان می‌توانند به شما در کاهش دمای بدنتان در گرمای تابستان کمک کنند و مفید واقع شوند. در ادامه با آلمونوش همراه باشید.

 

 ۱. چای قاصدک خشک شده

قاصدک گیاهی به شدت مفید برای سلامتی بدن است که شما می‌توانید از تمام قسمت‌های آن استفاده کنید. برگ‌های این گیاه را می‌توان در تهیه سالاد و دمنوش‌ تابستانی استفاده کرد. قاصدک خشک طعم گل و تلخی دارد و اگر نوشیدن آن تداوم پیدا کند همواره احساس انرژی و قدرت خواهید داشت.

دمنوش تابستانی چای قاصدک
دمنوش تابستانی چای قاصدک

۲. دمنوش پوست نارنگی

یکی از دمنوش های تابستانی سالم، دمنوشی از پوست نارنگی است. همانطور که از نام آن پیدا است، این دمنوش خوشمزه تابستانی را از پوست خشک شده نارنگی تهیه می‌کنند و دارای طعم بسیار لذیذی است.
عطر این نوشیدنی بسیار قوی است و بسیار سریع در هوا پخش می‌شود. طعم این نوشیدنی همانند طعم خود نارنگی است. این ماده سرشار از ویتامین‌های مختلف است و بسیار برای بدن مفید است. همچین می‌توان آن را همانند چای سرد میل کرد.

دمنوش پوست نارنگی برای تابستان
دمنوش پوست نارنگی برای تابستان

۳. دمنوش نیلوفر

گل نیلوفر، گلی بسیار زیبا در تمامی نقاط جهان است بلکه از گل خشک آن می‌توان دمنوش خوشمزه تابستانی تهیه نمود. این دمنوش چون دارای کافئین نیست می‌توان در تمامی طول روز آن را مصرف کرد. دمنوش خنک تابستانی نیلوفر خاصیت آرامبخشی بسیار زیادی دارد و توصیه می‌شود آن را بعد از ناهار یا قبل از استراحت میل کنید.

مطلب پیشنهادی: دمنوش گیاهی برای صبحانه
 

 

 ۴. دمنوش گل محمدی یا گل سرخ

گل‌ محمدی از معروف‌ترین گل‌های جهان است که بسیاری از مردم به دلیل زیبایی آن، این گل را در باغچه‌های خود می‌کارند و پرورش می‌دهند. از قدیم الایام نیز از گل محمدی در فرهنگ ایرانی کاربردهای گوناگون و متنوعی داشته است. این گل، دمنوشی مخصوص فصل‌های بهار و تابستان دارد که با خشک کردن جوانه‌های گل محمدی و دم کردن آن بدست می‌آید. این دمنوش بسیار خوش‌طعم و عطری مانند گل رز است و فاقد کافئین می‌باشد که نام دیگر آن دمنوش گل‌سرخ می‌باشد.

۵. دمنوش زالزالک

دمنوش تابستانی گیاه زالزالک بسیار خوشمزه می‌باشد و برای کسانی که از طعم توت لذت می‌برند به شدت توصیه می‌شود. از خواص این گیاه می‌توان درمان مشکلات گوار‌شی، نارسایی قلبی و فشارخون بالا اشاره کرد. زالزالک چربی خون و استرس و اضطراب را نیز کاهش می‌دهد.

۶. چای میوه‌ای

دمنوش های تابستانی که از میوه درست می‌شوند، معمولا به تلخی دمنوش‌های گیاهی تابستان نیستند و طعمی ملایم‌تر دارند. این چای‌ها کیسه‌ای شکل‌اند و ظرف چند دقیقه آماده می‌شوند و عطر و طعم دلپذیری دارند. اگر دمنوش سرد برای تابستان در دسترس ندارید و به دنبال یک نوشیدنی گیاهی هستید که سریع نیز آماده شود، می‌توانید از چای میوه‌ای مناسب برای فصل تابستان استفاده کنید.

۷. دمنوش اسطوخودوس

دمنوش تابستانی اسطوخودوس یک دمنوش آرامبخش است که اغلب قبل خواب صرف می‌شود. دمنوش تابستانی اسطوخودوس عطر بسیار بی‌نظیری دارد که برای بدن بسیار مفید است. از خاصیت‌های آن می‌توان به رفع بی‌خوابی، اضطراب، استرس وافسردگی اشاره کرد. همچنین دمنوش اسطوخودوس برای درمان مشکلات گوارشی مثل سوءهاضمه کمک می‌کند. به علاوه می‌توان از آن در ترکیب با بعضی از گل‌های دیگر مثل گل سرخ استفاده کرد.

مصرف دمنوش تابستانی آرامشبخش اسطوخودوس
مصرف دمنوش تابستانی آرامشبخش اسطوخودوس

۸.دمنوش بادرنجبویه

این دمنوش همان نعنا به صورت خنک و سرد است که طعمی بسیار بی‌نظیر همانند لیمو دارد یک دمنوش خوشمزه تابستانی به شمار می‌رود. بادرنجبویه گیاهی آرام‌بخش برای اعصاب، نشاط‌آور و خوشبوکننده دهان به شمار می‌رود.
همچنین این دمنوش برای کاهش تنش های عصبی و تسکین سردرد بسیار مفید است اما مضراتی هم دارد که برای مثال می‌توان به مضر بودن آن برای افرادی که دارای فشارخون هستند اشاره کرد چون این گیاه بالابرنده فشارخون است.

مطلب پیشنهادی:دمنوش گیاهی برای لاغری
 

 

 ۹. عرق خارشتر

عرق خارشتر برای کسانی که در فصل تابستان به علت گرمای زیاد به بی اشتهایی مبتلا می‌شوند فوق العاده است. نوشیدن روزانه عرق خارشتر علاوه بر افزایش اشتها، تعرق در بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب گرما و حرارت  موجود در بدن را کاهش می‌دهد. از دیگر خواص درمانی عرق خارشتر می‌توان به درمان سنگ کلیه اشاره کرد.

۱۰.عرق کاسنی

نوشیدن عرق کاسنی برای بدن بسیار مفید است و آن را تقویت می‌کند همچنین موجب عملکرد بهتر معده و اندام گوارشی می‌شود و نیز میزان کلسترول خون را کنترل می‌کند. تحقیقات برروی این گیاه نشان داده که ویتامین و املاح معدنی بسیار زیادی در آن موجود است که برای بدن مفید و ضروری می‌باشد. گیاه کاسنی کار کبد را بسیار آسان تر و سبک تر می‌کند. کاسنی مسکنی بسیار قوی برای تب محسوب می‌شود.

۱۱. عرق گل گاو زبان

عرق این گیاه همانند دمنوش این گیاه خاصیت‌های دارویی و درمانی متعددی مثل تقویت اعصاب و افزایش نشاط و شادابی دارد. به علاوه می‌توانید آن را به عنوان دمنوش تابستانی نیز مصرف کنید. گل گاو زبان دارای طبع گرم است و گیاهی آرامبخش و عرق آور محسوب می‌شود.

۱۲. چای ترش

این چای برای فصل گرما و هوای گرم بسیار بی‌نظیر است. این چای برای بیماری های کبدی و تصفیه کردن خون بسیار مفید است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود.این چای بدن را بسیار خنک می‌کند. چای ترش سرشار از ویتامین c است و در درمان اضطراب بسیار موثر می‌باشد. همچنین چای ترش برخلاف چای سیاه سرشار از آهن است و برای کسانی که مبتلا به کم خونی هستند توصیه می‌شود.

۱۳.دمنوش عناب

عناب دارای طبعی معتدل و تا حدی سرد است و این دمنوش خنک برای تابستان، می‌تواند به تعادل دمای بدن شما کمک کند. دمنوش این گیاه برای آرام کردن اعصاب، ضد سرفه، خواب آور و تقویت کننده بدن استفاده می‌شود. حتی برای رفع گرمازدگی میتوان از دمنوش آن پس از سردشدن استفاده کرد. دمنوش عناب تشنگی را برطرف می‌کند و به رفع التهاب کمک بسزایی می‌کند. می‌توانید درباره دمنوش برای رفع عطش در ایمن محتوا به‌طور کامل بخوانید.

۱۴. نعنا و نعنا فلفلی

این دمنوش مناسب برای تابستان از آن دسته دمنوش‌هایی است که می‌توان با یخ آن‌ را مصرف کرد. مصرف دمنوش نعنا بصورت گرم برای رفع سرماخوردگی و گلودردهاس تابستانی بسیار موثر است. همچنین نعنا خاصیت درمانی زیادی دارد که می‌توان به بهبود نفخ شکم، حالت تهوع و سوءهاضمه اشاره کرد. این دمنوش بیشتر بعد از غذاهای سنگین توصیه می‌شود زیرا که به هضن غذا کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: دمنوش برای آرامش اعصاب
 

 

 ۱۵. دمنوش بابونه

دمنوش خنک تابستانی بابونه یکی از گیاهان محبوب در تابستان است. این دمنوش آرامبخش و تسکین دهنده اعصاب است و استرس را بسیار کاهش می‌دهد و نیز به داشتن خوابی آرام و عمیق کمک بسزایی می‌کند. همچنین این دمنوش در برطرف کردن سنگ کلیه و شادابی و نشاط پوست و مو تاثیر دارد و می‌تواند در ترکیب با دارچین ورم معده را از بین می‌برد و فشارخون را تنظیم می‌کند. بابونه برای ناراحتی های معده و تقویت دستگاه گوارش بسیار مفید است و حتی برای کاهش کولیک در کودکان نیز می‌شود. روش دم کردن دمنوش بابونه را در این محتوا بخوانید.

دمنوش بابونه برای مناسب تابستان
دمنوش بابونه برای مناسب تابستان

۱۶.دمنوش لیمو

ترکیبی از لیمو، به لیمو و گیاهانی که دارای ویتامین c که سلامتی و شادابی را به ارمغان می‌آورد. دمنوش تابستانی لیمو در فصل گرما طرفداران بسیار دارد؛ زیرا نشاط آور، تقویت کننده قلب و اعصاب، ضداسترس و برطرف کننده علائم سرماخوردگی است. همچنین دمنوش لیمو باعث رفع افسردگی و بی‌خوابی می‌شود و انرژی شما را بالا نگه می‌دارد.

۱۷. دمنوش آرامش

این دمنوش تابستانی ترکیبی فوق‌العاده از سنبل‌الطیب، به لیمو، چای کوهی، اسطوخودوس، نعنا، بادرنجبویه و چای ترش می‌باشد. دمنوش آرامش انتخابی عالی برای فصل تابستان است و برای کاهش هیجانات و ناراحتی های عصبی، درمان افسردگی و برطرف نمودن دلهره و تشویش است.

۱۸.چای جو

چای جو یا همان چای موگی‌چا که از جوشاندن دانه‌های جو که بو داده شده‌اند و ترکیب کردن آن در آب، تهیه می‌شود. طعم این چای تند و کمی تلخ است اگر آن را با آب سرد یا یخ مصرف کنیم، مزه بهتری نیز خواهد داشت.
نوشیدن این چای فواید زیادی دارد، همانند کاهش استرس و حرارت بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، آب رسانی بدن، کمک به درمان یبوست و حرکت روده، کمک به هضم غذا و همچنین کمک به کاهش وزن و بهبود کیفیت خواب.

 ۱۹.دمنوش زعفران

این ادویه گران‌قیمت و خوش‌نقش به علاوه بر نقش و رنگ بی‌نظیری ک دارد خواص فوق العاده ای هم دارد. مصرف زعفران بسیار شادی‌آور است و انرژی زیادی به شما خواهد داد. البته نباید در مصرف این دمنوش زیاده روی کرد چون عوارضی مانند سردرد به همراه خواهد داشت. این دمنوش برای فصل تابستان شما نیز بسیار مناسب است و روز شما را زیباتر خواهد کرد.

دمنوش خنک زعفران برای تابستان
دمنوش خنک زعفران برای تابستان

۲۰.خاکشیر

خاکشیر از جمله نوشیدنی های گیاهی است که برای خنک کردن دمای بدن و به عنوان دمنوش خنک تابستانی مصرف می‌شود. از خاکشیر برای رفع التهاب زخم ها، بازکردن صدا و از بین بردن کهیر استفاده می‌شود. این نوشیدنی طبعی سرد دارد وبه همین دلیل از مصرف آن در زمستان توصیه نمی‌شود. درمجموع این دمنو‌ش‌ها باعث آب رسانی به بدن و خنک کردن آن در آب‌وهوای گرم و خشک تابستانی می‌شود.

۲۱. دمنوش زنجبیل برای تابستان

زنجبیل یک گیاه پر آب و غنی از مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند پتاسیم فسفر و جینجرول(ترکیبی از مواد آنتی اکسیدان و ضد التهاب ) است. دمنوش زنجبیل برای از بین بردن استرس بی نظیر است؛ همچنین با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند، سوء هاضمه را درمان می کند که چربی سوزی را سریعتر انجام می‌دهد. تکه ریشه زنجبیل بردارید و آن را رد کنید سپس روی آن آب جوش بریزید و برای ۱۵ دقیقه صبر کنید مقداری عسل به آن اضافه کنید و نوش جان!

دمنوش زنجبیل برای تابستان
دمنوش زنجبیل برای تابستان

۲۲. نوشیدنی تابستانی خنک نعناع تند

گیاه نعناع منبع خوبی از ویتامین a، c، آهن، کلسیم و منگنز است. اگر بخواهیم تنها به برخی از خواص دمنوش نعنا اشاره کنیم می توانیم بگوییم که این نوشیدنی در کاهش استرس، کاهش دردهای دوران قاعدگی و خواب بهتر کمک می‌کند. همچنین اگر کمبود حواس و مشکل تمرکز دارید بد نیست مقداری از این دمنوش امتحان کنید و اثرات آن را بر روی قوه تمرکز خود مشاهده کنید. از آنجایی که دمنوش نعناع هضم غذا را آسان می‌کند خوب است که پس از وعده‌های غذایی خود یک فنجان چای نعنا میل کنید. همچنین در فصل پاییز و زمستان نوشیدن این چای بسیار توصیه می‌شود زیرا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت آلمونوش را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *