منوی دسته بندی

۱۸ خواص دمنوش پونه برای ایمنی؛ نیرویی برای مبارزه با بیماری‌ها

خواص چای پونه
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پونه گیاهیست شگفت انگیز از خانواده‌ی نعنائیان که طبیعتی بسیار خشک و گرم دارد. نام علمی پونه‌ی کوهی (اوریگانوم ولگار) می‌باشد. نام‌های دیگر این گیاه، آویشن کوهی یا مرزنجوش است. پونه همواره از قدیم به عنوان گیاهی که جنبه‌ی درمانی دارویی دارد، مورد توجه بشر بوده است. برای درک خواص دمنوش پونه تا انتهای این مطلب مفید با آلمونوش همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بهترین پونه را می‌توان نزدیک چشمه‌ها و آب ذوب شده‌ی برف‌ها یافت. پونه در خاک مرطوب و فصل گرم سال رشد می‌کند، مخصوصأ اگر خاک زمین غنی از مواد آلی مانند کود برگ باشد.

بهترین موقع برای چیدن پونه، اوایل فصل بهار است. برگ‌های این گیاه که کوچک و بیضی شکلند، طعم و عطر بی نظیری دارند.

خواص دمنوش پونه برای بدن

پونه فواید بسیار بیشماری برای امراض مختلف دارد. خاصیت مهم و اصلی این گیاه این است که کاملا به عنوان یک ضد عفونی کننده در بدن عمل می‌کند. این گیاه دارویی برای لاغری، قلب، کبد، عفونت رحم، ریه، قاعدگی، دیابت، اختلالات گوارشی، عفونت و …… دارای خواص فراوانی می‌باشد.

خواص دمنوش پونه

از بهترین راهکارهایی که می‌توانید برای استفاده از خواص دارویی درمانی پونه از آن بهره ببرید، نوشیدن دمنوش و چای پونه است؛ البته از برگ‌های خشک و تازه‌ی این گیاه پر خاصیت، علاوه بر مصرف به عنوان دمنوش در بعضی از غذاها مثل آش و نیز نوشیدنی‌ها مثل دوغ و شربت و چای و همچنین داخل ماست هم استفاده می‌شود.

ضمنا از این گیاه مفید به عنوان رایحه درمانی برای رفع حالت غش در بیماران استفاده‌های زیادی می‌شود. اینک در این مقاله سعی کرده‌ایم شما را با بخشی از خواص بیشمار و بسیار مفید پونه علی الخصوص دمنوش آن آگاه سازیم. لطفا با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: دمنوش بابونه

 

درمان سینوزیت با چای پونه

خواص پونه دم کرده با نبات (برای طعم بهتر) را از درمان سینوزیت شروع می‌کنیم. با نوشیدن دمنوش پونه و یا چای آن بهبودی زیادی جهت مداوای بیماری سینوزیت حاصل می‌شود. لازم به ذکر است، به جهت درمان این بیماری از بخور دمنوش پونه نیز غافل نشوید که بسیار مثمر ثمر است.

درمان سینوزیت با چای پونه

فواید پونه دم کرده برای تسکین گلو درد

تقریبأ برخی از ویروس‌ها و عفونت‌های بدن و نیز گلو دردهای میکروبی را می‌توان به وسیله‌ی نوشیدن دمنوش و چای پونه درمان کرد.

خواص دمنوش پونه کوهی برای پیشگیری از بیماری سرطان

چون گیاه پونه دارای ماده‌ای به نام کوئرستین است، همین ماده مانع رشد سلول‌های سرطانی شده و از مرگ و میر می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی و سلامت بدن با چای پونه

آنتی اکسیدانی که در گیاه پونه موجود است، به دلیل وجود موادی به نام تیمول و رزمارنیک داخل آن است. وجود همین مواد باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن بالا رفته و بدن در مقابل ورود عفونت‌ها و ویروس‌ها و میکروب‌ها، قوی عمل کند و سلامت بدن تأمین شود.

خواص پونه دم کرده با نبات برای سلامت بدن

افزایش تولید صفرا با مصرف پونه

دم نوش پونه به بهبود گوارش کمک شایان توجهی می‌نماید و در واقع صفرا آور است. این دمنوش چون باعث تحریک و بهبود عملکرد کبد و صفرا می‌شود، همین امر باعث افزایش تولید صفرا در بدن می‌شود. دمنوش پونه با برقراری تعادل بین بازها و اسیدهای بدن، جسم ما را از ابتلا به این بیماری‌ها مصون نگه می‌دارد.

فواید دمنوش پونه به عنوان یک ضد ویروس

برای پیشگیری از مبتلا شدن به امراض ویروسی باید از فواید دمنوش پونه استفاده کنید، چون ثابت شده که عصاره‌ی این گیاه دارویی در برابر ویروسی مثل بیماری نیوکاسل، تب خال و آنفلوآنزا، مقاومت بالا و واکنش خوبی از خود نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: خواص گزنه

 

خواص دمنوش پونه برای کاهش تب بدن

دم نوش پونه خاصیت تب بُر دارد و چون باعث بالا رفتن حجم عرق در بدن می‌شود، از این رو در کم شدن حرارت و تب بدن، نقش چشمگیری ایفا می‌کند؛ مخصوصأ در بیماری سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا، کاملا مفید عمل می‌کند.

خواص پونه برای معده

با نوشیدن دم نوش پونه کمک زیادی به مداوای نفخ شکم و معده درد و همچنین دفع گازهای انباشته شده در روده خواهید کرد. در واقع می‌توان گفت یکی از بهترین و مثمر ثمرترین درمان‌ها برای کاهش و بهبود درد معده و التیام دل درد، همین گیاه پونه است. طبق تحقیقات به عمل آمده، ثابت شده که دمنوش پونه برای رفع حالت تهوع و رفع آشفتگی و ناراحتی‌های معده نیز بسیار مفید و نافع است.

تسکین معده درد با خواص دمنوش پونه

برای التیام سرماخوردگی، چای پونه بنوشید!

دمنوش پونه حاوی مقادیر زیادی، منتول است. منتول ماده‌ای است که هم خلط آور است و هم باعث دفع ترشحاتی که در ریه جمع شده‌اند، می‌شود. پس وقتی که دچار سرماخوردگی و زکام می‌شوید، حتما از این دمنوش بی‌نظیر نوش جان کنید. این گیاه دارویی معجزه گر، برای بیمارانی که از مشکل تنفسی و ناراحتی‌های ریه رنج می‌برند، فوق العاده منفعت دارد. علاوه بر این دمنوش سرماخوردگی، موارد دیگر را در این محتوا بخوانید.

خواص دمنوش پونه برای تسکین و کاهش دردهای عضلانی و مفاصل بدن

برای درمان روماتیسم و کم شدن درد عضلانی بدن، نباید از خواص دمنوش پونه کوهی غافل شوید. گیاه پونه موادی دارد که باعث بی‌حسی اعصاب و به دنبال آن سبب از بین رفتن درد عضلانی بدن می‌گردد.

مطلب پیشنهادی: بهترین دمنوش برای نعوظ

 

خواص دمنوش پونه در درمان عفونت‌های مجرای ادراری

پیشنهاد می‌کنیم حتما خواص پونه برای عفونت را جدی بگیرید؛ برای درمان عفونت‌های رحم، کلیه و مجاری ادراری، دمنوش پونه بنوشید.

زخم‌های پوستی را با خواص پونه درمان کنید!

استعمال موضعی پونه، زخم‌های پوستی را بهبود می‌بخشد و مانع از عفونی شدن زخم‌ها می‌گردد. یادتان باشد نوشیدن دمنوش پونه خواص بیشماری در از بین رفتن عفونت‌ها دارد.

بهبود زخم پوستی با خواص دمنوش پونه

بهبود اختلالات خواب با فواید پونه

چون پونه به عنوان یک مسکن عالی عمل می‌کند و خاصیت آرام بخشی دارد، لذا با نوشیدن دمنوش آن، فشارهای عصبی شما کم و آرامش شما زیاد می‌شود. این آرام بخش گیاهی باعث کاهش استرس شده و خوابی راحت برای شما به ارمغان می‌آورد.

گیاه پونه تنظیم قاعدگی بانوان

خواص دم نوش پونه اختلالات قاعدگی را بهبود می‌بخشد، چون پونه به عنوان محرک هورمون‌های پروژسترون و استروژن عمل می‌کند و همین عامل، زمینه ساز ایجاد نظم در چرخه‌ی قاعدگی می‌گردد. با نوشیدن دمنوش پونه می‌توان به درد دوران پریود و گرفتگی‌های بدن کمک شایان توجهی کرد؛ چون پونه خون دوران قاعدگی را زیاد می‌کند و درد شما را کاهش می‌دهد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که بانوان باردار باید پیش از مصرف این دمنوش، حتمأ با پزشکشان صحبت و مشورت نمایند، چون پونه مقدار فراوانی پولگون دارد که سبب انقباضات رحمی می‌شود که برای این عزیزان خوب نیست. مطالعه خواص رازیانه برای رحم و تخمدان اطلاعات شما در این زمینه را بهبود می‌بخشد.

درمان سکسکه با نوشیدن دمنوش پونه

برای قطع سکسکه، بهترین کار نوشیدن دمنوش پونه است؛ همچنین پونه باعث درمان ضعف معده و بی‌اشتهایی می‌شود. پونه خواص بسیار زیادی برای درمان مشکلات گوارشی دارد.

خواص دم نوش پونه برای فشار خون بالا

چون گیاه پونه حاوی مقدار زیادی منیزیم، کلسیم و پتاسیم نسبت به سدیم است، باعث تعادل و تنظیم فشار خون و کاهش آن می‌گردد. مصرف این دمنوش برای اشخاصی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

کاهش وزن و لاغری بدن با نوشیدن چای پونه

دمنوش پونه محرک روده‌هاست و به دفع سموم انباشته شده در بدن کمک زیادی می‌کند. این دمنوش سبب چربی سوزی بدن و تنظیم سوخت و ساز و در نتیجه عملکرد بالا در متابولیسم بدن می‌شود و به دنبال آن کاهش وزن و لاغری صورت می‌گیرد. چون این گیاه مفید خاصیت ضد اسپاسمی دارد، بنابراین عمل هضم را آسان‌تر می‌کند و باعث سلامت دستگاه گوارش می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دمنوش لاغری، این محتوا را مطالعه کنید.

خواص دمنوش پونه برای پوست

این دمنوش عالی با خواص ضدمیکروبی و ضد التهابی که دارد، باعث درمان آکنه و جوش و همچنین پاکسازی پوست می‌گردد. چون این گیاه شگفت انگیز خواص آبرسانی زیادی دارد، سبب از بین رفتن چین و چروک‌های پوست شده و جوان‌سازی را به ارمغان می‌آورد.

خواص پونه برای پوست

دیگر فواید دمنوش و چای گیاهی پونه برای سلامت بدن

خواص دارو درمانی دمنوش پونه بسیار زیاد است. در کنار مواردی که ذکر شد، باید به خاصیت‌های دیگر این گیاه نیز اشاره کرد. در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.
ضدانگل ـ ضد قارچ ـ ضد خستگی ـ ضد آلرژی ـ ضد شپش ـ ضد تورم غدد یا برونشیت ـ ضد یبوست ـ ضد سوختگی و زخم ـ رفع افسردگی و…… موارد بسیار دیگر

طرز تهیه‌ی دمنوش پونه

برای تهیه‌ و استفاده از خواص پونه دم کرده با نبات خوش طعم و خوش عطر، یک قاشق چای‌خوری از برگ خشک پونه یا ۳ قاشق چای‌خوری از برگ تازه‌ی پونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید ۵ الی ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش را از یک صافی رد نمائید و نوش جان کنید. ضمنأ می‌توانید برای شیرین شدن آن از کمی نبات یا عسل استفاده کنید.

میزان مصرف دمنوش و چای پونه در روز

توجه داشته باشید که میزان مصرف مجاز این گیاه، روزانه بین ۸ تا ۱۰ گرم به صورت دمنوش می‌باشد. به عبارتی روزانه بیش از دو فنجان از این دمنوش، ننوشید.

حال که برای مطالعه خاصیت چای پونه تا اینجا با ما هم‌سفر شده‌اید، این قسمت جایزۀ شماست.

نوشیدن چای پونه در درمان سکسکه موثر است. پونۀ کوهی بی‌اشتهایی و ضعف معده را هم از بین می‌برد و به درمان بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند.

پونه ی کوهی شامل ویتامین‌ها و مواد مغذی می باشد که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این گیاه شامل کارواکرل و رزمارینیک اسید است.

این ترکیب به عنوان یک ضد احتقان طبیعی و کاهش دهنده‌ی هیستامین عمل می‌کند. پونه کوهی اثر مستقیم و مثبت بر تنفس آسان از طریق مجرای بینی دارد و برای سلامتی و ضد عفونی ریه‌ها مناسب است.

جمع بندی و کلام آخر

پونه سال‌هاست به عنوان یکی از گیاهان دارویی، فواید و جنبه‌‌های درمانی بسیار فراوانی برای سلامت انسان دارد. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌های مهم برای بدن است و حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین C و B و A و کلسیم است. سعی کنید با استفاده از خواص پونه دم کرده با نبات که به عنوان یک ضدعفونی کننده‌ی طبیعی شناخته می‌شود، به سلامت بدن خود کمک کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت آلمونوش را بخوانید.

‫2 نظر

  • معصومه برکی گفت:

    من هر روز نزدیک ظهر دمنوش پونه میخورم. به نظرم جایگزین خوبی واسه چاییه

  • ناصر گفت:

    دمنوش پونه یکی از موردعلاقه‌ترین دمنوشاس برام

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *