منوی دسته بندی

طرز تهیه دمنوش سالم برای نوشیدن [چگونه دمنوش درست کنیم]

چگونه دمنوش دم کنیم
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دمنوش یکی از نوشیدنی‌های محبوب و مفید است که خواص گوناگونی دارد. افراد به نوشیدن دمنوش علاقه دارند اما ممکن است طرز تهیه دمنوش را ندانند. نحوه دم کردن دمنوش مهم است؛ زیرا باید خواص آن حفظ شود و به خوبی آن را به بدنن شما منتقل کند.

طرز تهیه دمنوش

طرز تهیه دمنوش

افرادی هستند که به بهانه اینکه «چگونه دمنوش درست کنیم» از روی آوردن به این نوشیدنی‌های سلامت سر باز می‌زنند. اما با مطالعه این مقاله از وب‌سایت آلمونوش، کامل متوجه خواهید شد که نوع‌های مختلف دمنوش چگونه درست می‌شود و طرز تهیه دمنوش به طور کامل چگونه است.

نکاتی که درباره طرز تهیه دمنوش و نحوه مصرف آن بدانید

قبل از شروع به آموزش دم کردن دمنوش گیاهی و نحوه درست کردن دمنوش، بهتر است نکاتی را بدانید که در ادامه برای روش دم کردن دمنوش به شما کمک خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: دمنوش برای تابستان

 قسمت‌های مورد استفاده برای درست کردن دمنوش

هر دمنوش گیاهی می تواند از گل، ساقه، دانه، ریشه و جزئی دیگر از یک گیاه به دست بیاید. برای مثال دمنوش گل گاو زبان از برگ‌های گیاه آن به دست می‌آید. اما دمنوشی مانند دمنوش گیاهی آویشن، از دانه‌های که از گیاه آن به دست می‌آید، تهیه می‌شود.

قسمت‌های مورد استفاده برای تهیه دمنوش گیاهی

قسمت‌های مورد استفاده برای تهیه دمنوش گیاهی

زمان موردنیاز برای دم کردن دمنوش

زمان آماده کردن دمنوش و دم کردن آن نیز مهم است و برای برخی دمنوش‌ها با توجه به نوع آن‌ها متفاوت است. از آنجا که اجزای متفاوتی برای درست کردن دمنوش استفاده می‌شود، در طرز تهیه دمنوش باید توجه کنید که بیش از حد این نوشیدنی گیاهی را نجوشانید. در صورتی که بیش از حد دمنوش گیاهی جوشانده شود، رنگ آن به صورت کدر در می‌آید.

رنگ دمنوش‌های گیاهی

همانطور که رنگ پوست انسان‌ها و رنگ اولیه گیاهان با یکدیگر متفاوت است، رنگ نوشیدنی‌هایی هم که از آن‌ها تهیه می‌شود با یکدیگر فرق دارد. ولی عموما رنگ‌های دمنوش‌ها پس از دم کردن در طیف رنگ‌های نارنجی، سبز یا قهوه‌ای روشن قرار دارد.

روش استفاده از گیاه در طرز تهیه دمنوش

برای تهیه دمنوش گیاهی، می‌توان گیاه موردنظر را با آبجوش و به صورت درسته استفاده کرد یا به صورت پودر شده آن را استفاده کرد. طرز تهیه دمنوش به وسیله پودر اینگونه است که گیاه را در هاون قرار بدید و آن را به خوبی بکوبید تا پودر شود. تفاوت پودر و خود گیاه در این است که اگر برای درست کردن دمنوش گیاهی صافی برای جدا کردن گیاهان از مایع در اختیار شما نباشد، تکه‌های گیاه ممکن است شما را اذیت کند؛ اما پودر چنین نیست و یا در لیوان ته‌نشین خواهد شد، یا گلوی شما را اذیت نخواهد کرد.

گیاه برای درست کردن نوشیدنی گیاهی از کجا تهیه کنیم

اگر قصد تهیه دمنوش و نوشیدنی گیاهی را دارید، بهتر است گیاه موردنظر را از عطاری‌های معتبر خریداری کنید تا بتوانید نوع سالم و مناسب را برای تهیه یک دمنوش استفاده کنید. گاهی اوقات افراد ماجراجو(!) خود از دل طبیعت گیاهان را می‌چینند و تهیه می‌کنند و گاهی به دلیل عدم آگاهی و دانش کافی، توانایی تشخیص نوع سمی از نو بی‌خطر آن را ندارند. از این جهت بهتر است ریسک نکنید و برای دم کردن یک دمنوش، سلامتی و جان خود را به خطر نیندازید.

 تفاوت دمنوش با جوشانده چیست

توجه کنید که نباید دمنوش را با جوشانده اشتباه بگیرید. تفاوت بین جوشانده و دمنوش در روش تهیه آن‌ها است. برای درک بهتر این موضوع متن زیر را از ویکی‌‌پدیا بخوانید.?

جوشانده نوعی نوشیدنی است که در آن گیاه دارویی مستقیم با آب سرد یا گرم جوشانده می‌شود. نوشیدنی‌ای که به دست می‌آید خاصیت و اثر قوی‌تر نسبت به دمنوش دارد زیرا که حین جوشاندن مواد بیشتری از گیاه خارج می‌شود. البته این موضوع به این معنا نیست که جوشانده بر دمنوش برتری دارد.

بسیاری از گیاهان باید به صورت دم کرده استفاده شود و اگر بر اثر ناآگاهی یا غفلت جوشانده شود، خاصیت آن تغییر می‌کند و گاهی موادی از گیاه آزاد می‌شود که دارای عوارض ناگواری خواهد بود. در نتیجه بهتر است از جوشاندن خودسرانهٔ هر نوع گیاهی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری شود.

چگونه دمنوش درست کنیم

پس از این توضیحات لازم، می‌رسیم به بخش اصلی محتوا می‌رسیم. در این قسمت روش دقیق طرز تهیه دمنوش گیاهی را برای شما شرح می‌دهیم.

چگونه دمنوش دم کنیم

چگونه دمنوش دم کنیم

  1. برای درست کردن دمنوش گیاهی ابتدا روی گیاه که به طرز صحیحی خرد شده است (به عطاری بگویید گیاه را برای دمنوش می‌خواهم) آب جوش بریزید.
  2. سپس آن را به مدت ۵-۳ دقیقه (اگر از برگ یا گل استفاده می‌کنید) داخل ظرف شیشه‌ای یا چینی بریزید
  3. برای استفاده از مایع، محتویات داخل ظرف را از صافی رد کنید و داخل لیوان یا ظرفی مانند آن را نوشیدن بریزید.
  4. اگر از قسمت‌های سفت گیاه مانند ریشه یا میوه برای دم کردن دمنوش استفاده می‌کنید، بگذارید تکه‌های خرد شده مدت زمان بیشتری در آب جوش (۷ دقیقه) باقی بمانند.

 روش‌های دیگر تهیه دمنوش (دم کردن دمنوش با یخ)

دمنوش را می‌توان به صورت چای گیاهی کیسه‌ای، گیاه یا میوه خشک شده، گیاه تازه یا چای سرد (با یخ) درست کرد. طرز تهیه دم نوش چای سرد مانند نوع بدون یخ دمنوش است با این تفاوت که مقدار آبجوشی که بر روی گیاه ریخته می‌شود یک سوم تا یک چهارم میزان بدون یخ است و محلول غلیظ‌تر است. بعد از ریختن آب جوش، محلول چند بار بهم زده شده و در ظرفی دردار مدتی به حال خود رها گذاشته می‌شود. هنگامی که مایع حرارت خود را از دست داد مایع از داخل ظرف در بسته به درون یک لیوان حاوی یخ ریخته می‌شود. در صورت استفاده از گیاه تازه چای زیباتر به نظر می‌آید اما از نظر داشتن خواص دارویی گیاه خشک شده به مراتب خواص بیشتری نسبت به گیاه تازه دارد.

وسایل مناسب موردنیاز برای تهیه دمنوش

قوری

برای درست کردن دمنوش گیاهی استفاده از قوری‌های شیشه‌ای محبوبیت بیشتری دارد؛ زیرا تغییرات رنگ دمنوش درون آن را می‌توان دید. لوله قوری که تهیه می‌کنید بهتر است گشاد باشد تا مواد مورد استفاده در دمنوش به راحتی از آن خارج شوند و گیر نکنند.

قاشق اندازه‌گیری

قاشق اندازه‌گیری برای اندازه‌گیری گیاهان خشک استفاده می‌شود.

صافی

اگر دوست ندارید تکه‌های میوه یا گیاه در نوشیدنی شما باقی بماند بهتر است از وسیله‌ای مانند صافی یا الک استفاده کنید. چای صاف کن معمولی که سوراخ‌های ریز داشته باشد نیز برای اینکار مناسب است.

دم‌کن قوری

دم‌کن قوری برای جلوگیری از کاهش دمای دمنوش داخل قوری بکار برده می‌شود.

فنجان

فنجان یا ظرف بخصوصی برای نوشیدن دمنوش نیاز نیست و می‌توان آن را در هر ظرفی نوشید. اما ظرفی که می‌تواند حس کامل و لذت‌بخش مصرف یک نوشیدنی گیاهی و دمنوش سالم را به شما بدهد، یک فنجان شیشه‌ای و بدون رنگ است که بین طرفداران این نوشیدنی‌ها محبوبیت دارد.

هاون

برای خرد کردن، پودر کردن یا قطعه قطعه کردن گیاهان و ادویه‌هایی که در دمنوش بکار می‌رود.

چراغک

در طرز تهیه دمنوش استفاده از چراغک اجباری نیست و نبود آن ایرادی در انجام کار ایجاد نمی‌کند و استفاده از آن بیشتر جنبه‌ی تزئینی دارد. چراغک یا ورمر شمعی وسیله خوبیست که می‌تواند چای را گرم نگه دارد. همچنین چراغک از نظر زیبایی هم محبوبیت دارد.

 طرز تهیه دمنوش برای افزایش سیستم ایمنی بدن

یکی از فواید و خواص دمنوش‌ها، بهبود سیستم ایمنی و سلامت بدن است. به خصوص در ۲سال اخیر که دنیا درگیر ویروس کرونا بوده است، این مسئله برای مردم اهمیت بسیاری پیدا کرده. اگر قصد دارید از روش‌های طبیعی و خودِ طبیعت برای غلبه بر ویروس کرونا و سایر بیماری‌ها بهره بگیرید، باید روش درست کردن دمنوش برای بهبود سیستم ایمنی بدن و دمنوش‌هایی که باعث بالا رفتن سطح سلامت بدن می‌شوند را بلد باشید.

در این ویدیو که از کانال یوتوب diba`s dream گرفته شده است، می‌توانید طرز تهیه دمنوش‌هایی که سبب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شوند را ببینید.

طرز تهیه انواع دمنوش محبوب در ایران

حال که روش کلی تهیه و درست کردن دمنوش را یاد گرفتید، می‌توانید برای خود دمنوش درست کنید. در این قسمت از محتوا، طرز تهیه انواع دمنوش گیاهی که در ایران بیشتر مصرف می‌شوند را شرح می‌دهیم. روش کلی تهیه دمنوش‌ها یک گونه است و گاهی با یکدیگر تفاوت دارد. همچنان همراه ما باشید.

طرز تهیه دمنوش آویشن

ابتدا با طرز تهیه دمنوش گیاهی آویشن شروع می‌کنیم. آب را روی حرارت بگذارید تا به دمای جوش برسد. ۲ قاشق چای خوری آویشن خشک برای هر ۲۵۰ میلی‌لیتر (هر فنجان) دمنوش که می‌خواهید درست کنید درون قوری بریزید. اگر ترجیح می‌دهید به جای آویشن خشک از برگ‌های این گیاه استفاده کنید، حدودا ۳ تا ۴ قاشق چای خوری برگ گیاه داخل آن بریزید. اگر می‌خواهید نوشیدن این دمنوش محبوب را شروع کنید، بهتر است تنها روزی ۲ تا ۴ فنجان بنوشید.

طرز تهیه دمنوش آویشن

طرز تهیه دمنوش آویشن

طرز تهیه دمنوش بابونه

برای درست کردن این دمنوش، بابونه خشک شده را در یک فنجان بریزید. روی آن آب جوشیده بریزید. اجازه دهید ۳ دقیقه بماند تا دم بکشد. می‌توانید روی آنرا بپوشانید تا زودتر و بهتر دم بکشد یا اگر از لیوان های مخصوص دم کردن دمنوش استفاده می‌کنید درب آن را بگذارید. همچنین می‌توانید بابونه به تعداد بیشتری در قوری بریزید و پس از آماده شدن در فنجان بریزید. سپس به کمک چای صاف کن آنرا در فنجان بریزید. بنابه ذائقه تان می توانید مقداری عسل یا آب لیموی تازه داخل آن بریزید. و بعد این دمنوش خوش عطر و پرخاصیت را نوش جان کنید.

طرز تهیه دمنوش بابونه

طرز تهیه دمنوش بابونه

 طرز تهیه دمنوش عناب

برای درست کردن دمنوش عناب ابتدا برای بهتر آزاد شدن طعم و مزه عناب آن را با چاقو از وسط به دو نیم کنید سپس عناب را به مدت ۱۰ دقیقه داخل آب سرد قرار دهید تا پوسته آن نرم شود. در ادامه عناب خیس خورده را به همراه زرشک داخل قوری بریزید و حالا مقداری آب جوش روی مواد بریزید و درب قوری را بگذارید. در ادامه بگذارید قوری روی کتری یا وارمر به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خوب دم بکشد و مزه ها و طعم ها خارج شوند حالا دمنوش ما حاضر است می توانید آن را داخل لیوان ریخته و گرم بنوشید.

طرز تهیه دمنوش عناب

طرز تهیه دمنوش عناب

‫3 نظر

  • علی گفت:

    بسیار عالی و کارآمد بود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *