منوی دسته بندی

دمنوش گلپر؛ خواص و فواید، موارد استفاده و عوارض جانبی

خواص دمنوش گلپر
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

افراد پس از یک روز پر مشغله در کلاس دانشگاه، سرکار، مدرسه و فعالیت بیرون از خانه، هنگام بازگشت به دنبال اکسیری هستند که تمام خستگی‌های آنها را از بین ببرد و آنها را سرحال بیاورد. دمنوش گلپر همان اکسیری است که بعد از خستگی‌های روزانه به آن نیاز خواهید داشت. برای دانش بیشتر درباره خواص دمنوش گلپر تا انتها با وبلاگ تخصصی آلمونوش همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: دمنوش بابونه

 

همه گونه‌های گلپر معطر هستند و برخی گونه‌ها در آشپزی ایرانی به عنوان ادویه کاربرد دارند. گونه‌های دیگری از گلپر در صنعت داروسازی کاربرد دارد. از نظر طب سنتی ایران این گیاه طبیعتی گرم و خشک دارد. خواص دمنوش گلپر برای هضم غذا موثر و ضد نفخ است. گیاه گلپر ضد عفونی کننده، میکروب‌کشی قوی و ضد اسپاسم است. جهت درمان رفلاکس معده، تهوع، استفراغ و سایر اختلالات گوارشی کاربرد دارد.

خواص دمنوش گلپر

پودر دانه گلپر می‌تواند به عنوان یک داروی کشنده برای بعضی کرم‌های داخل روده مصرف شود. گلپر را جهت معالجه هیستری (صرع)، عفونت‌های عصبی و رفع ناراحتی‌های عصبی تجویز می‌شود. دمنوش ریشه آن جهت درمان اختلالات تنفسی، اختلالات ریوی، برونشیت و عفونت‌های دستگاه تنفس آن را تجویز می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: رازیانه برای چی خوبه

 

گلپر گیاهی گلدار، علفی و چند ساله از تیره چتریان است. این گیاه بومی ایران است و در ناحیه‌های نمناک کوهستانی ایران و مناطق پیرامونی می‌روید. گونه‌های دیگری از گلپر در صنعت داروسازی کاربرد دارد. گل‌های این گیاه، سفید مجتمع به صورت چتر در انتهای ساقه‌های گل‌دهنده در قسمت بالای گیاه ظاهر می‌شود. میوه آن تخم مرغی، کمی ضخیم و معطر به رنگ سبز تیره به طول ۱/۵ تا ۱ سانتی‌متر است.

قسمت‌های مورد استفاده این گیاه جوانه‌ها، ساقه‌ها و غنچه‌های نورسته آن می‌باشد. دانه‌های خشک این گیاه بسیار معطر هستند و همراه با اغذیه و به عنوان ادویه مصرف عمومی و همگانی دارد.

در ادامه به طور مفصل با فواید دمنوش گلپر آشنا خواهید شد.

دمنوش گلپر

گلپر، این گیاه فوق‌العاده، دارای خاصیت ضد التهابی است. از این مزیت می توان برای درمان بیماری‌هایی مثل ورم مفاصل و نقرس که موجب التهاب مفصل‌های استخوان و ایجاد درد شدید می‌شوند،استفاده کرد. با کاهش تورم و التهاب، درد در این بیماران تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

پس از انجام تحقیقات و بررسی‌ها بر روی دمنوش گلپر و فواید آن، مشخص شد که می‌توان از آن برای زخم‌های پوستی استفاده کرد. از عصاره این گیاه روی زخم‌ها، به عنوان ضد عفونی‌کننده که به جلوگیری از گسترش زخم‌ها کمک می‌کند، استفاده می‌شود.

 

یکی از خواص گلپر افزایش متابولیسم بدن است که باعث می‌شود مواد مغذی که برای رشد مو الزامی هستند در بدن ذخیر و حفظ شوند. گلپر غنی از ویتامین E، برخی مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است که این مواد موجب تحریک جریان اکسیژن و جریان خون در پوست سر می‌شود. گیاه گلپر در واقع به ترکیب اکسیژن با خون کمک می‌کند که این موضوع برای اکسیده شدن سلول‌های مو مفید است و همچنین به بازسازی مو‌های آسیب دیده می‌پردازد. این گردش موجب تقویت فولیکول‌های مو شده درنتیجه ریزشزمو را کاهش داده و به شما کمک می‌کند تا موهای پرپشت تری داشته باشید.

در کنار فواید و خواص بسیاری که گیاه گلپر دارد، در صورت سوء استفاده مضراتی نیز دارد. مصرف زیاد گلپر باعث افزایش ضربان تپش قلب برای فرد می‌شود. همچنین مصرف زیاد این گیاه موجب سقط جنین می‌شود.

خواص دمنوش گلپر بسیار زیاد است؛ به طوری که می‌توانید آن را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید. همچنین اگر در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، تقریبا بدون ضرر و ۱۰۰ درصد سلامتی برای شما خواهد بود.

منبع: آر ایکس لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *