منوی دسته بندی

۹ تا از بهترین دمنوش‌ها برای درمان سرماخوردگی کودکان

انواع دمنوش برای سرماخوردگی کودکان
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

کودکان به دلیل سیستم ایمنی قوی بدن خود به ندرت دچار مریضی یا سرماخوردگی می‌شوند. اما وقتی این اتفاق می‌افتد، بهتر است بجای قرص و داروهای شیمیایی، از دمنوش برای سرماخوردگی کودکان استفاده کنیم. درمان بیشتر بیماری‌ها و مریضی‌ها در طبیعت وجود دارد؛ کافی است درست بگردیم تا راهی که طبیعت برای ما قرار داده است را پیدا کنیم.

بسیاری از والدین تمایل به درمان سرماخوردگی کودک خود با پیروی از روش‌های قدیمی دارند و به دنبال انواع دمنوش برای سرماخوردگی کودکان هستند. به دلیل تفاوت سیستم بدنی کودکان و بزرگسالان، هر نوشیدنی گیاهی نمی‌تواند برای سلامت آنان مفید باشد؛ پس باید دمنوش‌های مناسب برای خود را مصرف کنند. معمولا کودکان و حتی جوانان و نوجوانان نیز درسال حداقل یکبار را به سرماخوردگی مبتلا میشوند. عموما کودکان اشتیاقی برای مصرف داروهای شیمیای ندارند، بهترین گزینه برای درمان انها استفاده از دمنوش‌های گیاهی است. برای شناسایی بهترین دمنوش برای سرماخوردگی کودکان در ادامه این مقاله با آلمونوش همراه باشید.

(همچنین برای آشنایی با انواع دمنوش برای سرماخوردگی که برای بزرگسالان نیز مناسب هستند، می‌توانید آن محتوا را بخوانید.)

ولی قبل از هر کاری با متخصص تغذیه یا دکتر مشورت کنید و سپس دست به مصرف هر نوع دارو یا نوشیدنی بزنید.

علائم وجود سرماخوردگی در کودکان

بر اساس نوشته‌های سایت ویکی پدیا، اگر چنین علائمی را در کودک خود مشاهده کردید، احتمالا دچار سرماخوردگی شده است و می‌بایست برای درمان او چاره‌ای بیندیشید. در بیشتر اوقات علائم سرماخوردگی در کودکان با خارش یا سوزش خفیف گلو آغاز می‌شود. وجود بیماری و سرماخوردگی در بدن کودکان واضح است؛ زیرا پس از ابتلا خسته و بی‌انرژی به نظر می‌رسند. گلودرد، سردرد، سرفه، تب خفیف، درد عضلانی و کاهش اشتها علائم دیگری است که هنگام ابتلا در بدن آن‌ها بروز داده می‌شود. اگر ترشحات بینی کودک غلیظ شد یا به رنگ سبز یا زرد در آمد، پس به احتمال بسیار زیاد کودک دچار سرماخوردگی شده است و باید برای درمان او چاره‌ای کنید. می‌توانید با مشورت دکتر متخصص، از دارو یا دمنوش برای سرماخوردگی کودک استفاده کنید تا حال او بهبود یابد.

بهترین دمنوش برای سرماخوردگی کودکان

طعم دمنوش سرماخوردگی کودکان باید مایل به شیرینی باشد؛ زیرا بچه‌ها از طعم‌های تند، ترش و تلخ خوششان نمی‌آید. آن‌ها بیشتر به نوشیدنی‌های شیرین یا نوشیدنی‌هایی که طعم ملایمی دارند، متمایل‌اند. ولی مصرف کافئین برای برای کودکان مضر است و نباید این کار را بکنند؛ پس بهترین دمنوش برای سرماخوردگی دمنوشی است که کافئین یا موادی مانند آن را نداشته باشد.

معرفی انواع دمنوش سرماخوردگی برای کودکان

استفاده از دمنوش برای سرمادخوردگی کودکان
استفاده از دمنوش برای سرمادخوردگی کودکان

دمنوش پونه کوهی و اویشن شیرازی

یکی از بهترین دمنوش‌های سرماخوردگی برای کودکان ترکیب پونه کوهی با آویشن می‌باشد. این جوشانده برای سرماخوردگی کودکان در طب سنتی این گیاهان طبع گرم و خشکی دارند و به دلیل خواص آنتی بیوتیک که دارند به عنوان یک درمان موثر در سرماخوردگی به ویژه در مواردی که گلو چرک کرده است، شناخته می‌شوند. این گیاه به دلیل داشتن مونولول برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت تاثیرگذار است.

دمنوش پونه کوهی برای سرماخوردگی کودکان
دمنوش پونه کوهی برای سرماخوردگی کودکان

روش تهیه دمنوش پونه برای سرماخوردگی کودکان

برای تهیه این دمنوش برای سرماخوردگس کودکان می‌توانید مقداری پونه کوهی خشک شده را همانند چای دم کنید. بهتر است این کار را در قوری چینی انجام دهید و بگذارید ۲۰ دقیقه دم بکشید. سپس کمی آویشن به آن اضافه نمایید. هنگام مصرف مقداری عسل یا نبات به آن اضافه کنید تا مزه بهتری داشته باشد.  پونه کوهی یکی از بهترین گیاهان برای تهیه دمنوش سرماخوردگی  برای کودکان است که باید با احتیاط و بعد از تایید پزشک مصرف شود.

دمنوش زنجبیل

بهتر است از این جوشانده برای سرماخوردگی کودکان به عنوان چای زنجبیلی نام ببریم. شاید شما نیز وقتی سرماخورده اید مادربزرگتان توصیه کرده باشد مقداری زنجبیل به چایتان اضافه کنید و آن را میل کنید. می‌توانید به چای یک عدد لیمو عمانی هم اضافه کنید. دمنوش زنجبیل نیز خواص ضد باکتری وسیعی دارد و می‌تواند در مبارزه علیه باکتری‌ها به بدن کمک کند.

نوشیدن دمنوش زنجبیل برای درمان سرما خوردگی کودکان
نوشیدن دمنوش زنجبیل برای درمان سرما خوردگی کودکان

طرز تهیه دمنوش زنجبیل برای سرماخوردگی

پوست زنجبیل را بگیرید و به صورت ورقه های  خیلی نازک برش دهید. آب را هم روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. بلافاصله بعد از اینکه آب به جوش آمد ورقه های زنجبیل را داخل آن بریزید و در ظرف را ببندید و اجازه دهید با حرارت کم زنجبیل ها ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل آب بجوشند. بعد از سپری شدن این زمان چای زنجبیل شما آماده  است میتوانید آن را با کمی آبلیمو و عسل هم مخلوط کنید و به صورت گرم مصرف کنید.

دمنوش گیاهی چای سفید برای سرماخوردگی کودکان

دمنوش برگ چای سفید، باکتری‌هایی را که در اثر سرماخوردگی وارد بدن می‌‎شوند، از بین می‌‎برد. علاوه بر این، این دمنوش برای سرماخوردگی کودکان سرشار از آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌‎کند و بدن شما را در برابر ابتلا به بیماری سرماخوردگی مقاوم می‌کند. حتی اگر مبتلا به بیماری هم نشدید، برای پیشگیری از بیماری نیز نوشیدن آن خالی از لطفا نیست.

نوشیدنی گیاهی چای سفید مفید برای سرماخوردگی
نوشیدنی گیاهی چای سفید مفید برای سرماخوردگی

درمان گلو درد با دمنوش مریم گلی

مریم گلی یک گیاه دارویی است و بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود و در طب سنتی از آن با عنوان مریمی نیز نام برده شده است. دمنوش مریم گلی به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان سرفه کاربرد دارد، چون مریم گلی دارای خاصیت خلط آوری و ضد التهابی است. برای از بین بردن سرفه، گلودرد و یا شرایط مشابه با استفاده از چای مریم گلی می‌توانید به درمان این مشکلات بپردازید.

دمنوش آویشن برای سرماخوردگی

خواص دمنوش آویشن بسیار است. عصاره این گیاه به دلیل غنی بودن از پتاسیم در کنترل فشار خون و ضربان قلب نقش مهمی دارد. میتوانید این دمنوش را بر اساس سابقه دکتری کودکانتان برای درمان و ضد عفونی کردن استفاده کنید.همچنین توصیه میشود برای زنان باردار با تجویز دکتر استفاده شود. اویشن دارای تیمول و کارواکرول است که از این گیاه برای ضد عفونی کردن و درمان گلو درد استفاده و توصیه می‌شود. برای آنکه نوشیدن این دمنوش برای سرماخوردگی کودکان برای فرزند شما راحت شود، می‌توانید مقداری عسل یا یک تکه نبات به آت اضافه کنید.

دمنوش آویشن برای رفع سرماخورردگی کودکان
دمنوش آویشن برای رفع سرماخورردگی کودکان

طرز تهیه دمنوش آویشن

  • آب جوش: نیم لیتر
  • آویشن تازه: ۲ قاشق مرباخوری
  • زیره سبز: ۲ قاشق مرباخوری
  • دانه سبزه زنیان: ۲ قاشق مربا خوری

همه گیاهان را ترکیب کرده با هم و داخل قوری قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد و سپس آن را از صافی رد کرده و از خواص این دمنوش ضد سرماخوردگی کودکان استفاده کنید.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه برای تسکین سیستم عصبی بسیار عالی است که به شدت برای کودکان عصبی توصیه می‌شود. همچنین بابونه جزو بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی است زیرا این دمنوش خاصیت ضد التهابی دارد و گل‌های درون ان ارام بخش هستند. درمان‌های خانگی و طبیعی به سرعت داروهای شیمیایی اثر نمی‌گذارند، اما ماندگاری بیشتری دارند و بی‌خطرتر و مطمئن‌تر هستند، دمنوش بابونه به عنوان درمان طبیعی برای گلودرد شناخته شده است. زیرا یک سرکوب کننده طبیعی درد می‌باشد. مواد موجود در آن باکتری‌ها را می کشند و اثرات ضد اسپاسم دارد. همچنین به ماهیچه‌ها در زمینه ریلکس شدن کمک می‌کند. درنتیجه باعث آرامش در شما می‌شود. دمنوش بابونه تسکین‌دهنده است و مصرف آن برای افرادی که سرماخوردگی سختی می‌گیرند و دیر بهبود پیدا می‌کنند، ضروری است، هنگامی که سرفه می‌کنید، گلو درد دارید، خوردن دمنوش بابونه را جدی بگیرید. این جوشانده برای سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان کارساز است.

گیاه بابونه دمنوش برای سرماخوردگی کودکان
گیاه بابونه دمنوش برای سرماخوردگی کودکان

دمنوش نعنا

از قدیم این دمنوش برای سرماخوردگی کودکان استفاده می‌شد و تقریبا همه‌ی ما ایرانی‌ها چندباری طعم آن را چشیده‌ایم. دمنوش یا چای نعنا این دمنوش خواص بسیار زیادی دارد که میتوان به چندی از انها برای سرماخوردگی عالی است . یکی از خواص‌های خوب این چای کاهش دهنده تب است. وقتی به سرماخوردگی دچار می‌شویم دچار تب و سر درد می‌شویم که بهترین راه برای درمان ان استفاده از چای نعنا است.

نوشیدن دمنوش نعناع برای درمان سرماخوردگی کودکان
نوشیدن دمنوش نعناع برای درمان سرماخوردگی کودکان

چای نعناع دارای خواص ضد باکتریایی است و دلیل بیماری های بیشماری است که شامل علائمی مانند تب، سرفه و همچنین سرماخوردگی نیز می شود. نه تنها مصرف این چای خوشمزه به شما کمک می کند تا با علائم و نشانه های بیماری مقابله کنید، بلکه ممکن است از همان ابتدا بدن شما را از ابتلا به بیماری جلوگیری کند.

دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه برای سرماخوردگی کودکان بسیار مفید است. علاوه بر عطر و طعم خوبی که دارد، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. بادرنجبویه وضعیت سلامتی قلب را بهبود می‌دهد و نوشیدن این دمنوش باعث کاهش استرس می‌شود. همچنین یک دمنوش گرم کننده مغز نیز هست و به تقویت عملکرد حافظه نیز کمک می‌کند.

دمنوش بادرنجبویه براس سرماخوردگی کودکان
دمنوش بادرنجبویه براس سرماخوردگی کودکان

دمنوش مفید گل میخک

میخک گیاهی با طبع گرم و خشک استو از جوانه‌های گل درخت میخک درست می‌شود. دمنوش گل میخک ادرار آور است. همچنین برای تنفس کسانی که دچار سرماخوردگی شده‌اند کمک می‌کند و گرفتگی ریه را برطرف می‌کند. علاوه بر این خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. اگر از سرفه و آبریزش زیاد نیز رنج می‌برید، از دمنوش گل میخک برای رفع علائم سرماخوردگی کودکان یا بزرگسالان استفاده کنید.

دمنوش گل میخک برای سرماخوردگی کودکان
دمنوش گل میخک برای سرماخوردگی کودکان

 توصیه آخر

امیدواریم که هیچوقت در زندگیتان به مریضی دچار نشوید و همیشه تندرست و سلامت باشید. اگر هم روزی خودتان یا کودکتان به سرماخوردگی دچار شدید می‌توانید با استفاده از این دمنوش‌ها به درمان طبیعی بپردازید ولی به دکتر رفتن نیز بسیار توصیه می‌شود و قبل از استفاده از دکتر مشاوره بگیرید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت آلمونوش را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *