منوی دسته بندی

۱۸ مورد دمنوش برای کاهش استرس و آرامش اعصاب

نوشیدن دمنوش برای کاهش استرس
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مصرف دمنوش برای کاهش استرس

طب سنتی راهکارهای مختلفی در استفاده از داروهای گیاهی و دمنوش برای کاهش استرس دارد. “برای اعصاب چه دمنوشی خوبه” در این محتوا این سوال پرتکرار را پاسخ می‌دهیم. تهیه کردن دمنوش ضمن اینکه یک روش ساده است، در صورتی که تکرار شود و استمرار داشته باشد بسیار اثربخش است و می‌تواند باعث ایجاد آرامش اعصاب شود.
متخصصان طب سنتی بر تاثیر دمنوش گیاهی برای کاهش استرس و اضطراب تاکید زیادی دارند. آن‌ها انواع دمنوش خواب آور را به‌عنوان جایگزین قرص و دارو به افراد مختلف توصیه می‌کنند. انواع مختلفی دمنوش گیاهی برای از بین بردن استرس وجود دارد که هر فردی با توجه به ذائقه‌ی خود می‌تواند از بین آن‌ها انتخاب کند. بهتر است پیش از آشنا شدن با انواع دمنوش برای از بین بردن اضطراب، چند تا از عوامل آن را بدانید تا در صورت رویت این نشانه‌ها، هر چه سریع‌تر به دنبال چاره باشید. با سایت تخصصی دمنوش المونوش همراه باشید.

با-نوشیدن-دمنوش-از-استرس-در-طول-روز-از-استرس-خود-بکاهید
با نوشیدن دمنوش از استرس در طول روز از استرس خود بکاهید

عوامل ایجاد استرس و اضطراب

استرس و اضطراب احساس ناخوشایندی است که گاهی با آن مواجه می‌شویم. این احساس در حقیقت واکنشی است نسبت به رویدادها و شرایط دلهره‌آوری که در زندگی فرد ایجاد می‌شود. دم با ویژگی‌هایی که دارند، اعصاب شما را آرام می‌کنند.

بروز نشانه استرس و اضطراب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عوامل ارثی و ژنتیکی، حوادث کودکی، عوامل زیست شناختی و جسمانی (اختلال در سیستم هورمونی)، عوامل محیطی و اجتماعی (زلزله، سیل، مشکلات خانوادگی) و … از جمله مواردی هستند که می‌توانند سبب ایجاد استرس و اضطراب در شرایط مختلف شوند.

۵ دلیل استرس و اضطراب

۱- نگرانی


یکی از شایع ‌ترین علایم استرس و اضطراب، وجود نگرانی است. نگرانی مرتبط با استرس و اضطراب به رویدادهای ایجاد کننده آن مربوط نیست و به طور طبیعی در پاسخ به شرایط عادی و روزمره رخ می‌دهد. با در نظر گرفتن معیارهای تشخیص علایم استرس و اضطراب فراگیر، این نوع نگرانی باید در بیشتر روزها و دست کم به مدت ۶ ماه رخ دهد و کنترل آن نیز دشوار باشد تا بتوان آن را از علائم اختلال به شمار آورد.
همچنین این نگرانی‌ها بسیار شدید هستند و متمرکز شدن و انجام وظایف روزانه را نیز دشوار می سازد. افراد زیر ۶۵ سال به ویژه آنهایی که مجرد هستند، وضعیت اقتصادی اجتماعی پائین‌تری دارند و دارای عوامل استرس‌زای زندگی هستند، بیشترین ریسک ابتلای به استرس و اضطراب فراگیر را دارند.

نگرانی یکی از عوامل استرس‌زا
نگرانی یکی از عوامل استرس‌زا

۲- دشواری تمرکز

بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب دشواری و مشکل بودن تمرکز کردن را گزارش کرده‌اند. یک مطالعه بر ۱۵۷ کودک و نوجوان مبتلا به استرس و اضطراب نشان داد که بیش از دو‌ سوم آنها در تمرکز کردن مشکل دارند. برخی مطالعات نشان داده‌ است که اضطراب می ‌تواند حافظه کاری (نوعی از حافظه که مسوول نگهداری اطلاعات کوتاه مدت است) را قطع کند. این مورد ممکن است به توضیح کاهش قابل توجه در عملکرد افرادی که اغلب دوره ‌های اضطراب شدیدی را تجربه می کنند، کمک کند. از آنجا که دشواری تمرکز می‌تواند علایم ناشی از دیگر اختلالات سلامت روان نیز باشد (نظیر اختلال کمبود توجه یا افسردگی)، این مورد به تنهایی برای تشخیص استرس و اضطراب کافی نیست. نوشیدن دمنوش برای کاهش استرس می‌تواند این قبیل مشکلات را نیز سامان دهد.

دشواری تمرکز و ایجاد استرس
دشواری تمرکز و ایجاد استرس

۳- وحشت‌زدگی (حملات پانیک)

گاهی اوقا برخی از علائم اضطراب بسیار جدی‌تر از آن است که با نوشیدن دمنوش برای کاهش استرس برطرف گردد. یکی از علایم استرس و اضطراب که اختلال پانیک نامیده شده است، مرتبط با حملات پانیک یا وحشت‌زدگی است. حملات پانیک باعث ایجاد احساسات شدید ترس شده که می‌تواند ناتوان‌کننده باشد. این ترس مفرط اغلبا با ضربان قلب سریع، عرق کردن، لرزیدن، تنفس کوتاهی و تنگی قفسه سینه، تهوع و ترس از مرگ یا از دست دادن کنترل همراه هست. حملات پانیک می‌تواند در انزوا رخ دهد، اما اگر به طور مکرر و غیر منتظره باشد، ممکن است نشانه اختلال پانیک باشد.

۴- اجتناب از موقعیت ‌های اجتماعی

هر یک از موارد زیر ممکن است از علایم استرس و اضطراب اجتماعی باشد:

  • احساس اضطراب یا ترس از وضعیت‌ های اجتماعی آینده
  • نگرانی در این باره که ممکن است دیگران ما را قضاوت کرده و به دقت بررسی کنند.
  • ترس از خجالت زدگی یا تحقیر در برابر دیگران
  • اجتناب از رویدادهای اجتماعی خاص به دلیل این ترس‌ ها

استرس و اضطراب اجتماعی یک مشکل بسیار شایع است و حدود ۱۲ درصد بزرگسالان آمریکا را در برخی مراحل زندگی تحت تاثیر قرار می ‌دهد. اضطراب اجتماعی اغلب در اوایل زندگی ایجاد می‌شود. در واقع حدود ۵۰ درصد افراد مبتلا زیر ۱۱ سال‌ و ۸۰ درصد آنها زیر ۲۰ سال بوده‌اند.
افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی اغلب بسیار خجالتی و در گروه‌‌ها یا هنگام ملاقات با افراد جدید، آرام و ساکت هستند. اگرچه ممکن است در ظاهر پریشان و آشفته نباشند، اما در درون احساس ترس مفرط و اضطراب می‌کنند. این بی‌تفاوتی گاهی اوقات می‌تواند افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی را پرافاده یا منزوی نشان دهد، اما این اختلال با عزت نفس پائین، خودنکوهی و افسردگی شدید مرتبط است. دمنوش برای اعصاب و افسردگی یکی از عوامل کمک کننده است.

۵- ترس‌های نامعقول

ترس‌های مفرط در مورد چیزهایی خاص مثلا حشرات، فضاهای محصور یا ارتفاعات می‌تواند نشانه ‌ای از هراس باشد. هراس به عنوان اضطراب مفرط یا ترس از جسم یا شرایط خاص تعریف می ‌شود. این احساس به حدی شدید است که در توانایی فرد برای انجام کارهای معمول مداخله می‌کند.
برخی هراس‌ های شایع عبارتند از: ترس از برخی حیوانات یا حشرات، ترس از رویدادهای طبیعی شبیه به طوفان یا سیل، ترس از خون، تزریق، سوزن سرنگ یا آسیب، ترس از شرایطی خاص مانند هواپیما و آسانسور.
به عنوان مثال هراس از مکان ‌های باز یکی دیگر از ترس ‌هایی است که شامل دست کم ترس از دو مورد از موارد زیر می‌ شود:
• استفاده از حمل ‌و نقل عمومی
• بودن در فضاهای باز
• بودن در فضاهای محصور
• در صف ماندن یا در جمعیت بودن
• تنها بودن در خارج از خانه

انواع دمنوش گیاهی برای کاهش استرس

۱_ دمنوش نعنا برای کاهش استرس

یکی از بهترین دمنوش گیاهی برای کاهش استرس و اضطراب و آرام‌بخش اعصاب دمنوش نعنا است. وقتی دچار استرس هستید احساس می‌کنید عضلات شما منقبض شده‌اند و شما تحت فشار هستید، نوشیدن دمنوش نعنا این خاصیت را دارد که عضلات شما را آرام می‌کند و شما را از تنش دور می‌کند.
نعنا گیاهی فاقد کافئین است که مصرف دمنوش آن قبل از خواب سبب اختلال در خواب نمی‌شود و شما می‌توانید ضمن کم شدن استرس خواب راحتی هم داشته باشید. تنها نکته‌ای که در مورد چای نعنا باید بدانید این است که درصورت باردار بودن نباید دمنوش نعنا استفاده کنید. چون باعث سقط جنین می‌شود.

 دمنوش نعناع کاهش استرس
دمنوش نعناع کاهش استرس

۲_ کاهش استرس با دمنوش اسطوخودوس

یکی از دمنوش‌های گیاهی عالی برای آرامش اعصاب اسطوخودوس است. اسطوخودوس اثرات تثبیت کننده‌ی خلق وخو دارد و باعث کاهش استرس و آرامش اعصاب می‌شود. نام دیگر این گیاه لاوندر است. به دلیل تاثیر زیاد این دمنوش بعضی افراد از دمنوش اسطوخودوس به‌عنوان لورازپام گیاهی یاد می‌کنند.
در مورد استفاده از دمنوش اسطوخودوس یک نکته را به خاطر داشته باشید که این گیاه به‌دلیل کم کردن  رطوبت، باعث خشکی مغز می‌شود. پس سعی کنید شب‌ها از آن استفاده نکنید. این دمنوش برای افزایش هوش نیز مصرف می‌شود.

دمنوش اسطوخودوس برای کاهش استرس و اضطراب
دمنوش اسطوخودوس برای کاهش استرس و اضطراب

۳_ دمنوش بابونه برای کاهش اضطراب

بابونه یکی دیگر از دمنوش های آرامبخش است که مصرف آن برای استرس و تپش قلب مفید واقع می‌شود. اگر جزو کسانی هستید که سر جلسه امتحان استرس دارید به شما توصیه می‌کنیم به جای قرص ضد استرس برای امتحان یک فنجان دمنوش برای کاهش استرس خود امتحان کنید.
در استفاده از دمنوش بابونه به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • دمنوش بابونه دارای طبع گرم است و در افراد با طبع گرم به‌خصوص جوانان مضر است.
  • دمنوش بابونه در سالمندی به‌عنوان یک تقویت کننده موثر در سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود.
  • زنان باردار نباید دمنوش بابونه را در سه ماهه‌ی اول بارداری مصرف کنند.

دمنوش بابونه برای آرامش اعصاب
دمنوش بابونه برای آرامش اعصاب

۴_ دمنوش گل محمدی برای آرامش اعصاب

دمنوش تقویت اعصاب گل محمدی عطر بسیار دلپذیر دارد، خواب‌آور است و نوشیدن این دمنوش برای از بین بردن استرس توصیه می‌شود. اگر شغل پر تنشی دارید به شما توصیه می‌کنیم روزانه صبح‌ها یک فنجان دمنوش گل محمدی میل کنید؛ این کار باعث می‌شود بر استرس کاری غلبه کنید و آرامش بیشتری هنگام کار داشته باشید.

نوشیدن دمنوش گل محمدی برای از بین بردن استرس
نوشیدن دمنوش گل محمدی برای از بین بردن استرس

۵- دمنوش برای آرامش اعصاب و افسردگی: مرزنجویه

بادرنجویه گیاهی از خانواده‌ی نعناییان است که طعم مطلوب و دلپذیری دارد. دمنوش این گیاه برای بی‌قراری و بی‌خوابی بسیار موثر است و می‌تواند علاوه بر دمنوش آرامش‌بخش شابنه به‌عنوان دمنوش برای کاهش استرس مصرف شود.
گیاه بادرنجویه سطح کورتیزول خون را کاهش می‌دهد و از این طریق باعث آرامش فرد و حتی فروکش کردن عصبانیت نیز می‌شود.

۶_دمنوش ضد استرس به

به یکی از میوه‌های خوشبو است که با داشتن انواع ویتامین‌های گروه  B و مواد معدنی دمنوش ضد استرس است و آرامش را به شما برمی‌گرداند. برای استفاده از به می‌توانید میوه یا برگ آن را دم کنید. هر دو خاصیت ضد استرس دارند.

کاهش استرس با دمنوش به
کاهش استرس با دمنوش به

۷_ چای سبز


چای سبز یک داروی ضد استرس گیاهی که خواص دیگر آن ضد التهاب و چربی سوزی است. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول و ال‌تیانین است. پلی فنول و ال‌تیانین موجود در چای سبز باعث تبدیل آن به یک دمنوش برای کاهش استرس و اضطراب می‌شود.
آیا می‌دانید در استفاده بی‌رویه از چای سبز چه محدودیت‌هایی وجود دارد؟ یکی از محدودیت‌های استفاده از چای سبز به دلیل کافئین موجود در چای سبز است. لذا توصیه می‌شود، دمنوش چای سبز را قبل از خواب مصرف نکنید، چون سبب بی‌خوابی می‌شود.
مصرف زیاد از حد چای سبز باعث پایین رفتن فشار خون و قند خون می‌شود. استفاده‌ی دائم از چای سبز باعث آسیب رساندن به بافت کبد می‌شود.

۸_ چای سبز هیمالیایی یا چای دارجیلینگ؛ مفید برای رفع اضطراب


چای سبز هیمالیایی یا همان چای دارجیلینگ دارای محتوای آنتی اکسیدانی و ترکیباتی با خواص سم‌زدایی بسیار زیادی است. این دمنوش دارای آمینو اسیدی به نام ال تیانین است که به طور شگفت آوری باعث آرامش ذهن و کم شدن استرس می‌شود.

۹_ دمنوش نعناع فلفلی برای آرامش اعصاب و روان

جالب است بدانید که ارتباط مستقیمی بین سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن و نیز سلامت اعصاب و روان شما وجود دارد. اغلب افرادی که دچار اضطراب و استرس‌های مداوم هستند، دچار مشکلات دستگاه گوارش نیز می‌شوند. دمنوش نعناع فلفلی از آن دمنو‌ش‌های پرطرفدار است که به عملکرد صحیح سیستم گوارشی کمک می‌کند. منتول موجود در این گیاه تنش عضلات را کاهش داده و نیز استرس را کم می‌کند.

۱۰_دمنوش گیاه کاوا برای بهبود اضطراب

دمنوش تقویت اعصاب گیاه کاوا که یک چای سنتی به‌حساب می‌آید و یکی از بهترین دمنوش‌های آرامش‌بخش برای کاهش استرس است. مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در این گیاه گیرنده‌های گابا در مغز را مورد هدف قرار داده و تاثیری مشابه داروهای تجویز شده جهت درمان اضطراب دارد.

۱۱_تنظیم خواب با دمنوش سنبل‌الطیب

دمنوش سنبل‌الطیب یا علف گربه کمک می‌کند تا بهتر بخوابید. افرادی که دچار اضطراب هستند، اغلب مشکل بی‌خوابی پیدا می‌کنند و برای خوابیدن دچار مشکل می‌شوند. نوشیدن این دمنوش برای کاهش استرس سبب خوابی آرام می‌شود و به شما احساس آرامش می‌دهد.

۱۲_دمنوش گل ساعتی؛ ضد استرس و آرام‌بخش

دمنوش گل ساعتی نیز باعث آرامش اعصاب می‌شود. گل ساعتی بسیار زیبا است و اغلب در مناطق استوایی آفریقا و آمریکا قابل رشد است.

۱۳_دمنوش پنیر باد برای بهبود کیفیت خواب

دمنوش پنیر باد خواب‌آور و آرامش‌‌بخش است. این گیاه با نام‌های گیلاس زمستانی، جینسینگ هندی و کاکنج نیز شناخته شده است. دمنوش پنیر باد در شرایط اضطراب سطح کورتیزول را پایین آورده و به این طریق نوشیدن این دمنوش برای کاهش استرس کارساز است.

۱۴_ نعناع گربه‌ای: دمنوش برای کاهش اضطراب

دمنوش نعناع گربه‌ای در اروپا و آسیا یافت می‌شود. قدرت آرامش‌بخشی نعناع گربه‌ای از یک ترکیب ترپنوئید خاص به نام نپتالاکتون ناشی می‌شود. چای نعناع گربه‌ای علاوه بر این که موجب رفع خستگی و آرامش اعصاب است، در برطرف کردن ناراحتی‌های گوارشی و درمان سرماخوردگی نقش دارد.

۱۵_دمنوش گیاه آب قاشقی؛ مفید برای افسردگی

دمنوش گیاه آب قاشقی در فرهنگ آسیایی یک داروی سنتی و قوی جهت درمان افسردگی و دمنوشی برای اعصاب و افسردگی به‌حساب می‌آید. گیاه آب قاشقی نیز با نام‌های قَدَحِ مَریَم، سنتلا آسیاتیکا یا گوتوکولا معرفی می‌شود. طی یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسیدند که عصاره گوتوکولا می‌تواند یک درمان مؤثر برای اضطراب حاد و مزمن باشد.

۱۶_دمنوش گل رز برای آرامش اعصاب و روان

دمنوش گل رز آرامش‌بخش است. گل رز علاوه بر اینکه خوش‌عطر و زینت‌بخش باغچه‌های شما است فواید دیگری نیز دارد. نوشیدن چای گل رز کمک می‌کند تا عملکرد سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن بهتر شود و به طرز باورنکردنی‌ای اضطراب را کاهش می‌دهد.

۱۷_  دمنوش آرامبخش ریحان مقدس

دمنوش ریحان مقدس از گیاهی با همین نام تهیه شده که از تیره نعناعیان و بومی کشورهای هند، پاکستان، نپال و بنگلادش است. چای ریحان مقدس موجب کاهش علائم اختلال اضطراب عمومی است.

۱۸_ دمنوش آرامبخش گل راعی

دمنوش آرامبخش گل راعی یکی از بهترین داروها گیاهی و دمنوش برای کاهش استرس و درمان افسردگی است. گل راعی با نام‌های هوفاریقون و گل شهناز نیز شناخته شده است. این گیاه ممکن است با برخی از داروها در تعامل باشد و ممکن است منجر به عوارض جانبی شود، بنابراین اگر در دوره درمانی خاصی هستید و از داروهای خاصی مصرف می‌کنید، قبل از نوشیدن مکرر دمنوش گل راعی با پزشک مربوطه مشورت کنید.

کلام آخر

امیدوارم که مطالب فوق مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. لازم‌ به ذکر است که برای استفاده حتما به دکتر طب سنتی مراجعه کنید تا در کمترین زمان بهترین پیشرفت را در کاهش استرس خود داشته باشید .

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت آلمونوش را بخوانید.

برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟

“برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم” یکی از سوالات پرتکرار است. دمنوش‌های زیادی می‌توان برای کنترل استرس و اضطراب میل کرد که از آنها به نعناع، اسطوخودوس، بابونه، مرزنجویه، چای سبز، گل گاو زبان و… می‌توان اشاره کرد.

دمنوش برای اعصاب و افسردگی چی میل کنیم؟

تمام دمنوش‌هایی که در این محتوا ذکر شده‌اند می‌توانند برای مقابله با افسردگی مصرف شوند.

دمنوش برای استرس و تپش قلب

دمنوش بابونه برای کنترل تپش قلب مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *