منوی دسته بندی

۲۱ خواص دمنوش آویشن که باید بدانید!+ طرز تهیه و ترکیبات آن

طرز تهیه دمنوش آویشن
این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

خواص دمنوش آویشن بسیار زیاد است به طوری که برروی بسیاری از اعضای بدن تأثیر می‌گذارد. “آویشن برای چی خوبه؟” این سوالی است که از بسیاری از مطالعه کنندگان خود دریافت کرده‌ایم. گیاه دارویی آویشن بهترین درمان برای عفونت در تمامی قسمت‌های بدن است. از قدیم‌الایام دمنوش آویشن در کشور ما استفاده می‌شده و به سبب خاصیت‌های فراوان آن، برای درمان انواع بیماری‌ها توصیه شده است. در ادامه با آلمونوش همراه باشید تا با خواص دمنوش آویشن کوهی آشنا شوید و از اعجاب‌های آن شگفت‌زده شوید.

خواص دمنوش آویشن
خواص دمنوش آویشن

گیاه آویشن چیست

آویشن یا آزربه (Thymes) سرده‌ای از تیره نعناعیان است. آویشن حدود ۳۵۰ گونه دارد. در ایران ۱۴ گونه گیاه معطر و چند ساله دارد. این سرده به مرزنگوش بسیار نزدیک است و در مناطق کوهستانی می‌روید.  در تحقیقی دربارهٔ اثرات گیاهان درمنه، اسطوخودوس و آویشن شیرازی بر روی باکتری‌های Pseudomonas aeruginosa، Staphylococcus aureus و Klebsiella pneumoniae که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مشاهده شده‌ است که هر ۳ اسانس دارای اثر مهارکننده بر روی باکتری‌های بیماری‌زا هستند؛ اما اسانس گیاه و دمنوش آویشن شیرازی دارای اثر بهتری در مهار باکتری‌ها نسبت به اسانس گیاهان دیگر داراست. هم‌چنین از آویشن در صنایع غذایی (پیتزا، پاستا، ماهی، پنیر، لیکور، ذرت مکزیکی و…)، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود.

منبع: ویکی‌پدیا

مطلب پیشنهادی: دمنوش خنک تابستانی

 

 

 فرم گیاه آویشن

آویشن گیاهی بوته‌ای، پایا و کوتاه از خانواده نعناع است که طول ساقه آن به ۵۰ سانتی متر می‌رسد. دارای ساقه مستقیم، چوبی و بسیار منشعب و کرکدار می‌باشد. برگ‌ها دارای دمبرگ کوچک به شکل خطی یا لوزی و افقی، دارای غدد ریز حاوی اسانس و حاشیه پیچ دار می‌باشند که در سطح زیرین پرزدار هستند و به صورت متقابل بر روی ساقه قرار می‌گیرند.
گل‌های لبه‌دار، به رنگ آبی- بنفش تا قرمز روشن در خوشه‌های ۳ تا ۶ تایی و در قسمتهای انتهایی ساقه ها می‌باشند. کاسه گل ۲ لبه ای می‌باشد که لبه فوقانی دارای ۳ دندانه و لبه پائینی دارای ۲ دندانه است. لبه بالایی جام گل راست و لبه پائینی ۳ قسمتی است. پرچم‌ها به صورت زاویه دار قرار گرفته‌اند.

گیاه آویشن
گیاه آویشن

مواد معدنی و ویتامین‌های آویشن

فواید آویشن از مواد معدنی آن می‌آید. خاصیت و فواید آویشن بسیار بیشتر از اضافه کردن آن به غذا و طعم دادن به آن است. از آویشن استفاده‌های مختلفی مانند تهیه روغن گیاهی آویشن، تهیه دمنوش گیاهی آویشن و… می‌شود که هر کدام کاربردهای متفاوت و گوناگونی دارد. برای مثال روغن آویشن خاصیت ضد باکتری دارد و دمنوش آن برای تقویت حافظه مفید است. بعلاوه آویشن دارای بسیاری مواد معدنی و ویتامین‌های مفید است. برای نمونه حاوی ویتامین C است که برای مصونیت در برابر بیماری‌ها مفید است که این دمنوش برای فصل پاییز عالی می‌کند. دارای پتاسیم است که باعث سلامت سلول‌های بدن می‌شود و سرشار از منگنز که سبب رشد و استحکام استخوان و لختگی خون می‌شود. همچنین آویشن منبع بسیار غنی برای ویتامین‌های زیر نیز می‌باشد:

  • منگنز
  • منیزیم
  • زینک
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • آهن
ساختار شیمیایی گیاه آویشن
ساختار شیمیایی گیاه آویشن

 

خاصیت آویشن چیست

به طور خلاصه در این قسمت برخی خاصیت آویشن را شرح می‌دهیم.

آویشن برای سرفه

اسانسی که از برگ‌های آویشن گرفته می‌شود، خواص ضد سرفه دارد و برای درمان طبیعی سرفه استفاده می‌شود.

کنترل سطح فشار خون

با توجه به پژوهش‌ها، آویشن می‌تواند به درمان فشار خون بالا کمک کند.

التهاب را درمان می‌کند

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که روغن آویشن می‌تواند مانع از یک نوع آنزیم التهابی به نام COX_2 شود که منجر به بیماری‌های التهابی مختلف می‌شود.

خواص آویشن برای قاعدگی

خاصیت آویشن باعث می‌شود درد دل زنان هنگام پریودی کاهش یابد.

خواص و ویژگی‌های دمنوش آویشن

در این قسمت از محتوا در وب‌سایت آلمونوش، تمام فایده و خواص دمنوش آویشن و فواید آویشن برای شما شرح داده خواهد شد. خواص آویشن دم کرده را دست کم نگیرید و از آن برای ارتقا سلامتی خود استفاده کنید. دانستن این خواص برای کسانی که قصد مصرف این دمنوش را دارند ضروری است. به علاوه کسانی که از فواید نوشیدنی گیاهی آویشن اطلاع ندارند، با دانستن آن به مصرف این دمنوش روی می‌آورند. تا انتها همراه باشید.

دمنوش آویشن
دمنوش آویشن

۱) آویشن و تپش قلب (آویشن برای قلب و عروق)

پس از تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی مانند موش که با فشار خون بالا مبتلا بودند، نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که به طرز شگفت‌انگیزی آویشن توانست فشار خون را کاهش دهد. با توجه به این آزمایش آویشن و تپش قلب روی یکدیگر تاثیرگذار هستند؛ با توجه به فواید دمنوش آویشن، مصرف این نوشیدنی گیاهی باعث بهبود ضربان قلب و کاهش فشار خون در بدن انسان می‌شود. این گونه دچار فشار خون نیز نمی‌شوید. به دلیل داشتن تأثیرات آنتی‌اکسیدان و ضد التهابی از ابتلا به التهاب مزمن نیز جلوگیری می‌کند. در کل آویشن و دمنوش آن یار و دوست باوفای قلب به شمار می‌روند. استفاده مداوم و مرتب از دمنوش آویشن از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند و با از بین ‌بردن زمینه ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی، به سلامت عمومی قلب کمک می‌کند. آویشن به کاهش قند خون، کاهش فشارخون و همین ‌طور کلسترول می‌شود.

خواص دمنوش آویشن برای قلب و عروق
خواص دمنوش آویشن برای قلب و عروق

۲) کمک به جلوگیری و درمان سرطان با دمنوش آویشن

پس از انجام تحقیقات روی جوشانده آویشن، مشخص شد که استفاده از آویشن در روند درمان و بهبود سرطان روده بزرگ تأثیر مفیدی داشته است. همچنین در مطالعات دیگری مشخص شد که مصرف آویشن باعث مرگ سلول‌های سرطان پستان می‌شود و برای بهبود سرطان پستان نیز می‌توان آن را مصرف کرد. همانطور که گفتیم آویشن دارای دو فنول اساسی به نام‌های تیمول و کارواکرول است که خواص آنتی اکسیدانی ویژه‌ای دارند و از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند.

بهبود سرطان روده بزرگ با آویشن
بهبود سرطان روده بزرگ با آویشن

۳) خواص آویشن برای درمان و از بین بردن التهاب

به دلیل وجود نوعی ماده معدنی در دمنوش گیاهی آویشن، این گیاه قادر است نوعی آنزیم التهابی را که باعث بیماری‌های التهابی متعدد می‌شود را دفع کند. همچنین اویشن باعث جلوگیری از التهاب مزمن در بدن می‌شود و شما را از دست مشکلات آکنه راحت می‌کند. از خواص دمنوش اویشن نیز می‌توان به خاصیت ضد التهاب گوارشی هم اشاره کرد.

 ۴) دمنوش آویشن برای سرماخوردگی

احتمالا به یاد دارید زمانی که بیمار بوده‌اید، برای کمک به بهبود وضعیت شما، مادرتان برای شما دمنوش آویشن درست می‌کرد (مدیر آلمونوش که یادشه?). خواص دمنوش آویشن از زمان‌های بسیار قدیم در طب سنتی ایران درک شده است. درست کردن دمنوش آویشن برای بیمار بی‌دلیل نبوده است؛ گیاه اویشن و دمنوش اویشن دارای ویتامین‌های C، A و K می‌باشد. در نتیجه مصرف دمنوش گیاهی اویشن باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی می‌شود (استفاده از این دمنوش برای سرماخوردگی رایج است). خواص آنتی‌اکسیدانی آویشن باعث جلوگیری از ابتلا به عفونت و بیماری‌ها می‌شود. روغنی که در آویشن وجود دارد، تأثیر مفیدی در حفظ سلول‌های بدن و کاهش روند پیری دارد.

افزایش ایمنی بدن با نوشیدن دمنوش آویشن
افزایش ایمنی بدن با نوشیدن دمنوش گیاهی آویشن

۵) سیستم گوارش بهتر و سالم‌تر

با توجه به ترکیباتی که درون آویشن قرار دارد، می‌تواند گازهای مضری که در معده ایجاد می‌شوند را دفع کند و باعث بهبود کار سیستم گوارشی شود. با نوشیدن اویشن از نفخ و سوءهاضمه جلوگیری کنید. همچنین آویشن دشمن میکروب‌ها نیز هست و با از بین بردن میکروب‌های موجود در روده، در درمان ورم روده نقش مثبتی ایفا می‌کند. اگر عادت دارید بعد از وعده‌های غذایی چای مصرف کنید، بهتر است دمنوش آویشن را جایگزین چای کنید؛ زیرا به هضم غذا کمک می‌کند و برای بعد از وعده‌های غذایی یا برای میان‌وعده‌ها، نوشیدنی مناسبی است.

۶) آویشن مصرف کنید تا به رشد موهای خود کمک کنید

خواص دمنوش آویشن برای مو بسیار زیاد است و با تحرک فولیکول‌های مو می‌تواند به رشد آن کمک کند. البته در این مورد دمنوش آویشن استفاده نمی‌شود و از روغن آویشن برای رشد مو و کاهش ریزش مو کمک می‌کند. آویشن با داشتن ماده‌ای به نام تیمول و خاصیت ضدباکتریایی آن از ایجاد شوره در سر جلوگیری می‌کند و اگر که به شوره مبتلا هستید می‌توانید با استفاده از آویشن، شوره سر خود را از بین ببرید.

کمک به رشد مو با مصرف آویشن
کمک به رشد مو با مصرف آویشن

۷) فواید آویشن برای جلوگیری از عرق اذیت‌کننده کف پا

خواص دمنوش آویشت آنقدر زیاد است که حتی به کف پای شما نیز می‌رسد (?). در این مورد باید آویشن را درون آب جوش بریزید تا دمنوش آویشن درست کنید و سپس بعد از دم کشیدن آویشن ظرف را به مدت چند دقیقه بگذارید بماند تا کمی از حرارت آن کم شود و سپس آن را به داخل یک لگن یا تشت انتقال دهید و اجازه دهید که پاهایتان به مدت چند دقیقه در آن بمانند. اگر این کار را برای چند روز انجام دهید، تعرق پا تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

مطلب پیشنهادی: بهترین زمان نوشیدن دمنوش

 

 ۸) خواص آویشن در لاغری

افرادی که به دنبال لاغر شد و کاهش وزن با دمنوش گیاهی هستند، دم نوش‌های زیادی را مصرف می‌کنند تا به روند کاهش وزن کمک کنند. اما هر نوع دمنوشی در پروسه کاهش وزن مؤثر نخواهد بود و شما را لاغر نمی‌کند. خوشبختانه دمنوش آویشن ازجمله دمنوش‌های است که می‌تواند در جهت کاهش وزن مؤثر واقع شود. آویشن به دلیل طبع گرمی که دارد متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و از این طریق به کاهش وزن کمک می‌کند. اگر دمنوش آویشن را دو بار در روز (صبح و شب) مصرف کنید پس از مدتی مصرف مداوم، تأثیر خواص آویشن در لاغری را خواهید دید.

کم کردن وزن با دمنوش آویشن
کم کردن وزن با دمنوش آویشن

۹) جلوگیری از پوکی‌استخوان و گرفتگی عضلات با آویشن

آویشن دارای مقادیری بالا از پتاسیم، آهن، کلسیم و منگنز است. این خواص دمنوش آویشن برای سلامت استخوان‌ها بسیار مؤثر هستند و وجود آن‌ها برای تضمین سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی مفید است. آویشن در گرفتگی عضلات نیز می‌تواند کمک ‌کننده باشد و از اسپاسم و انقباضات عضلانی جلوگیری می‌کند. اگر که به گرفتگی عضلات دچار شدید با استفاده از دمنوش آویشن تا حدود زیادی این اسپاسم یا گرفتگی‌ها از بین خواهند رفت.

 

 ۱۰) خواص ضدسرطانی دمنوش آویشن

در ابتدای مطلب گفتیم که آویشن خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و وجود این ماده در آویشن باعث شده که این گیاه شفابخش به‌ عنوان یک سد در برابر رشد سلول‌های سرطانی شناخته شود. با مصرف دمنوش آویشن از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کنید و از خواص آنتی‌اکسیدانی این گیاه غافل نشوید.

۱۱) خوشبو کننده طبیعی برای از بین بردن بوی بد دهان و عفونت لثه

یکی دیگر از خواص دمنوش اویشن، برطرف کردن بوی بد دهان است. اگر دهان شما بوی بدی می‌دهد و یا دچار عفونت‌های لثه هستید از گیاه آویشن به‌صورت جوشانده استفاده کنید. این گیاه فواید زیادی در از بین‌بردن عفونت‌های دهان لثه دارد و به علت معطر بودن می‌تواند بوی بددهان را نیز از بین ببرد. دمنوش آویشن را می‌توانید چند بار در روز قرقره کنید و از خاصیت ضد بوی بد آن بهره‌مند شوید.

۱۲) دمنوش آویشن بنوشید تا خستگی از تنتان برود

آویشن دارای خاصیت آرام ‌بخشی است و مصرف یک لیوان از دمنوش آن در طول روز و یا در پایان روز می‌‌تواند استرس‌ها و تنش‌هایی که در طول روز با آن‌ها مواجه شدید را از بین ببرد. در نتیجه خواب آرام و راحتی را خواهید داشت؛ بنابراین اگر که در انتهای روز و یا میانه روز احساس کردید که استرس و تنش زیادی به شما وارد شده است با نوشیدن یک لیوان دمنوش آویشن، آرامش را به وجود خود بازگردانید.

مطلب پیشنهادی: دمنوش برای کاهش اضطراب

 

 ۱۳) خوابی آرام در شب داشته باشید

از دیگر خواص دمنوش آویشن از بین ‌بردن استرس‌هایی است که افراد در زندگی روزمره با آن مواجه می‌شوند. در نتیجه کاهش و ازبین‌رفتن استرس و تنش روزانه، خوابی آرام و باکیفیت در انتظار شما خواهد بود.

۱۵) دمنوش آویشن برای سرفه

خواص آنتی‌سپتیک و آنتی‌بیوتیک گیاه آویشن می‌تواند به درمان اختلالات مختلف تنفسی کمک کند. همان گونه که در این روزها نیز از پزشکان طب سنتی می‌شنوید، دمنوش آویشن می‌تواند در درمان و پیشگیری از ایجاد اختلال در ریه و به ‌طور کلی دستگاه تنفسی جلوگیری کند و به همین علت است که دمنوش آویشن برای سرفه یا عطسه و جلوگیری از این دو توصیه می‌شود. آویشن در درمان برونشیت ریه، تنگی نفس، سرفه و دیگر اختلالات تنفسی بسیار مؤثر است.

۱۶) حفظ سلامت پوست یکی دیگر از فواید دمنوش آویشن

یکی دیگر از فواید دمنوش آویشن، کمک به سلامتی پوست و حفظ زیبایی آن است. همانطور که پیش‌تر گفته شد، آویشن خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث کندی روند پیری پوست و درخشش آن می‌شود. همچنین می‌تواند اگزما را درمان کند و خشکی و خارش پوست را رفع کند. از دیگر فواید دمنوش آویشن خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ آن است که از التهاب پوستی جلوگیری می‌کند و یک درمان خانگی برای آکنه است.

۱۷) خواص دمنوش آویشن در قاعدگی

اختلال در قاعدگی و دردهای طاقت‌فرسا از مشکلات متداولی است که بسیاری از بانوان با آن مواجه هستند. عضلات برخی بانوان دچار انقباضات شدید می‌شود و مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورد. فواید چای آویشن در کاهش این دردها و درمان گرفتگی عضلات به شما کمک می‌کند.

۱۸) درمان دیس‌پراکسی با دم کردن آویشن

به اختلال کنش‌پریشی، دیس‌پراکسی گفته می‌شود. دیس پراکسی روی مهارت‌های حرکتی فرد تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده که خواص دمنوش آویشن کوهی علائم این بیماری را به ویژه در کودکان بهبود داده است. علاوه بر چای آویشن روغن آویشن نیز چنین خواصی دارد و نتایج مثبتی به همراه داشته است.

۱۹) خواص گل آویشن برای بینایی

گیاه آویشن سرشار از ویتامین A است که برای چشم‌ها مفید است.کمبود این ویتامین باعث شب‌کوری می‌شود. همچین چای آویشن از برخی دیگر از معضلات مربوط به چشم مانند بیماری تباهی لکه‌ی زرد جلوگیری می‌کند. مطالعات مختلف نشان داده خاصیت گیاه آویشن برای موجب تقویت بینایی نیز می‌شود.

خواص آویشن کوهی برای بینایی

۲۰) خواص آویشن برای مردان

مصرف آویشن به همراه ترکیبی از گیاهان دیگر می‌تواند به رشد مو کمک کند و از این جهت به مردان برای درمان و بهبود طاسی منطقه‌ای توصیه می‌شود. ترکیب روغن آویشن و روغن اسطوخودوس و مالش آن به قسمت طاس سر، سبب رشد مو در آن قسمت می‌شود.

۲۱) خواص آویشن کوهی جلوی مسمومیت غذایی را می‌گیرد

خواص آویشن کوهی جلوی فاسد شدن غذا را می‌گیرد؛ به علاوه استفاده از آن در غذا به ضد عفونی کردن غذا کمک می‌کند و برای جلوگیری از مسمومیت غذایی فوق العاده است.

مضرات دمنوش آویشن

درست است که دمنوش آویشن خواص فوق‌العاده دارد اما نوشیدن بی‌رویه این دمنوش نیز خالی از ضرر نیست و ممکن است شما را دچار مشکلاتی کند.  

ممکن است به این دمنوش آلرژی داشته باشید

همانطور که در ابتدا گفته شد دمنوش آبشن از خانواده نعناعیان است که اگر به گیاهان این خانواده حساسیت دارید از دمنوش آویشن استفاده نکنید. برای افرادی که فشار خون آنها پایین است استفاده از آب کن توصیه می شود زیرا سبب بالا رفتن فشار خون آنها می شود

مراقب فشار خون خود باشید

 برای افرادی که فشار خون آنها پایین است استفاده از دمنوش آویشن توصیه می‌شود؛ زیرا سبب بالا رفتن فشار خون آنها می‌شود. اما بلعکس افرادی که فشار خون بالایی دارند نباید از این دمنوش مصرف کنند زیر را سبب تشدید فشار خون بالای آنها می‌شود.

برای بانوان باردار پیشنهاد نمی‌شود

نوشیدن بیش از حد دمنوش آویشن بر روی هورمون‌های زنانه و ترشح آن‌ها تاثیر می‌گذارد. پس بهتر است به عنوان عزیز در دوران خاص مانند قاعدگی بارداری و شیردهی از مصرف این دمنوش پرهیز کنند و در صورت تمایل به مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.

مطلب پیشنهادی: خواص دمنوش بابونه

 

تأثیرات منفی بر روی غده تیروئید

استفاده بی رویه و نابجا از دمنوش آویشن سبب تاثیرات منفی و بد روی غده هیپوفیز می‌شود. غده هیپوفیز نیز روی غده تیروئید تاثیر می‌گذارد و در نتیجه غده تیروئید دچار ضرر و آسیب می‌شود. پس بهتر است به طور کنترل شده و درست از دمنوش آویشن استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش آویشن

مواد مورد نیاز: برگ، ساقه و گل آویشن
میزان: ۲ قاشق چای خوری آویشن خشک / ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب یا ۳ الی ۴ قاشق چای خوری آویشن تازه /۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب
دمای آب: آب در حال جوش (۱۰۰ درجه سانتیگراد)
زمان دم کردن: ۱۰ الی ۱۵ دقیقه
مقدار مصرف: ۲ الی ۴ فنجان در روز
این دمنوش گیاهی ممکن است با استفاده از برگ‌های تازه یا خشک شده آویشن و همچنین ساقه و حتی گل آن تهیه شود. در ابتدا آب را روی حرارت بگذارید تا به نقطه جوش برسد. ۲ قاشق چای خوری آویشن خشک را به ازای هر فنجان آب (۲۵۰ میلی لیتر) در قوری خود بریزید. اگر ترجیح می‌دهید از برگ‌های تازه آویشن استفاده کنید، حدود ۳ تا ۴ قاشق چای خوری برگ تازه را به ازای هر فنجان آب در قوری بریزید. آب جوش را درون قوری خود بریزید و بگذارید آویشن برای حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد. در طول روز می‌توانید حدود ۲ تا ۴ فنجان از این دم کرده را بنوشید. البته در ابتدا بهتر است با دوز کمتری شروع کنید تا بدن شما بتواند به این درمان دارویی عادت کند و قبل از افزایش مقدار روزانه به طور منظم، میزان سازگاری آن را با بدن خود آزمایش کنید.
با اضافه کردن عسل به دمنوش آویشن خود به علاوه شیرین کردن چای، در عین حال می‌توانید به عنوان درمانی برای سرماخوردگی و بهبود سرفه نیز از آن بهره بگیرید و همزمان دمنوش آویشن و عسل درست کنید.

ترکیبات دمنوش بابونه

دمنوش بابونه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های طبیعی، می‌تواند با بقیه گیاهان ترکیب شود و نوشیدنی گیاهی جدید و مقوی بسازد.

دمنوش آویشن و عسل

دمنوش آویشن دارای طعم ملایمی است و تلخی قابل توجهی ندارد. اما برای افرادی که دوست دارند دمنوش خود را شیرین بنوشند، باید بجای استفاده از شکر و شیرین کننده‌‌های غیر طبیعی، از عسل استفاده کنند. دمنوش آویشن و عسل نیز خواصی مانند مبارزه با سرطان، پیشگیری و درمان کم‌خونی، مبارزه با پارکینسون و افسردگی و… دارد.

دمنوش آویشن و بابونه

یکی دیگر از ترکیبات پر استفاده آویشن، دمنوش آویشن و بابونه است. خواص دمنوش آویشن و بابونه شامل: محافظت در برابر سرماخوردگی، مفید برای پوست، کمک به آرامش و خواب شب، حفظ سلامت قلب، کاهش التهاب در بدن و… اشاره کرد.

خواص دمنوش آویشن و بابونه

دمنوش آویشن و پونه

برای فصل‌های پاییز و زمستان که احتمال مریضی بالاست، مصرف این دمنوش به خاطر خواصد ضد عفونی کننده و ضد سرماخوردگی آن توصیه می‌شود. آویشن و پونه آرامش‌بخش است و برای رفع خستگی پس از یک روز شلوغ کاری بسیار کارساز است. پس از غذا برای هضم آن نیز کاربرد دارد و ضد عفونی کننده مجاری تنفسی نیز می‌باشد.

کلام پایانی

دمنوش آویشن یکی از دمنوش‌های پرطرفدار و با خواص در فرهنگ ایرانی است که دسترسی به گیاه آن نیز راحت است و در تمام عطاری‌ها می‌توان آویشن پیدا کرد. همچنین ارزان است و به راحتی و در کمترین زمان ممکن حاضر می‌شود و خواص بسیاری نیز به خصوص در پاییز و زمستان دارد.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت آلمونوش را بخوانید.

آیا دمنوش آویشن برای سرماخوردگی مفید است؟

بله. دمنوش آویشن و ترکیبات آن خواص ضدعفونی کننده دارند و برای بهبود سرماخوردگی به شما کمک خواهند کرد.

آیا دمنوش آویشن عوارضی دارد؟

مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی خواهد شد. همچنین افرادی هستند که به تیمول و کارواکرول و در کل به آویشن آلرژی دارند. مصرف این افراد از دمنوش و گیاه آویشن توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه دمنوش آویشن چگونه است؟

چند برگ آویشن تازه را بردارید و در قوری بذارید. روی آن آب جوش بریزید و روی حرارتی بسیار ملایم (مانند بخار کتری یا سماور) قرار دهید. بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دمنوش شما حاضر است.

دمنوش آویشن برای چی خوبه؟

فواید دمنوش آویشن بسیار است و بر روی کارکرد دستگاه‌های مختلف بدن مانند قلب، سیستم گوارش و…. همچنین روی مواردی مانند خواب راحت شب و از بین بردن خستگی نیز موثر است. براای اطلاعات کامل این محتوا را مطالعه فرمایید.

خاصیت آویشن چیست؟

آویشن گیاهی دارویی است و خواص بسیاری مانند پیشگیری از سرماخوردگی، عفونت تنفسی، جلوگیری از سرفه، از بین بردن آفات و…دارد.

‫6 نظر

  • علی گفت:

    سلام یکبار گفتین فشار خون رو پایین میاره یبار هم گفتین بالا میبره؟!?

  • حمید گفت:

    سلام و عرض ارادت
    یکبار گفتید فشار خون را پایین میاره و یکبار هم گفتین بالا میبره، تکلیف چیه؟

  • سمیرا گفت:

    سلام،چند بار در هفته توسیه میشه که از دمنوشش استفاده کنیم؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *